Darowizna od dziadków a obowiązek podatkowy
Co do zasady, każda darowizna, niezależnie od tego, czy dotyczy pieniędzy, nieruchomości, samochodu czy innego składnika majątku, wiąże się z obowiązkiem podatkowym. Oznacza to więc, iż osoba obdarowana może zostać zobowiązana do zapłaty podatku od darowizny. Polskie prawo przewiduje jednak szereg wyjątków, szczególnie w przypadku darowizn przekazywanych w najbliższej rodzinie.
Dziadkowie, podobnie jak rodzice, dzieci, wnuki czy małżonkowie, należą do tzw. grupy zerowej, czyli najbliższych krewnych. Dla tej grupy ustawodawca przewidział najkorzystniejsze zasady opodatkowania, mianowicie w wielu przypadkach umożliwiające całkowite zwolnienie z podatku od darowizny, pod warunkiem dopełnienia odpowiednich formalności.
Limity darowizn w 2025 roku - kiedy trzeba zapłacić podatek?
W przypadku wnuków otrzymujących darowiznę od dziadków, w 2025 roku obowiązują dwa podstawowe progi, które decydują o konieczności zapłaty podatku:Reklama
● 36 120 zł - jest to kwota wolna od podatku w sytuacji, gdy nie zgłosimy darowizny do urzędu skarbowego w specjalnym trybie. jeżeli suma darowizn od jednego darczyńcy (np. jednej babci) nie przekroczy tej kwoty w ciągu 5 lat, nie trzeba płacić podatku, ani jej zgłaszać. Przekroczenie tego limitu skutkuje natomiast obowiązkiem złożenia deklaracji i zapłaty podatku od nadwyżki;
● brak limitu (pełne zwolnienie z podatku) - możliwe jest wtedy, gdy zgłosimy darowiznę do urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od jej otrzymania oraz pieniądze lub majątek zostaną przekazane w sposób udokumentowany (np. przelewem bankowym). Warunek ten dotyczy osób należących do tzw. grupy zerowej, czyli także wnuków otrzymujących darowiznę od dziadków. W takim przypadku choćby bardzo duża darowizna, np. 100 000 zł, może być całkowicie zwolniona z opodatkowania.
Jak zgłosić darowiznę od dziadków, by uniknąć podatku?
Aby darowizna od dziadków była całkowicie zwolniona z podatku, trzeba pamiętać o obowiązku zgłoszenia jej do urzędu skarbowego. Na dokonanie takiego zgłoszenia mamy 6 miesięcy od dnia otrzymania darowizny. Zgłoszenia dokonuje się na formularzu SD-Z2, który należy złożyć w urzędzie skarbowym adekwatnym dla miejsca zamieszkania lub przesłać elektronicznie, np. przez e-Urząd Skarbowy przy użyciu Profilu Zaufanego.
W przypadku darowizny pieniężnej bardzo ważne jest, aby środki zostały przekazane w sposób umożliwiający ich udokumentowanie, czyli przelewem bankowym, przekazem pocztowym lub na rachunek oszczędnościowy. Gotówka przekazana “do ręki" nie uprawnia do zwolnienia z podatku, choćby jeżeli została zgłoszona.
jeżeli natomiast darowizna dotyczy nieruchomości, zgłoszeniem zajmuje się notariusz, w takim przypadku nie trzeba już samodzielnie składać formularza SD-Z2, ponieważ obowiązek przekazania danych do urzędu skarbowego leży po notariusza.
WB