Nowelizacja prawa energetycznego otwiera nowe możliwości rozwoju energetyki rozproszonej

1 rok temu

Oczekiwana nowelizacja prawa energetycznego (projekt UC74) została finalnie podpisana przez Prezydenta. Projekt wprowadza liczne rozwiązania promujące energetykę rozproszoną, dzięki którym rynek energii stanie się bardziej elastyczny i tym samym –a większa liczba podmiotów będzie mogła brać czynny udział w jego funkcjonowaniu. Do takich rozwiązań należą m.in. „odblokowanie” możliwości korzystania z tzw. linii bezpośredniej, tworzenie obywatelskich społeczności energetycznych, prowadzenie działalności agregatora energii czy zawieranie umów z dynamiczną ceną energii.

Co nowego dzięki nowelizacji?

Zmiany regulacyjne wprowadzone nowelizacją dotyczą przede wszystkim:

  • ułatwienia możliwości skorzystania z tzw. linii bezpośredniej, czyli w uproszczeniu linii łączącej źródło energii z odbiorcą (zasadniczo z pominięciem sieci publicznej). Dzięki zmianom inwestor chcący wybudować taką linię nie będzie musiał czekać na otrzymanie zgody Prezesa URE (ta dotychczas była w praktyce trudna do uzyskania). Wystarczające będzie zgłoszenie zamiaru budowy linii, przedłożenie wymaganych dokumentów oraz uzyskanie wpisu w wykazie linii bezpośrednich. Dla źródeł wytwórczych o mocy do 2 MW, procedura będzie dodatkowo uproszczona,
  • ustanowienia ram prawnych działania obywatelskich społeczności energetycznych.

Będą to podmioty, które opierają się na dobrowolnym uczestnictwie członków będących:

  • osobami fizycznymi,
  • mikro- lub małymi przedsiębiorcami lub
  • JST nie zajmującymi się „głównie” działalnością w sektorze energetycznym.

Wykonywać one będą czynności związane m.in. z wytwarzaniem energii elektrycznej, jej zużywaniem, dystrybucją, sprzedażą, agregacją lub magazynowaniem.

Celem działania takich podmiotów ma być zapewnienie korzyści:

  • środowiskowych,
  • gospodarczych lub
  • społecznych dla swoich członków.

Efektem ma być wprowadzenie mechanizmu „samorządności” w zakresie działania na rynku energii (a nie jedynie opieraniu się na usługach / dostawach energii dostarczanych z zewnątrz).

  • umożliwienia działania agregatorów na rynku energii polega ono na łączeniu wielkości mocy lub energii elektrycznej oferowanej przez odbiorców, wytwórców energii elektrycznej lub posiadaczy magazynów energii elektrycznej. Celem agregacji jest sprzedaż energii elektrycznej, świadczenia usług systemowych lub usług elastyczności na rynkach energii elektrycznej. Agregator będzie mógł „łączyć” moce produkcyjne wielu np. mniejszych wytwórców, w celu sprzedaży większego wolumenu energii dla dużych odbiorców. Aby prowadzić działalność agregatora konieczne będzie uprzednie uzyskanie wpisu w wykazie prowadzonym przez Prezesa URE.
  • wprowadzenia umów z dynamiczną ceną energii – czyli umów sprzedaży energii elektrycznej lub umów kompleksowych, odzwierciedlających wahania cen na rynkach energii elektrycznej. Sprzedawcy energii do co najmniej 200 000 odbiorców końcowych, będą mieli obowiązek oferować sprzedaż energii elektrycznej na podstawie umowy z ceną dynamiczną oraz publikować na swojej stronie internetowej oferty na umowę z ceną dynamiczną.
  • zmniejszenia obciążeń administracyjnych związanych z funkcjonowaniem jednostek wytwórczych o mocy większej niż 2 MW. W praktyce ułatwienia mają dotyczyć zniesienia obowiązku zgłoszenia tych jednostek do certyfikacji ogólnej, wymaganej na podstawie ustawy o rynku mocy. Dotychczas ten obowiązek dotyczył także sytuacji, gdy właściciel jednostki nie był zainteresowany udziałem w rynku mocy.

Znaczenie nowelizacji prawa energetycznego

Jest to dobry krok w rozwoju rynku energii i zaktywizowania większej liczby podmiotów do działanie na nim (w tym także dotychczasowych, „klasycznych” odbiorców energii) oraz upowszechnienia korzystania z OZE. Nie jest to natomiast w pełni kompleksowa nowelizacja, która całościowo obejmowałaby wszystkie aspekty energetyki rozproszonej. W tym kierunku należy spodziewać się (i oczekiwać) dalszych działań ustawodawcy.

Zachęcamy do kontaktu w celu uzyskania dodatkowych informacji o prawie energetycznym, w szczególności dotyczących linii bezpośrednich, obywatelskich społeczności energetycznych i agregacji.

Idź do oryginalnego materiału