Nowo wybudowane Nabrzeże Dąbrowieckie w Porcie Szczecin obsłużyło pierwszy statek

gospodarkamorska.pl 3 tygodni temu

Chemikaliowiec City Island (IMO: IMO 9360960) zabrał na swój pokład blisko 18 tys. ton kwasu siarkowego z niedawno wybudowanego Nabrzeża Dąbrowieckiego w Porcie Szczecin. Było ono częścią projektu "Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego”, którego celem jest zwiększenie możliwości portu w zakresie obsługi ładunków drobnicowych i masowych. Przedsięwzięcie realizuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Nabrzeże jest dostosowane do obsługi statków o maksymalnej długości 170 metrów, szerokości 27,9 metra oraz zanurzeniu 9,7 metra. Wyposażono je w najnowocześniejsze technologie do przeładunku chemii płynnej, w tym w kompleksowy system infrastruktury technicznej chroniącej środowisko. w tej chwili nabrzeże dedykowane jest w głównej mierze regularnym przeładunkom kwasu siarkowego, jednak w przyszłości może zostać dostosowanie również do przeładunku innych produktów. To zapewnia nowy pomost przeładunkowy, zaopatrzony w wieżę trapową oraz morskie ramiona nalewcze, gwarantujące bezpieczną obsługę tego typu ładunku.

Poza budową nowego nabrzeża Dąbrowieckiego wraz z przystanią dalbową zakres prac w ramach inwestycji „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego” obejmuje przebudowę Nabrzeża Chorzowskiego, Katowickiego, Chorzowkiego-Uskok z rampą ro-ro oraz Gliwickiego Uskok, a także zalądowienie Basenu Noteckiego i budowę Nabrzeża Zamykającego. W ramach projektu nastąpi pogłębienie Basenu Kaszubskiego do głębokości 12,5 m wraz z obudową narożników Wysp Ostrów Mieleński i Mieleńska Łąka oraz umocnieniem narożnika Nabrzeża Sosnowieckiego. Stan realizacji projektu wynosi w tej chwili prawie 90%.

Po zakończeniu inwestycji do portu Szczecin będą mogły zawijać jednostki z ładunkiem 45-50 tys. ton na burcie i zanurzeniem 11 metra. Podstawowe parametry nabrzeży po zakończeniu inwestycji:

Nabrzeże Katowickie: długość 502,12 m; głębokość techniczna 12,5 m;
Nabrzeże Chorzowskie: długość 295,65 m; głębokość techniczna 12,5 m;
Nabrzeże Chorzowskie-Uskok z rampą RO-RO długość ok 73 m, głębokość techniczna 12,5 m;
Nabrzeże Gliwickie-Uskok długość ok 56 m, głębokość techniczna 12,5 m;
Nabrzeże Dąbrowieckie z przystanią dalbową: długość 288,61 m; głębokość techniczna przy przystani 10,5 m (etap I).

Inwestycja kosztuje blisko 223 mln zł netto, uzyskała dofinansowanie ze środków UE z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wykonawcą robót budowlanych jest Korporacja Budowlana DORACO.

Idź do oryginalnego materiału