Od początku roku obowiązują nowe zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Zmienione przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych powodują, iż kalkulując podatek na 2025 rok, podatnicy muszą dokonać klasyfikacji wykorzystywanych w działalności gospodarczej obiektów budowlanych w oparciu o nowe definicje budynku i budowli.
Treść nowych definicji wskazuje wyraźnie, iż od 1 stycznia 2025 roku ocena, czy dany obiekt dla celów podatku od nieruchomości powinien być uznany za budowlę lub budynek wymaga bardzo szczegółowej analizy w oparciu o wskazane w definicjach kryteria.
Nowe definicje budynku i budowli na potrzeby podatku od nieruchomości
Budynkiem jest obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Obiekt musi być też trwale związany z gruntem oraz wydzielony z przestrzeni dzięki przegród budowlanych. Dodatkowo ma posiadać fundamenty i dach.
Definicją budynku nie są natomiast objęte obiekty, w których są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, występujące w kawałkach, postaci ciekłej lub gazowej, których podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym ich funkcję jest pojemność.
Budowlą od nowego roku są obiekty wzniesione w wyniku robót budowalnych (także w przypadku, gdy stanowią część obiektu niewymienionego w ustawie), takie jak
- obiekt niebędący budynkiem, wymieniony w (nowym) załączniku nr 4 do ustawy, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem;
- elektrownia wiatrowa, jądrowa i fotowoltaiczna, a także biogazownia rolnicza, magazyn energii, kocioł, piec przemysłowy, kolej linowa, wyciąg narciarski oraz skocznia (w części niebędącej budynkiem) – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych;
- urządzenie budowlane – przyłącze oraz urządzenie instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także inne urządzenie techniczne bezpośrednio związane z budynkiem lub obiektem, o którym mowa w punktach a i b, niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem;
- urządzenie techniczne inne niż wymienione w punktach a-c – wyłącznie w zakresie jego części budowlanych;
- fundamenty pod maszyny oraz pod urządzenia techniczne – jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
Nowe definicje nie zawierają bezpośrednich odwołań do przepisów prawa budowlanego, dzięki czemu wprowadzenie w nich ewentualnych zmian nie powinno wpływać na aspekty podatkowe.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę w nowych przepisach podatku od nieruchomości?
Urządzenia budowlane i urządzenia techniczne
Ostateczna definicja budowli pokazuje, iż pod koniec prac legislacyjnych nad zmianami przepisów nieznacznie zmieniono budzącą zastrzeżenia kategorię urządzenia budowlanego, które jest uznawane za budowlę. Zgodnie z wcześniejszymi propozycjami, urządzeniami budowlanymi miały być urządzenia techniczne „związane z budynkiem lub budowlą (…), bezpośrednio zapewniające możliwość ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem”. Nowe przepisy zakładają, iż muszą one być niezbędne do użytkowania budynku lub budowli zgodnie z przeznaczeniem. Ta drobna zmiana może nieco ograniczyć opodatkowanie podatkiem od nieruchomości urządzeń budowlanych.
W ramach uwag zgłaszanych na etapie prac legislacyjnych przedsiębiorcy proponowali, aby z kategorii urządzeń budowlanych wyłączone zostały węzły cieplne, transformatory, rozdzielnice, urządzenia rozdzielnicze i urządzenia do nich podobne. Tak się jednak nie stało. Może to zatem skutkować opodatkowaniem wysoko cennych aktywów niezbędnych dla procesu zaopatrzenia w energię cieplną i elektryczną.
Trudno także jednoznacznie ocenić, jakie urządzenia obejmuje definicja urządzeń technicznych, stanowiących urządzenie budowlane i tym samym opodatkowanych jak budowla, ponieważ ma ona charakter katalogu otwartego. W nowych przepisach nie doprecyzowano też, czy za urządzenie techniczne są uznawane obiekty wewnątrz, czy na zewnątrz budynków. Konsekwencją takiego brzmienia przepisów może być opodatkowanie wszelkiego typu urządzeń u przedsiębiorców.
Opodatkowanie budowli znajdującej się w budynku
Nie zrezygnowano też z koncepcji opodatkowania budowli w budynkach podkreślając, iż umieszczenie budowli lub jej części w budynku nie oznacza, iż przedmiotem opodatkowania jest wyłącznie budynek, z pominięciem obiektu znajdującego się w jego wnętrzu.
Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają również m.in. różnego rodzaju rurociągi znajdujące się w zakładach produkcyjnych.
Rozbudowana lista obiektów będących budowlami – załącznik nr 4
Załącznik nr 4 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w którym znajduje się katalog obiektów uznawanych za budowle i podlegających opodatkowaniu, zawiera m.in.:
- otwarty katalog obiektów sportowych, podlegających opodatkowaniu jako budowla (bez dookreślenia, o jakie konkretnie obiekty chodzi);
- konkretne obiekty wchodzące w skład stacji uzdatniania wody (zbiornik wody surowej, hala technologiczna, zbiornik retencyjny wody uzdatnionej, odstojnik wód popłucznych);
- konkretne obiekty wchodzące w skład oczyszczalni ścieków (m.in.: stacja zlewna, przepompownia ścieków oczyszczonych, osadnik wstępny, osadnik wtórny, reaktor biologiczny, komora tlenowa, komora rozdziału);
- trwale związane z gruntem wolnostojące instalacje przemysłowe (niestety wolnostojące instalacje przemysłowe nie zostały w nowych przepisach zdefiniowane)
- wagę samochodową, wagę kolejową;
- przekrycie namiotowe, powłokę pneumatyczną, pawilon sprzedaży ulicznej, pawilon wystawowy – trwale związane z gruntem.
Nowe wątpliwości dotyczące podatku od nieruchomości
Problematyczne jest nie tylko stosowanie nowych definicji budynku i budowli, ale także kwalifikowanie konkretnych obiektów jako urządzenia budowlane i urządzenia techniczne. Z jednej strony przepisy zawierają np. konkretne przykłady budowli wymienione w załączniku nr 4, z drugiej wprowadzają otwarte kategorie, takie jak wolnostojące, trwale związane z gruntem instalacje przemysłowe. Daje to swobodę do uznawania za budowle różnych składników majątkowych.
Dłuższy termin na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości
W 2025 roku deklarację na podatek od nieruchomości można złożyć do 31 marca. Podatnicy chcący skorzystać z tej możliwości muszą poinformować o tym adekwatny organ podatkowy w formie stosownego oświadczenia, a także wpłacić na rachunek adekwatnej gminy miesięczne raty podatku od nieruchomości za styczeń, luty i marzec. Ich wysokość powinna odpowiadać średniej miesięcznej kwocie podatku należnego za 2024 r.
Co zrobić w związku ze zmianami w podatku od nieruchomości?
Wejście w życie przepisów mogło spowodować zmianę kwalifikacji danego obiektu na potrzeby jego opodatkowania. Warto zatem odpowiednio przygotować się do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na 2025 rok i dokonać szczegółowego przeglądu poszczególnych składników majątku. Taki przegląd pozwoli ocenić, jak nowe przepisy wpływają na zakres opodatkowania poszczególnych obiektów budowlanych. Mogą one bowiem oznaczać konieczność zapłaty wyższego podatku.
W związku ze zmianami w podatku od nieruchomości oferujemy:
- pomoc w przygotowaniu zawiadomienia do organu podatkowego o skorzystaniu z możliwości złożenia do 31 marca deklaracji na podatek od nieruchomości na 2025 rok;
- wsparcie w zakresie kwalifikacji podatkowej poszczególnych składników majątku na gruncie nowych przepisów;
- pomoc w kalkulacji podatku od nieruchomości na 2025 rok oraz w przygotowaniu deklaracji.
Zachęcamy do kontaktu!