Pierwszymi instytucjami publicznymi, jakim pod kątem przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych przyjrzeli się przedstawiciele „Gazety Trybunalskiej”, były siedziby piotrkowskich komend policji i straży miejskiej.
W każdej z tych jednostek dokonano oceny dostępności informacji dla obywateli, przejrzystości zasad przetwarzania danych oraz sposobu realizacji obowiązku informacyjnego wobec osób, których dane są gromadzone lub utrwalane.
Komenda Miejska Policji
Audyt przeprowadzony w 2023 roku w recepcji Komendy Miejskiej Policji przy ul. Szkolnej wykazał, iż jednostka w ograniczonym stopniu realizowała obowiązki wynikające z przepisów o ochronie danych osobowych i ochronie dóbr osobistych.
Najpoważniejsze uchybienia dotyczyły sposobu obsługi interesantów – funkcjonariusze wywoływali osoby oczekujące po imieniu i nazwisku, niezależnie od charakteru ich wizyty. Oznaczało to, iż każda osoba przebywająca w poczekalni – czy był to świadek, podejrzany, czy petent – uzyskiwała pełną wiedzę o tożsamości innych.
Na drzwiach wejściowych KMP wita interesantów wyraźna informacja o monitoringu oraz klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych. Kliknij, aby powiększyć.Taki proceder, utrzymujący się w piotrkowskiej KMP przez wiele lat, stanowił rażące naruszenie zasad minimalizacji i poufności danych osobowych. Zmieniali się komendanci, naczelnicy i dyżurni, ale utrwalone złe nawyki oraz brak refleksji nad konsekwencjami prawno-etycznymi pozostawały niezmienne.
Zgodnie z art. 14 ustawy o Policji oraz rozporządzeniem MSWiA w sprawie przetwarzania informacji przez Policję, funkcjonariusze mają obowiązek: zachowania należytej staranności w ochronie danych osobowych i informacji o osobach i poszanowania godności ludzkiej w toku czynności służbowych (art. 14 ust. 3 ustawy o Policji).
Zatem choćby jeżeli czynność nie wchodziła w zakres „przetwarzania danych” w rozumieniu RODO, może stanowić uchybienie etyczne lub dyscyplinarne, jeżeli odbywała się w sposób niepotrzebnie ujawniający dane osobowe wobec osób trzecich.
Stanowcze działania „Gazety Trybunalskiej”, podjęte w maju 2023 roku, doprowadziły do zmiany sposobu wywoływania interesantów – wprowadzono system numerkowy. Od tego czasu każda osoba, która zamierza wejść na teren komendy, otrzymuje od recepcjonisty numer, a przybyły po nią funkcjonariusz wzywa ją wyłącznie w ten sposób. Rozwiązanie to w istotnym stopniu ograniczyło nieuprawnione ujawnianie danych osobowych, choć – w ocenie redakcji – należy je traktować jako tymczasowe.
Wydział Inwestycji Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi już na etapie projektowym, który legł u podstaw niedawnego remontu siedziby KMP w Piotrkowie, popełnił poważne błędy lokując strefę obsługi interesantów w tym samym pomieszczeniu, co poczekalnię. Recepcja, oddzielona grubą szybą, wymusza na interesantach głośne wypowiadanie zarówno danych wrażliwych, jak i treść spraw, z jakimi obywatele zgłaszają się na komendę.
Funkcjonariusz Kowalczyk – komendant KMP w Piotrkowie. Foto / źródło: Policja Piotrków. Kliknij, aby powiększyć.Pomimo, iż naruszenia miały bardzo poważny charakter, „Gazeta Trybunalska” odstąpiła wówczas od zawiadomienia Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a także Komendanta Wojewódzkiego Policji, dając władzom jednostki czas na usunięcie uchybień.
Ówczesny komendant, insp. Dąbrowski, pisał 31 maja 2023 r. do „Gazety Trybunalskiej”:
Ponadto, na odprawie służbowej dniu 08.05.2023r. z kadrą kierowniczą Komendy Miejskiej Policji w Piotrkowie Tryb., Komendant Miejski Policji w Piotrkowie Trybunalskim insp. Krzysztof Dąbrowski przypomniał o stosowaniu system numerycznego do obsługi interesantów przybyłych do KMP w Piotrkowie Tryb. Poddając analizie treść Pana skargi, chcę Pana zapewnić, iż ujęte w niej uwagi nie zostaną zlekceważone a posłużą do realizacji szkoleń w ramach doskonalenia zawodowego podległych funkcjonariuszy i pracowników cywilnych, by podejmowane przez nich działania pogłębiały społeczne zaufanie do Policji i mogły być przykładem praworządności.
Obecny komendant, podinsp. Jakub Kowalczyk, nie wykazuje zrozumienia dla powagi problemu ani dla konsekwencji, jakie mogą wynikać z lekceważenia obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych i dóbr osobistych. Zarówno jego podejście do kwestii organizacyjnych, jak i brak inicjatywy w usunięciu dotychczasowych zaniedbań, świadczą o niskim poziomie świadomości w tym obszarze.
Komenda Straży Miejskiej
Na podstawie zebranej dokumentacji (zdjęcia, nagrania audio) zgromadzonej w kwietniu i październiku 2025 r. ustalono, iż w punkcie obsługi Straży Miejskiej w Piotrkowie Trybunalskim znajduje się kamera monitoringu, obok której umieszczono jedynie tabliczkę z napisem „UWAGA! Obiekt monitorowany” oraz znak kamery. Nie ma żadnych informacji o przetwarzaniu danych osobowych ani prawach osób rejestrowanych.
Punkt obsługi SM w Piotrkowie. Zdjęcie wykonane 3 kwietnia 2025 r. Kliknij, aby powiększyć.Na zewnątrz komendy widnieje tablica informacyjna z nazwą jednostki, ale bez godzin pracy i numerów kontaktowych.
Na podwórku przy szlabanie i w pobliżu pojazdów, w tym radiowozów, zamontowana jest kamera. Nie ma żadnych tabliczek informujących o rejestracji obrazu.
Przy numerach telefonów (986 – alarmowy oraz 44 732 37 60 – stacjonarny) połączenia kierowane są do komunikatu głosowego informującego, iż rozmowy mogą być nagrywane, bez wskazania praw osoby dzwoniącej ani celu przetwarzania danych. Plik do odsłuchu:
Straż Miejska posiada dwie klauzule informacyjne o przetwarzaniu danych osobowych i monitoringu, zamieszczone na stronie BIP: > link. Są one jednak dostępne jedynie online, brak ich widocznego udostępnienia w siedzibie komendy.
Od wejścia w życie przepisów RODO komendant Jacek Hofman nie podjął działań mających na celu pełne dostosowanie jednostki do obowiązków wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych, w tym adekwatnego oznakowania monitoringu, zapewnienia informacji dla osób dzwoniących oraz wprowadzeniu jawnych procedur przetwarzania danych.
W ocenie redakcji, powyższe działania (lub ich brak) stanowią rażące naruszenie przepisów RODO, w szczególności obowiązku informacyjnego wynikającego z art. 13 i 14 RODO, oraz zasad przetwarzania danych osobowych w sposób przejrzysty i zgodny z prawem.
Funkcjonariusz Hofman, szef straży miejskiej w Piotrkowie. Foto: Mariusz Baryła / Gazeta Trybunalska. Kliknij, aby powiększyć.W tym przypadku, z uwagi na skalę zaniedbań, „Gazeta Trybunalska” skierowała do Prokuratury Rejonowej w Piotrkowie zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa niedopełnienia obowiązków przez Komendanta Straży Miejskiej w Piotrkowie Trybunalskim – Jacka Hofmana, w zakresie przetwarzania danych osobowych i prowadzenia monitoringu wizyjnego, wbrew przepisom RODO oraz ustawy o strażach gminnych.
Oprócz tego do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Warszawie trafiło zawiadomienie o naruszeniu przepisów o ochronie danych osobowych wraz z wnioskami o:
- przeprowadzenie kontroli komendy pod kątem zgodności z przepisami RODO i ustawą o ochronie danych osobowych;
- nałożenie maksymalnej przewidzianej przepisami kary administracyjnej na komendanta Jacka Hofmana za rażące zaniedbania w zakresie ochrony danych osobowych;
- wskazanie środków prawnych i administracyjnych, które Straż Miejska powinna wdrożyć w celu pełnego dostosowania jednostki do przepisów RODO.
W lipcu br. redakcja skierowała do Prezydenta Piotrkowa Trybunalskiego pismo w sprawie działalności Straży Miejskiej, w którym znalazła się informacja o tym, iż SM od lat nie realizuje obowiązku wynikającego z zapisów Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) oraz Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych i o tym, iż będzie to przedmiotem skargi do organu kontrolnego.
Prezydent Juliusz Wiernicki ograniczył się do nic nie znaczącego zapewnienia:
Jednocześnie informuję, iż wcześniej prowadzone były przygotowania do zmiany obecnej struktury Straży Miejskiej w Piotrkowie Trybunalskim czego efektem jest Zarządzenie nr 260 Prezydenta Miasta Piotrkowa Trybunalskiego sprawującego funkcję Starosty z dnia 29 lipca 2025 r. na którego podstawie powołano zespół. Celem tego zespołu jest opracowanie nowego regulaminu skutkującego zwiększeniem efektywności i funkcjonowania SM, co będzie miało przełożenie na zwiększenie bezpieczeństwa na terenie miasta.
Nieco później Włodzimierz Lasek – Sekretarz Miasta – na podstawie upoważnienia prezydenta udzielił pisemnej odpowiedzi:
W związku z kolejnym pismem w sprawie funkcjonowania piotrkowskiej Straży Miejskiej informuję, iż podtrzymuję swoje stanowisko zawarte w korespondencji z dnia 31 lipca 2025 r., a rozstrzygnięcie przedstawionych zarzutów pozostawiam instytucjom, do których skierował, bądź skieruje Pan zawiadomienia.
W ten sposób droga służbowa została wyczerpana.
Zapraszamy do śledzenia artykułów z tagiem #audytGT. W kolejnych odcinkach: o piotrkowskich sądach, paczkomatach, siedzibie urzędu miasta, sklepie OBI i in.
→ Mariusz Baryła
5.11.2025
• foto: Gazeta Trybunalska
• czytaj także: > „Urzędy wymierzają kary za naruszenie RODO”

6 godzin temu






