Końcówka 2024 roku przyniosła dwie ważne zmiany w obowiązkach związanych z cenami transferowymi. Dotyczą one podatników chcących korzystać z tzw. uproszczeń safe harbour, a także realizujących transakcje z podmiotami mającymi siedziby w rajach podatkowych.
Safe harbour dla pożyczek
Uproszczenie safe harbour pozwala polskim podatnikom, którzy zawierają umowy pożyczek na skorzystanie z preferencji braku obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych1.
Aby skorzystać z uproszczenia2, podatnik musi spełnić określone warunki, dzięki którym organ podatkowy odstępuje od określenia dochodu lub straty w zakresie takiej pożyczki. Mowa o następujących kryteriach:
- oprocentowanie pożyczki jest ustalone na podstawie bazowej stopy procentowej i marży ogłoszonej przez Ministra Finansów;
- poza odsetkami, nie są dokonywane inne wypłaty związane z udzieleniem lub obsługą pożyczki (np. prowizje, premie);
- pożyczki udzielono na okres maksymalnie 5 lat;
- wartość zobowiązań albo należności podatnika z tytułu pożyczek z podmiotami powiązanymi w danym roku nie przekracza 20 mln złotych (lub równowartości tej kwoty);
- pożyczkodawca nie ma siedziby w raju podatkowym.
Bazowa stopa procentowa i marża
Najnowsze obwieszczenie Ministra Finansów w sprawie rodzaju bazowej stopy procentowej i marży obowiązuje od 1 stycznia 2025 r. Zgodnie z nim, w zależności od waluty, obowiązują następujące rodzaje bazowych stóp procentowych dla pożyczek:
- w złotych (PLN) – WIBOR 3M albo WIRON 3M Stopa Składana;
- w dolarach amerykańskich (USD) – 90-day Average SOFR;
- w euro (EUR) – EURIBOR 3M;
- we frankach szwajcarskich (CHF) – SARON 3 months Compound Rate;
- w funtach brytyjskich (GBP) – SONIA 3M Compound Rate.
Zmianą w porównaniu z ubiegłym rokiem jest usunięcie wskaźnika referencyjnego dla pożyczek w USD i CHF – LIBOR USD 3M i LIBOR GBP 3M. Ma to związek z zakończeniem publikacji tych wskaźników w trakcie 2024 roku.
Na podstawie obwieszczenia, stosując jedną z pięciu głównych walut, wysokość marży powinna wynosić dla:
- pożyczkobiorców – maksymalnie 2,6 punktu procentowego (zmiana z 3,1 p.p. w 2024 roku);
- pożyczkodawców – minimalnie 2,0 punktu procentowego (zmiana z 2,2 p.p. w 2024 roku).
Jeśli wartość bazowej stopy procentowej jest ujemna, marża stanowi sumę wartości bezwzględnej bazowej stopy procentowej i wartości określonej powyżej.
Transakcje z tzw. podmiotami rajowymi
Raje podatkowe to kraje stosujące szkodliwą konkurencję podatkową. Lista państw i terytoriów traktowanych jako raje podatkowe na potrzeby cen transferowych publikowana jest w rozporządzeniu Ministra Finansów3.
Od 1 stycznia tego roku należy stosować przepisy rozporządzenia z 18 grudnia 2024 r. Według nowego wykazu, Księstwo Andory nie jest już traktowane jako raj podatkowy.
Obowiązki dotyczące cen transferowych
Na podatników dokonujących transakcji z podmiotami mającymi siedzibę w tzw. raju podatkowym nakładane są obowiązki z zakresu cen transferowych. Dzieje się tak bez względu na to, czy kontrahent jest podmiotem powiązanym, czy też niepowiązanym. Obowiązkom podlegają transakcje powyżej określonych progów:
- 2,5 mln złotych – w przypadku transakcji finansowych,
- 0,5 mln złotych – w przypadku pozostałych transakcji.
W przypadku gdy transakcje realizowane przez podatnika przekroczą wskazane powyżej progi w danym roku podatkowym, będzie on zobowiązany do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz złożenia formularza TPR wraz z odpowiednim oświadczeniem.
Dokumentacja cen transferowych dla transakcji zawieranych z podmiotami z tzw. rajów podatkowych, poza standardowymi elementami, powinna zawierać również uzasadnienie gospodarcze transakcji, które sporządzane jest zamiast analizy cen transferowych.
Ze względu na szczególne regulacje dotyczące transakcji z tzw. rajami podatkowymi, obowiązki w zakresie cen transferowych dotyczą również podatników, którzy nie dokonują żadnych transakcji z podmiotami powiązanymi. Podatnicy posiadający kontrahentów w rajach podatkowych powinni weryfikować wartość dokonywanych transakcji w kontekście ustawowych progów.
Niedopełnienie obowiązków wynikających z przepisów o cenach transferowych w zakresie transakcji z podmiotami z tzw. rajów podatkowych może skutkować takimi samymi konsekwencjami, jak w przypadku realizacji transakcji wewnątrzgrupowych. Sankcje mogą być nałożone zarówno na podatnika, jak i bezpośrednio na osoby zarządzające.
Na co warto zwrócić uwagę?
Mając na uwadze nowe przepisy, podatnicy powinni dokonać analizy transakcji pożyczkowych w kontekście uproszczeń safe harbour oraz zweryfikować ewentualne transakcje dokonywane z podmiotami rajowymi.
W razie wątpliwości związanych ze stosowaniem uproszczenia safe harbour, obowiązków rajowych lub innymi kwestiami dotyczącymi cen transferowych, nasz zespół pozostaje do Państwa dyspozycji. Zachęcamy do kontaktu!