Nowe przepisy o podatku od nieruchomości – obowiązujące od 2025 roku – miały rozwiać wątpliwości, które w poprzednim stanie prawny m generowały liczne spory między podatnikami a gminami. Niestety pierwsze interpretacje wydawane przez gminy pokazują, iż tak się nie stało. Co więcej, do starych wątpliwości doszły nowe. Jakie problemy wynikają z pierwszych interpretacji przepisów?
Czy kontenery mobilne są trwale związane z gruntem?
W świetle nowych przepisów opodatkowaniu, tak jak budowla, podlega obiekt kontenerowy, który został wzniesiony w wyniku robót budowlanych i jest trwale związany z gruntem. Trwałe związanie to takie, które zapewnia „stabilność i możliwość przeciwdziałania czynnikom zewnętrznym niezależnym od działania człowieka, mogącym zniszczyć lub spowodować przemieszczenie lub przesunięcie się obiektu budowlanego na inne miejsce”[1].
W uzasadnieniu do nowych przepisów wskazano, iż kontenery mobilne nie są trwale związane z gruntem. Innego zdania był jednak prezydent Rzeszowa. W interpretacji [2] wydanej dla spółki, która zajmuje się robotami budowlano-montażowymi i wykorzystuje w tym celu kontenery mobilne (biurowe, sanitarne, magazynowe), uznał, iż podlegają one opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.
Spółka wnioskująca o interpretację wskazała, iż kontenery mobilne nie mają fundamentów, są posadowione na betonowych bloczkach bądź na kostce. Ponadto po zakończeniu jednej inwestycji są przewożone na kolejny plac budowy, gdzie ich postawianie nie wiąże się z prowadzeniem robót budowlanych, ponieważ są dostarczane w takiej formie, w jakiej zostały wyprodukowane.
Mimo to prezydent Rzeszowa stwierdził, iż kontenery mobilne są trwale związane z gruntem poprzez betonowe bloczki i kostki. W jego ocenie są one także wzniesione w wyniku robót budowlanych, czyli montażu.
Doki przeładunkowe jako odrębne budowle
Do prezydenta Tarnowa o wydanie interpretacji dotyczącej doków przeładunkowych wystąpiła spółka prowadząca ubój bydła, trzody chlewnej, produkcję wyrobów, przetwórstwo oraz sprzedaż mięsa. W swoim wniosku spółka wskazała, iż posiada wiele doków przeładunkowych, które są integralną częścią budynków wykorzystywanych do celów logistycznych. Doki te służą do załadunku i rozładunku towarów, co jest kluczowym elementem działalności operacyjnej spółki. Mogą one wystawać poza obrys budynku lub być zlokalizowane w jego obrębie.
Zdaniem spółki dok wraz z budynkiem stanowi jeden obiekt budowlany i w związku z tym nie podlega odrębnemu opodatkowaniu, niezależnie od tego, czy wystaje on poza obrys budynku, czy znajduje się w jego obrębie. Prezydent Tarnowa w swoim rozstrzygnięciu [3] stwierdził jednak, iż jeżeli dok został dobudowany do wcześniej istniejącego budynku, to nie może być on opodatkowany łącznie z nim. Zdaniem organu poszczególne elementy doku – takie jak konstrukcja wsporcza, rampa, urządzenie budowlane czy droga dojazdowa – są odrębnymi budowlami.
Nowy podatek od nieruchomości trzyma podatników w niepewności
W kolejnych miesiącach z pewnością pojawią się nowe interpretacje podatkowe. Należy się też spodziewać wyroków sądowych. Jednak zanim zostaną wydane, podatnicy będą pozostawać w niepewności co do adekwatnego rozumienia nowych przepisów oraz poprawności rozliczeń w podatku od nieruchomości, ponieważ przywołane interpretacje pokazują profiskalne podejście organów.
Zmiana przepisów dotyczących podatku od nieruchomości wymusiła na podatnikach, aby na potrzeby przygotowania deklaracji na 2025 rok dokonali weryfikacji poszczególnych składników majątku. Przeprowadzenie takiej weryfikacji było konieczne do ustalenia, czy w świetle nowych przepisów wcześniejsza kwalifikacja poszczególnych obiektów budowlanych jako budynki i budowle pozostaje aktualna, a także czy do opodatkowania nie należy wykazać nowych obiektów.
Jeśli nie dokonali Państwo takiej weryfikacji bądź mimo jej dokonania mają Państwo wątpliwości co do poprawności złożonej deklaracji na podatek od nieruchomości na 2025 rok, to zapraszamy do kontaktu. Pomożemy w analizie sytuacji, a także ewentualnej korekcie deklaracji.
***
[1] Definicja trwałego związania z gruntem – art. 1a ust. 1 pkt 2c ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
[2] Interpretacja nr FN-310.1.2025
[3] Interpretacja WPW.310.1.2024