Ministerstwo Finansów pracuje nad trzecią wersją zmian w podatku od nieruchomości. Aby nowe przepisy mogły obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku, ustawa wprowadzająca zmienione zasady opodatkowania podatkiem podatku od nieruchomości musi zostać opublikowana w Dzienniku Ustaw do końca listopada tego roku. Tymczasem rządowy proces legislacyjny wciąż trwa. Podatnicy muszą mieć zatem mocne nerwy, bo emocji raczej nie zabraknie.
Przedstawiony na początku września projekt 2.0 został poddany konsultacjom publicznym i uzgodnieniom. W raporcie MF zaprezentowało swoje stanowisko do uwag zgłoszonych głównie przez przedsiębiorców i samorządy. Stanowisko do uwag innych ministerstw zgłoszonych w ramach uzgodnień znalazło się w protokole rozbieżności. Lektura obydwu dokumentów pozwala przewidzieć prawdopodobny kierunek, w którym będzie zmierzał projekt 3.0.
Czego można spodziewać się w projekcie 3.0?
W związku z tym, iż w raporcie MF uwzględniło głównie uwagi samorządów terytorialnych (organów podatkowych), a nie przedsiębiorców, można się spodziewać, iż w projekcie 3.0 resort przedstawi rozwiązania bardziej profiskalne.
Przede wszystkim zanosi się na to, iż opodatkowaniu będą w całości podlegać wolno stojące instalacje przemysłowe i wolno stojące urządzenia techniczne. Zgodnie z projektem 2.0, opodatkowane miały być wyłącznie ich części budowlane. Organy podatkowe zwróciły jednak uwagę, iż takie rozwiązanie rodzi poważne zagrożenie finansowe dla budżetów gmin. Chodzi o ograniczenia dochodów budżetowych z tytułu podatku od nieruchomości, który jest jednym z najistotniejszych źródeł dochodów własnych gmin. W związku z tym podatnicy posiadający np. panele fotowoltaiczne czy urządzenia posadowione na fundamentach muszą być czujni i liczyć się ze wzrostem opodatkowania od nowego roku.
W projekcie 3.0 MF uwzględni również propozycje organów podatkowych dotyczące ujęcia w definicji budowli tymczasowego obiektu budowlanego, rozumianego jako obiekt budowlany przeznaczony do czasowego użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiórki, a także obiekt budowlany niezwiązany trwale z gruntem. Taka zmiana spowoduje, iż opodatkowaniu podlegać będą kioski, pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe.
Ponadto MF przychylnie odniosło się do propozycji uznania za budowlę (i w efekcie opodatkowania) obiektów kontenerowych, hal namiotowych, powłok pneumatycznych czy hangarów.
Jakich postulatów nie uwzględniło Ministerstwo Finansów?
Mimo zastrzeżeń zgłaszanych przez przedsiębiorców resort nie zamierza zrezygnować z koncepcji opodatkowania budowli w budynkach. W uzasadnieniu do projektu 2.0 podkreślono, iż umieszczenie budowli lub jej części w budynku nie oznacza, iż przedmiotem opodatkowania jest wyłącznie budynek, z pominięciem obiektu znajdującego się w jego wnętrzu. Zdaniem MF: „Jeżeli w budynku położona jest budowla lub jej część niestanowiąca integralnej części tego budynku, to stanowi odrębny od budynku przedmiot opodatkowania”. Może się więc okazać, iż opodatkowaniu podlegać będą m. in. różnego rodzaju rurociągi znajdujące się w zakładach produkcyjnych.
Resort nie chce również zmienić ujętej w projekcie 2.0 i budzącej zastrzeżenia kategorii urządzenia budowlanego, które ma być uznawane za budowlę. W ramach zgłoszonych uwag przedsiębiorcy proponowali, aby z kategorii urządzeń budowlanych wyłączone zostały węzły cieplne, transformatory, rozdzielnice, urządzenia rozdzielnicze i urządzenia do nich podobne. W raporcie z konsultacji MF wskazało, iż propozycja ta nie została uwzględniona w ramach prac legislacyjnych. Może to zatem skutkować opodatkowaniem wysoko cennych aktywów niezbędnych dla procesu zaopatrzenia w energię cieplną i elektryczną.
Z protokołu rozbieżności wynika natomiast, iż MF nie uwzględniło większości uwag zgłoszonych do projektu 2.0 przez inne ministerstwa. Uwagi te były zresztą bardzo podobne do uwag zgłoszonych przez przedsiębiorców. Dotyczyły one przede wszystkim konieczności sformułowania projektowanych przepisów w taki sposób, aby wyeliminować ryzyko opodatkowania budowli w budynkach, a także zmiany definicji budowli i urządzeń budowlanych.
Projekt 3.0 pokaże, jak zapowiedzi MF wpłyną na treść nowych przepisów. Podatnicy powinni się jednak przygotować na rewolucyjne zmiany w stosunku do w tej chwili obowiązujących zasad opodatkowania podatkiem od nieruchomości.
W razie kłopotów w tym temacie – zachęcamy do kontaktu. Chętnie wyjaśnimy wszystkie podatkowe zawiłości.