Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przekazał, iż linie lotnicze Enter Air wprowadzają konsumentów w błąd oraz naruszają ich prawa. Co to za linie lotnicze i dlaczego znalazły się w centrum uwagi?
Enter Air to polska linia lotnicza specjalizująca się w przewozach czarterowych. Działa głównie na zlecenie biur podróży, przewożąc turystów do popularnych destynacji wakacyjnych. Firma jest jednym z wiodących przewoźników czarterowych w Polsce, a także znaczącym graczem na rynku europejskim. Pomimo dużej popularności, Enter Air w ostatnim czasie spotkały liczne skargi ze strony podróżnych.
Zarzuty UOKiK pod adresem Enter Air
UOKiK, reagując na liczne skargi pasażerów, postawił Enter Air dziesięć zarzutów dotyczących naruszeń praw konsumentów. Wśród najpoważniejszych z nich znalazły się:
- Nieterminowe Odpowiedzi na Reklamacje. Linie nie odpowiadały na reklamacje w ustawowym terminie 14 dni. Zamiast tego informowały pasażerów, iż rozpatrzenie reklamacji może potrwać do 30 dni.
- Nieuwzględnianie Roszczeń. Wielu podróżnych skarżyło się na brak odpowiedzi lub odmowę uwzględnienia roszczeń, co jest sprzeczne z obowiązującymi przepisami.
- Zaniżanie Odszkodowań. Pasażerowie zgłaszali przypadki zaniżania kwot odszkodowań za opóźnienia lotów.
- Podwójne Składanie Reklamacji. Praktyka wymogu składania reklamacji zarówno na lotnisku, jak i przez formularz internetowy, została uznana za niepotrzebne komplikowanie procesu reklamacyjnego.
Konsekwencje dla Enter Air
Jeśli zarzuty UOKiK się potwierdzą, Enter Air grozi kara finansowa wynosząca do 10 procent obrotu za każdą z niedozwolonych praktyk. To oznacza poważne konsekwencje finansowe i wizerunkowe dla linii lotniczych.
– Przepisy określają jasno prawa i rekompensaty przysługujące konsumentom, a przedsiębiorca ma obowiązek ich o tym poinformować i wypłacić należne odszkodowanie. Jakiekolwiek próby limitowania praw konsumenckich i nierespektowania należnych roszczeń przez przedsiębiorców są niedopuszczalne. Podobnie jak nieudzielanie odpowiedzi na reklamacje w ustawowym terminie. W naszej ocenie praktyki przewoźnika, jak np. wymaganie składania podwójnej reklamacji, mogą wskazywać na naruszanie zbiorowych interesów konsumentów
– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.Prawa konsumentów
Prezes Chróstny przypomina, iż prawa konsumentów są jasno określone w przepisach. Każdy pasażer ma prawo do odszkodowania w przypadku opóźnień czy odwołań lotów oraz do odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni od jej złożenia. Ograniczanie tych praw jest niedopuszczalne.
Gdzie szukać pomocy?
UOKiK zachęca konsumentów do korzystania z pomocy prawnej oferowanej przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów oraz Inspekcję Handlową. W sprawach międzynarodowych można się zgłaszać do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które oferuje wsparcie i poradę prawną.