PayPal wypłaci użytkownikom rekompensatę. To efekt decyzji UOKiK

7 godzin temu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał dwie decyzje zobowiązujące wobec PayPal, dotyczące umów z polskimi użytkownikami usług. Kwestionowane praktyki dotyczyły dokonywania zmian w umowie na podstawie nieuczciwej klauzuli modyfikacyjnej i nieprawidłowej formy informowania o zmianach opłat. Spółka zobowiązała się do ich zaprzestania oraz zwrotu opłat związanych z ich stosowaniem wraz z rekompensatą.


PayPal to jeden z największych i najdłużej działających serwisów umożliwiających dokonywanie internetowych płatności. Konto PayPal jest rodzajem elektronicznego portfela zintegrowanego z rachunkiem bankowym, do którego można przypisać kartę płatniczą.


W toku prowadzonych postępowań ustalono, iż spółka PayPal Europe w umowach z polskimi użytkownikami serwisu stosowała klauzulę modyfikacyjną. Na jej podstawie firma wprowadziła jednostronnie nowe opłaty i podwyżki dotychczasowych opłat. Klienci skarżyli się m.in. na wprowadzoną w 2020 r. opłatę za brak aktywności. Decyzje nie są prawomocne i przysługuje od nich odwołanie do sądu.


Prezes UOKiK wydał dwie decyzje dotyczące umów z polskimi użytkownikami usług PayPal. Jedną z abuzywnych klauzul było postanowienie mówiące o tym, iż spółka „...może od czasu do czasu wprowadzać zmiany w niniejszej umowie z użytkownikiem oraz w innych dokumentach”. Stosowano je we wzorach umowy od 11 grudnia 2019 r.

Wątpliwości dotyczące przekazywania informacji


Co więcej, prezes UOKiK Tomasz Chróstny uznał, iż sposób informowania o zmianach mógł naruszać interesy posiadaczy konta PayPal, w tym obowiązek przekazywania takich informacji na trwałym nośniku. Jak argumentowano, możliwość pobrania dokumentu ze strony internetowej lub aplikacji nie daje pewności, iż jest to ta sama wersja pliku, którą pierwotnie tam umieszczono.


Przedsiębiorca ma wówczas techniczną możliwość dowolnej modyfikacji treści i zawartości swojej strony. Między wysłaniem wiadomości mailowej z linkiem a pobraniem dokumentu, plik może zostać zmieniony lub usunięty. Dlatego prawo wymaga dostarczenia konsumentom istotnych informacji na nośniku zabezpieczonym przed ingerencją ze strony nadawcy. Za trwały nośnik można uznać m.in. dokument papierowy, kartę pamięci, pendrive, wiadomość mailową lub załączony do niej plik, np. w formacie pdf. Samo hiperłącze przekierowujące na stronę internetową nie spełnia wymagań trwałego nośnika.


Urząd zaznaczył też, iż prawidłowa forma dostarczenia informacji to nie wszystko. Aby przedsiębiorca mógł wprowadzić zmiany w umowie na czas nieokreślony, niezbędna jest również odpowiednia klauzula modyfikacyjna, która zgodnie z przepisami precyzyjnie i jednoznacznie wskaże konkretne okoliczności warunkujące taką zmianę.

Rekompensata dla klientów PayPal


– Konsumenci nie powinni być zaskakiwani zmianami w umowach. Zwłaszcza kiedy te zmiany wiążą się z koniecznością poniesienia wyższych kosztów. W przypadku usług płatniczych ponoszone przez konsumentów opłaty są jednym z podstawowych czynników warunkujących realizację transakcji. Postanowienia pozwalające na zmianę parametrów umowy są dozwolone, ale powinny być precyzyjne. Powinny umożliwiać konsumentowi przewidzenie zmian kosztów czy zakresu usług już na etapie podpisywania kontraktu. Klauzula mówiąca o tym, iż spółka '...może od czasu do czasu wprowadzać zmiany w [...] umowie' dawała przedsiębiorcy pełną dowolność, a konsumentów narażała na przykre niespodzianki, w tym te natury finansowej – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.


Zgodnie z wydaną decyzją zobowiązującą PayPal nie będzie już stosować wobec konsumentów klauzuli modyfikacyjnej oraz zmian wprowadzonych od 1 stycznia 2019 r., wraz z którymi weszły nowe opłaty za brak aktywności i za wypłatę na rachunek w banku amerykańskim. To samo dotyczy wprowadzonych w tym samym czasie zmian zwiększających opłaty związane z przewalutowaniem.


W ramach uzgodnionej rekompensaty polscy użytkownicy PayPal otrzymają zwrot w wysokości 150 proc. opłat pobranych w czasie, w którym obowiązywały postanowienia umowne zakwestionowane przez prezesa UOKiK. Aktualni posiadacze kont otrzymają zwrot i rekompensatę na swoje rachunki w ciągu 10 miesięcy od uprawomocnienia się decyzji. Co więcej, zwrot i rekompensatę otrzymają też ci konsumenci, którzy nie mają już konta w serwisie PayPal. Spółka skontaktuje się z nimi w tej sprawie.


Dodatkowo konsumenci uzyskają okresową obniżkę kursu wymiany walut. Jak wynika z komunikatu UOKiK, obniżony kurs będzie obowiązywał do momentu, gdy łączna kwota wynikająca z tej obniżki osiągnie 150 proc. zakwestionowanych podwyżek.




Polecamy także:



  • Bezgotówkowa codzienność Polaków. Nowe dane o zwyczajach płatniczych

  • Ceny w sklepach znowu rosną. W czerwcu droższe były słodycze, tłuszcze i kawa

  • Młodzi konsumenci nie unikają alkoholu. Przeszło 80% korzysta z niego w jakiejś formie

  • Długi alimentacyjne rosną. Polacy mają już 16,4 mld zł zaległości wobec dzieci

Idź do oryginalnego materiału