Podatek od nieruchomości – projekt 3.0 opublikowany

1 tydzień temu

Od kilku miesięcy nie brakuje emocji związanych z trwającymi pracami legislacyjnymi nad zmianami w zakresie podatku od nieruchomości, które mają obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Pierwsza wersja projektu nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, opublikowana w czerwcu tego roku, została mocno skrytykowana przez przedsiębiorców. W wersji drugiej, przedstawionej na początku września, Ministerstwo Finansów uwzględniło zgłaszane przez nich postulaty. Lektura stanowiska MF do uwag zgłoszonych do projektu 2.0 nakazywała jednak spodziewać się, iż w jego trzeciej wersji resort (uwzględniając głównie uwagi samorządów terytorialnych) przedstawi rozwiązania bardziej profiskalne, uszczelniające zakres opodatkowania. Tak się niestety stało.

Definicje budynku i budowli w projekcie 3.0

Podobnie jak w drugiej wersji projektu, budynek został zdefiniowany bez odwołania do przepisów prawa budowlanego – jako obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni dzięki przegród budowlanych oraz który posiada fundamenty i dach. Z definicji budynku wyłączone zostały obiekty, w których są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach, albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, których podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym ich przeznaczenie jest pojemność.

W porównaniu do projektu 2.0, w definicji budowli, również niezawierającej odwołania do przepisów prawa budowlanego, wprowadzono niewielkie zmiany redakcyjne. Nie upraszczają one jednak procesu oceny co ostatecznie jest, a co nie jest budowlą lub budynkiem. Uzyskanie odpowiedzi na te pytania nie obędzie się zatem bez pogłębionej i szczegółowej analizy.

Zgodnie z projektem 3.0 od nowego roku budowlą będą obiekty wzniesione w wyniku robót budowalnych, takie jak:

  1. obiekt niebędący budynkiem, wymieniony w (nowym) załączniku nr 4 do ustawy, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
  2. elektrownia wiatrowa, elektrownia jądrowa i elektrownia fotowoltaiczna, biogazownia rolnicza, magazyn energii, kocioł, piec przemysłowy, kolej linowa, wyciąg narciarski oraz skocznia, w części niebędącej budynkiem – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych,
  3. urządzenie budowlane – przyłącze oraz urządzenie instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków oraz inne urządzenie techniczne, bezpośrednio związane z budynkiem lub obiektem, o którym mowa w punktach a i b, niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
  4. urządzenie techniczne inne niż wymienione w punktach a-c – wyłącznie w zakresie jego części budowlanych,
  5. fundamenty pod maszyny oraz pod urządzenia techniczne, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Najważniejsze postulaty przedsiębiorców nie znalazły się w nowym projekcie

Treść definicji budowli zawartej w projekcie 3.0 pokazuje, iż Ministerstwo nie zmieniło budzącej zastrzeżenia kategorii urządzenia budowlanego, które ma być uznawane za budowlę. W ramach uwag zgłaszanych do projektu 2.0 przedsiębiorcy proponowali, aby z kategorii urządzeń budowlanych wyłączone zostały węzły cieplne, transformatory, rozdzielnice, urządzenia rozdzielnicze i urządzenia do nich podobne. Tak się jednak nie stało. Może to zatem skutkować opodatkowaniem wysoko cennych aktywów niezbędnych dla procesu zaopatrzenia w energię cieplną i elektryczną.

Resort nie zrezygnował też z koncepcji opodatkowania budowli w budynkach. Tak jak w uzasadnieniu do wcześniejszych wersji projektu podkreślono, iż umieszczenie budowli lub jej części w budynku nie oznacza, iż przedmiotem opodatkowania jest wyłącznie budynek, z pominięciem obiektu znajdującego się w jego wnętrzu. Zdaniem MF: „Jeżeli w budynku położona jest budowla lub jej część niestanowiąca integralnej części tego budynku, to stanowi odrębny od budynku przedmiot opodatkowania”. Może się więc ostatecznie okazać, iż opodatkowaniu podlegać będą m. in. różnego rodzaju rurociągi znajdujące się w zakładach produkcyjnych.

Porównując projekt 3.0 do wersji wcześniejszych należy również zwrócić uwagę na treść załącznika nr 4, do którego dodano nowe obiekty uznawane za budowle i podlegające opodatkowaniu. To np. waga samochodowa, waga kolejowa, przekrycie namiotowe, powłoka pneumatyczna, kiosk uliczny, pawilon sprzedaży ulicznej, pawilon wystawowy – trwale związane z gruntem. W załączniku znalazły się również wolno stojące instalacje przemysłowe, które w projekcie 2.0 były wprost wymienione w definicji budowli, a opodatkowaniu miały podlegać wyłącznie ich części budowlane. W trzeciej wersji projektu zrezygnowano z tej preferencji.

Niewiele czasu w przygotowanie się do zmian w podatku od nieruchomości

W przyszłym tygodniu projekt 3.0 powinien zostać zaakceptowany przez Radę Ministrów i wniesiony do Sejmu. Aby nowe przepisy mogły obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku, ustawa wprowadzająca zmienione zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości musi zostać opublikowana w Dzienniku Ustaw do 30 listopada tego roku.

Warto zatem odpowiednio przygotować się do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na 2025 rok poprzez szczegółową analizę majątku w świetle zapowiadanych zmian. Mogą one bowiem oznaczać konieczność zapłaty wyższego podatku.

W przypadku jakichkolwiek pytań zachęcamy do kontaktu z naszym zespołem.

Idź do oryginalnego materiału