Podkomisja stała do spraw innowacyjności i konkurencyjności gospodarki /nr 8/ (11-09-2024)

2 miesięcy temu

Wersja publikowana w formacie PDF

Podkomisje:
  • Podkomisja stała do spraw innowacyjności i konkurencyjności gospodarki /nr 8/
Mówcy:
  • Zastępca dyrektora Departamentu Innowacji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej Mateusz Gaczyński
  • Poseł Maria Koc /PiS/
  • Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania Programów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Joanna Nowakowska
  • Dyrektor Departamentu Analiz Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Konstancja Piątkowska
  • Przewodnicząca poseł Weronika Smarduch /KO/
  • Zastępca dyrektora Departamentu Innowacji i Polityki Przemysłowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii Piotr Zabadała
  • Zastępca dyrektora Departamentu Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej Patrycja Zeszutek

Podkomisja stała do spraw innowacyjności i konkurencyjności gospodarki, obradująca pod przewodnictwem posła Weroniki Smarduch (KO), przewodniczącej podkomisji, rozpatrzyła:

– informację o wsparciu konkurencyjności polskiej gospodarki ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz z Funduszy Europejskich 2021–2027.

W posiedzeniu udział wzięli: Konstancja Piątkowska dyrektor Departamentu Analiz Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju i Technologii wraz ze współpracownikami, Agneta Bukowska zastępca dyrektora Departamentu Programów Ponadregionalnych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Mateusz Gaczyński zastępca dyrektora Departamentu Koordynacji Krajowego Planu Odbudowy MRiT i Patrycja Zeszutek zastępca dyrektora Departamentu Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju MRiT, Joanna Nowakowska dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania Programów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wraz ze współpracownikami, Grzegorz Gontarz radca prawny w Wydziale Prawno-Legislacyjnym Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz Tomasz Walczak członek zarządu Stowarzyszenia Przyjazna Gospodarka.

W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Katarzyna Gadecka i Ziemowit Uździcki – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.

Przewodnicząca poseł Weronika Smarduch (KO):

Dzień dobry. Myślę, iż zaczniemy, bo widzę, iż jest pani poseł. Jakby pani poseł chciała, oczywiście zapraszamy do nas. Dojdzie jeszcze jeden poseł, ale troszkę się spóźni, a niestety, pozostała część posłów jest na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.

Otwieram posiedzenie podkomisji stałej do spraw innowacyjności i konkurencyjności. Witam oczywiście panią poseł oraz zgromadzonych gości – pana Mateusza Gaczyńskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Koordynacji Krajowego Planu Odbudowy w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Dzień dobry, witamy bardzo serdecznie. Witamy panią Patrycję Zeszutek, zastępcę dyrektora Departamentu Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju oraz panią Agnetę Bukowską, zastępcę dyrektora Departamentu Programów Ponadregionalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Witamy również panią Konstancję Piątkowską, dyrektor Departamentu Analiz Gospodarczych oraz pana Piotra Zabadałę, zastępcę dyrektora Departamentu Innowacji i Polityki Przemysłowej w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Witamy panią Joannę Nowakowską, dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania Programów oraz zastępcę dyrektora, pana Tomasza Modzelewskiego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Witamy również pana Grzegorza Gontarza, radcę prawnego w Biurze Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz wszystkich pozostałych gości.

Porządek dzienny posiedzenia jest następujący: informacja o wsparciu konkurencyjności polskiej gospodarki ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz z Funduszy Europejskich 2021–2027. Przedstawiać to będą przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie słyszę. Stwierdzam, iż podkomisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.

Jeszcze na początku chciałabym bardzo serdecznie podziękować za to, iż państwo tak aktywnie uczestniczą w podkomisjach i myślę, iż przejdziemy od razu do realizacji planu dziennego.

Proszę o zabranie głosu pana dyrektora Mateusza Gaczyńskiego z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Zastępca dyrektora Departamentu Innowacji Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej Mateusz Gaczyński:

Dzień dobry pani przewodnicząca, dzień dobry państwu.

Jeżeli można, podzielilibyśmy się z koleżanką prezentacją. Ja opowiem ogólnie o tym, jak wygląda sytuacja w ramach Krajowego Planu Odbudowy i przekazałbym głos dyrektor Zeszutek, o ile chodzi o te przedsięwzięcia, które są skierowane bezpośrednio do polskich przedsiębiorców.

Jak państwo wiedzą, Krajowy Plan Odbudowy to prawie 260 mld zł, w zależności od kursu, po którym liczymy, 60 mld euro, które dostajemy w ramach KPO – które są przeznaczone na odbudowę odporności i wzmacnianie polskiej gospodarki, w szczególności w kontekście pandemii COVID-19, ale także wydarzeń, które, niestety, miały miejsce za naszą wschodnią granicą.

Kwalifikowalność wydatków w ramach programu liczona jest od 1 lutego 2020 r. Od tego dnia, który jest wskazany wprost w rozporządzeniu, możemy wnioskować o to, żeby projekty, które były realizowane od tego dnia, mogły otrzymać finansowanie w ramach KPO. Na 31 sierpnia br. z 57 inwestycji w ramach KPO zostało uruchomione 45 na kwotę ok. 63% całej alokacji Krajowego Planu Odbudowy. W tym 34 inwestycje zostały uruchomione w części grantowej, na ok. 82% alokacji KPO i 11 inwestycji w części pożyczkowej, na ok. 50% alokacji tej części. Dodatkowo w pierwszym tygodniu września zostały ogłoszone informacje o uruchomieniu dwóch naborów. Jeden – na poprawę efektywności energetycznej szkół, nabór wniosków tutaj zacznie się 30 września i to jest działanie, które jest skierowane do jednostek samorządu terytorialnego. I drugie działanie, które jest skierowane na poprawę warunków opieki długoterminowej w szpitalach na poziomie powiatowym, bądź w szpitalach wojewódzkich, które realizują zadania w zakresie opieki zdrowotnej dla poziomu powiatowego – i tutaj nabór rozpocznie się 18 września.

Do tej pory mamy podpisane prawie 600 tys. umów na kwotę ponad 34 mld zł. Wśród działań, które są uruchomione, są zarówno działania, które są działaniami skierowanymi do przedsiębiorców – o nich za chwilę powie koleżanka, ale też mamy przeważającą większość działań skierowanych do jednostek samorządu terytorialnego. Z 18 działań, które są dla JST, do uruchomienia zostały tylko cztery i one zostaną uruchomione w przeciągu najbliższych tygodni. Tak iż całą tę pulę dla JST mamy uruchomioną i sukcesywnie są uruchamiane działania, które są skierowane np. do podmiotów administracji publicznej innych niż jednostki samorządu terytorialnego.

Wszystkie szczegóły dotyczące realizacji Krajowego Planu Odbudowy, można znaleźć na naszej nowej stronie internetowej kpo.gov.pl. Tam są rozpisane nabory z podanymi konkretnymi danymi dotyczącymi każdego naboru. Nabory są podzielone według grup docelowych, czyli w ramach strony jest dość prosta nawigacja, czyli ktoś, kto jest przedsiębiorcą, osobą fizyczną, NGO, jednostką samorządu terytorialnego, znajduje swój kafelek, klika w ten kafelek, rozwija mu się cała lista naborów czy inwestycji, które są skierowane dla danej grupy beneficjentów. Można sprawdzić, które spośród tych naborów są aktualnie aktywne, w których naborach zbieranie wniosków się zakończyło lub jaki jest plan uruchomienia tych naborów. Są również bezpośrednie odnośniki do stron instytucji, które pełnią rolę instytucji bądź odpowiedzialnych za realizację inwestycji – w przypadku ministerstw, bądź jednostek wspierających – takich, jak np. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

To tyle ogólnie na temat tego, jak wygląda sytuacja w ramach KPO.

Może jeszcze tylko powiem, iż w tym tygodniu planujemy złożyć drugi i trzeci wniosek o płatność w ramach KPO. Do tej pory Polska złożyła jeden wniosek o płatność w ramach KPO – w grudniu ub.r. Pieniądze otrzymaliśmy w kwietniu tego roku. Teraz składamy łącznie dwa wnioski o płatność, drugi i trzeci wniosek, łącznie na kwotę ok. 9,4 mld euro i w planach mamy jeszcze złożenie czwartego wniosku o płatność, który chcemy złożyć jeszcze w tym roku – w grudniu. Tam kwota alokacji, o którą będziemy wnioskowali, to jest ponad 7 mld euro. o ile wszystko pójdzie zgodnie z tym, jak myślimy, iż powinno pójść, czyli zgodnie z naszym planem, pieniądze z tytułu tych drugiego i trzeciego wniosku o płatność powinny trafić do Polski jeszcze w tym roku. Liczymy, iż to będzie połowa grudnia.

Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Weronika Smarduch (KO):

Super. Dziękujemy bardzo.

Prosimy panią dyrektor o zabranie…

Zastępca dyrektora Departamentu Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej Patrycja Zeszutek:

Dzień dobry pani przewodnicząca, pani poseł. Patrycja Zeszutek, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Reprezentuję instytucję koordynującą KPO w zakresie części komponentu A. To jest komponent skierowany do przedsiębiorców, jego tytuł to Odporność i konkurencyjność gospodarki. W ramach tego komponentu uruchomiono już 26 naborów na kwotę ponad 13,6 mld zł. Z tego 11 naborów na kwotę ponda 9,6 mld zł jest skierowane stricte do przedsiębiorców. Konkursy te dotyczą różnych sektorów i różnych przeznaczeń. Jest to również sektor rolny i rolno-spożywczy, przetwórstwa rolno-spożywczego – gdzie przedsiębiorcy mają możliwość sfinansowania centrum przechowalniczych, dystrybucyjnych i dywersyfikacji inwestycji w zakresie skracania łańcuchów dostaw. I głównie, w dużej mierze te konkursy się już zakończyły i kontraktują się umowy. Natomiast jeszcze w ubiegłym roku uruchomiony został przez Ministerstwo Aktywów Państwowych konkurs w zakresie inwestycji wspierających robotyzację i cyfryzację przedsiębiorstw. Mamy nadzieję, iż w przyszłym tygodniu, 15 września, zostanie opublikowana lista rankingowa w tym konkursie. Wiemy, iż są złożone wnioski na 4 mld zł, dostępna alokacja – 1 mld zł. Zobaczymy, jakie będą losy tej listy rankingowej – ile projektów przejdzie. W tym roku zostały również ogłoszone konkursy dla sektora Horeca. Pierwszy nabór się zakończył, z liczbą dokładnie 1086 rekomendowanych projektów. Z tego podpisanych jest na dzień dzisiejszy 69 umów – proces kontraktacji trwa. Te ponad tysiąc projektów jest na kwotę ok. 450 mln zł. Średnia wartość takiego projektu – 380 tys. zł. Przeważają przedsiębiorstwa z sektora mikro – chyba 680, jeżeli dobrze pamiętam, to sektor mikro, następnie małe i najmniej reprezentowane – średnie przedsiębiorstwa. Drugi nabór, który został uruchomiony – już złożonych jest prawie 3 tys. wniosków. Dla tych przedsiębiorców zostały złagodzone kryteria wejścia mówiące o zadeklarowanej wartości spadku przychodów po pandemii. Myślę, iż stąd jest większe zainteresowanie w tym naborze. Średnia wartość projektów złożonych w tym trwającym naborze to ponad 450 tys. zł i też przeważają mikroprzedsiębiorstwa. Jeszcze jeden konkurs, który został uruchomiony w ramach komponentu A, to wsparcie inwestycji we wdrażanie technologii innowacji środowiskowych, w tym GOZ. Ten konkurs w Polskiej Agencji Przedsiębiorczości jest otwarty, podobnie jak Horeca i w informacji wiemy, iż tam też już jest złożonych 85 wniosków, natomiast jest rozważane wydłużenie tego konkursu – może potem przedstawiciele PARP uzupełnią. Na dzień dzisiejszy podpisanych zostało w sumie 757 umów z przedsiębiorcami w ramach tego komponentu. Planowane są jeszcze do uruchomienia konkursy w sektorze kultury – w tym komponencie również wspierane są przedsiębiorstwa z szeroko pojętego sektora kreatywnego, kultury i ten konkurs w inwestycji A2.5.1 na program wspierania działalności podmiotów z sektora kultury jest zaplanowany na drugą połowę roku.

Jeśli jeszcze jakieś informacje są potrzebne, proszę o pytania.

Przewodnicząca poseł Weronika Smarduch (KO):

Dobrze. Myślę, iż pytania będziemy zadawać, jak skończymy tę sekcję, bo chyba jeszcze na temat… Pani dyrektor chciała jeszcze…

Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania Programów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Joanna Nowakowska:

Jeśli można jeszcze, tak? Uzupełnić…

Przewodnicząca poseł Weronika Smarduch (KO):

To proszę. A potem będziemy zadawać pytania.

Dyrektor departamentu PARP Joanna Nowakowska:

Jeśli można uzupełnić wypowiedź pani dyrektor, w ramach Horeca, w ramach pierwszego naboru było złożonych właśnie ponad 5 tys. wniosków. W ramach drugiego – już ok. 3 tys. Ponieważ ten nabór jeszcze trwa, do 3 października, jesteśmy jeszcze w trakcie, po prostu czekamy na wnioski do przedsiębiorców. o ile chodzi o wskaźniki docelowe – wskaźnik docelowy to jest ponad 3200 podpisanych umów, więc biorąc pod uwagę, iż wpłynęło tutaj 5 tys. wniosków w pierwszym naborze, w drugim – ok. 3 tys.… A wskaźnik mamy 3200 podpisanych umów, więc na chwilę obecną jesteśmy na dobrej drodze, żeby ten wskaźnik zrealizować. To jest uzupełnienie, o ile chodzi o Horeca.

Jeżeli chodzi o GOZ, tak, jak pani dyrektor powiedziała, jesteśmy też na etapie ogłoszonego konkursu. Tutaj wpłynęły 82 wnioski. Wskaźnik jest 100 i dlatego prognozujemy, żeby wydłużyć tutaj nabór. On w chwili obecnej jest do 12 września, czyli do jutra. Chcielibyśmy i realizowane są już uzgodnienia w tym zakresie, żeby był wydłużony do 24 września.

Dziękuję bardzo.

Przewodnicząca poseł Weronika Smarduch (KO):

Super. Dziękujemy bardzo.

Państwo posłowie? Chciałby ktoś doprecyzować do tego punktu?

Poseł Maria Koc (PiS):

Ja mam pytanie. Tak.

Przewodnicząca poseł Weronika Smarduch (KO):

Proszę bardzo.

Poseł Maria Koc (PiS):

Chciałam zapytać – pani dyrektor, bo wspomniała pani, iż w tym konkursie na robotyzację i informatyzację przedsiębiorstw jest alokacja na 1 mld zł, a wychodzi na to, iż zainteresowanie było bardzo duże. Nie wiem, czy dobrze zrozumiałam, iż zapotrzebowanie byłoby na aż 4 mld zł? Nie?

Zastępca dyrektora Departamentu Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej Patrycja Zeszutek:

Złożonych wniosków jest na 4 mld zł.

Poseł Maria Koc (PiS):

No, właśnie. Czyli…

Zastępca dyrektora departamentu MFiPR Patrycja Zeszutek:

Natomiast ile faktycznie zostanie rekomendowanych, tego dowiemy się… Są złożone wnioski na 4 mld zł, nie wiemy, ile… 15 września powstanie lista. Zobaczymy, ile faktycznie będzie na tej liście rekomendowanych projektów i zobaczymy, czy ta alokacja przekracza dostępną.

Poseł Maria Koc (PiS):

A czy będzie szansa na to, iż gdyby się okazało, iż są potrzebne większe pieniądze – jest szansa na to, iż mogą państwo przesunąć środki, czy…? Żeby zaspokoić to zapotrzebowanie.

Zastępca dyrektora departamentu MFiPR Patrycja Zeszutek:

To znaczy tak – co do zasady, środki są w costingu przypisane do inwestycji w takiej, a nie innej wysokości. Wszystko adekwatnie wymaga też negocjowania i przesuwania środków między inwestycjami. o ile będzie taka potrzeba, będziemy starali się pozyskać tę większą kwotę – żeby z rekomendowanych, pozytywnie spełniających kryteria… Nie wiemy, jaka to będzie skala tak naprawdę.

Poseł Maria Koc (PiS):

Rozumiem, rozumiem.

Zastępca dyrektora departamentu MFiPR Patrycja Zeszutek:

Jeżeli może to być niewielka skala, to może będzie to możliwe w ramach naszych oszczędności – zorganizowanie takiej puli.

Poseł Maria Koc (PiS):

Rozumiem. Bardzo dziękuję.

Jeszcze do pana dyrektora. Chciałam dopytać, bo wspomniał pan, iż 18 września będzie nabór dla… Nie wiem, dla szpitali, czy dla jednostek samorządu terytorialnego, na poziomie powiatowym. Chodzi tu o tę opiekę długoterminową. Tak? Czy dobrze…?

Zastępca dyrektora departamentu MFiPR Mateusz Gaczyński:

Tak, pani poseł. 18 września rusza nabór w ramach inwestycji skierowanej na poprawę warunków dla opieki długoterminowej w szpitalach powiatowych lub w szpitalach wojewódzkich, które świadczą usług na rzecz powiatów.

Poseł Maria Koc (PiS):

Rozumiem.

Zastępca dyrektora departamentu MFiPR Mateusz Gaczyński:

I tutaj beneficjentami są organy prowadzące taki szpital. Może to być JST, może to być spółka, która prowadzi szpital na podstawie umowy z JST, ale ten szpital musi też mieć podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia na świadczenie usług medycznych zapewniających opiekę zdrowotną na terenie danego powiatu.

Poseł Maria Koc (PiS):

To tylko jeszcze dopytam – czy w ramach tego można będzie składać wnioski na budowę ZOL, czyli zakładu opiekuńczo-leczniczego? Czy to się mieści w tym konkursie?

Zastępca dyrektora departamentu MFiPR Mateusz Gaczyński:

Nie pamiętam dokładnie, ale mam wrażenie, że… Na 90% jestem przekonany, iż tak. Musiałbym sprawdzić i wróciłbym do pani poseł z tą informacją.

Poseł Maria Koc (PiS):

Dobrze. Dziękuję bardzo, panie dyrektorze.

Dziękuję, pani przewodnicząca.

Przewodnicząca poseł Weronika Smarduch (KO):

Dziękujemy bardzo.

Przechodzimy w tym momencie dalej.

Proszę o zabranie głosu panią dyrektor Konstancję Piątkowską z Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Dyrektor Departamentu Analiz Gospodarczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Konstancja Piątkowska:

Dzień dobry państwu.

Na początku pozwolę sobie przedstawić rolę ministerstwa w ogóle w kształtowaniu rozwoju konkurencyjności w Polsce, a następnie jeszcze poproszę, żeby pan dyrektor Piotr Zabadała odniósł się do kwestii zagadnienia, które, myślę, jest bardzo przyszłościowe i bardzo ważne w tym momencie, czyli do przedsięwzięć realizowanych też przy wsparciu środków unijnych w obszarze rozwoju sektora kosmicznego.

Jeśli chodzi o rolę ministerstwa w przedmiocie, czy w obszarze, o którym dzisiaj rozmawiamy, to z jednej strony jest to oczywiście rola kreatora polityki gospodarczej, przemysłowej. Z drugiej strony także, w wybranych elementach – realizatora konkretnych przedsięwzięć, które są finansowane ze środków unijnych. I jeżeli chodzi o samo programowanie środków, o których przed chwilą mówili moi przedmówcy, odbywa się ono w oparciu o priorytety strategiczne, przewidziane przede wszystkim w Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju, ale także później w wybranych strategiach, można powiedzieć – sektorowych, a tak naprawdę określonych jako zintegrowane, ze szczególnym uwzględnieniem Strategii Produktywności 2030, której autorem i za której realizację odpowiada Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Priorytety strategiczne Polski dotyczące rozwoju konkurencyjności gospodarki oczywiście są powiązane z szerszym kontekstem polityk europejskich, także z dwiema teraz często podnoszonymi i widocznymi transformacjami, czyli cyfrową i energetyczną i także w odpowiedzi na działania związane z sytuacjami kryzysowymi, których świadkami byliśmy w ostatnich latach – mam tu na myśli najpierw pandemię, a później agresję Rosji na Ukrainę. Gospodarka europejska, o czym teraz jest dość głośno w debacie, zwłaszcza też w kontekście wczorajszego raportu Mario Draghiego, dotyczącego konkurencyjności i przyszłości konkurencyjności Unii Europejskiej – ta gospodarka europejska działa oczywiście w otoczeniu procesów globalnych i to, co robimy w ministerstwie to jest spojrzenie na ten szerszy kontekst, w warunkach zarówno konkurencyjności dotychczasowych liderów, jak i wzrastającej konkurencyjności kolejnych liderów światowych, którzy do tej pory być może bardziej opierali swoje przewagi na imitacjach, mam tu na myśli przede wszystkim Chiny, teraz w coraz większym stopniu koncentrują się też na swojej własnej działalności badawczo-rozwojowej. W związku z tym, iż mamy to otoczenie globalne, iż mamy pewną nieprzewidywalność rozwoju scenariuszy światowych, iż mieliśmy do czynienia i wciąż jeszcze odczuwamy skutki zakłóceń w łańcuchach dostaw, na poziomie unijnym trwa dyskusja, jak wyjść naprzeciw tym wyzwaniom, w taki sposób, żeby gospodarka europejska cały czas utrzymywała się jako istotny gracz w skali światowej i wzmacniała tę swoją pozycję.

Jeśli chodzi już teraz o taki praktyczny wymiar tego przejścia na poziom krajowy, w Strategii Produktywności 2030 – i to jest istotne w kontekście środków unijnych – mamy przewidziane Krajowe Inteligentne Specjalizacje, czyli zdefiniowaną szeroką grupę branż, w których powinny być realizowane przedsięwzięcia dofinansowywane środkami unijnymi i to jest oceniane też na poziomie wyboru projektów, tych, o których mówili przedstawiciele PARP, przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Lista Krajowych Inteligentnych Specjalizacji była tworzona oddolnie, przez dyskusje z różnymi interesariuszami tego procesu, ze środowiskiem przedsiębiorców. Jest ona także cyklicznie aktualizowana, ponieważ, tak, jak wspomniałam, żyjemy w dynamicznym otoczeniu gospodarczym.

Jeśli chodzi teraz o przedsięwzięcia realizowane przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, w przypadku KPO minister rozwoju i technologii odpowiada za inwestycje o wartości ok. 600 mln euro w części dotacyjnej i ok. 600 mln euro w części pożyczkowej, z tym, iż wśród tych inwestycji także znajdują się przedsięwzięcia pośrednio związane z konkurencyjnością polskiej gospodarki, ale też związane z procesem inwestycyjnym, czyli m.in. inwestycja dotycząca reformy planowania przestrzennego oraz inwestycje, można powiedzieć, w energooszczędne budownictwo. jeżeli chodzi o przedsięwzięcia już stricte związane z konkurencyjnością gospodarki, jest to inwestycja związana z gospodarką obiegu zamkniętego, która jest wdrażana przez jeden z instrumentów NCBiR, kierowany do dużych przedsiębiorstw i przez instrument kierowany do małych i średnich przedsiębiorstw, wdrażany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. W przypadku obydwu tych inwestycji konkursy zostały już ogłoszone. W przypadku jednego z nich, w NCBiR nabór jeszcze w tej chwili trwa. Ogólna wartość tego przedsięwzięcia w przeliczeniu na polską walutę to ponad 700 mln zł. Oprócz tego Ministerstwo Rozwoju i Technologii realizuje konkretne przedsięwzięcia w ramach programu FENG, czyli Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki i takim projektem, o którym chciałam powiedzieć jest projekt właśnie w ramach programu FENG, Umiędzynarodowienie MŚP – Brand HUB, który przewiduje 15 sektorowych programów promocji w obszarach, które mają wysoki potencjał eksportowy i innowacyjny. Ten projekt, który jest przewidziany do 2029 roku, jest realizowany wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa, z PARP i z Polską Agencją Inwestycji i Handlu.

Jeżeli byłyby z państwa strony dodatkowe pytania, oczywiście możemy tutaj przedstawić też te informacje. W tym momencie pozwolę sobie oddać głos panu dyrektorowi, bo jeszcze mamy jedną inwestycję, dotyczącą w swoim portfolio sektora kosmicznego.

Bardzo dziękuję.

Przewodnicząca poseł Weronika Smarduch (KO):

Jasne.

Proszę pana dyrektora o zabranie głosu.

Zastępca dyrektora Departamentu Innowacji i Polityki Przemysłowej Ministerstwa Rozwoju i Technologii Piotr Zabadała:

Dzień dobry państwu, bardzo dziękuję.

Bardzo króciutko powiem o inwestycji, którą realizujemy, dotyczącej sektora kosmicznego, ponieważ Ministerstwo Rozwoju i Technologii postrzega ten sektor jako wysoce technologiczny i bardzo innowacyjny przemysł, który bezpośrednio wpływa na inne sektory, takie jak motoryzacja, medycyna, czy w końcu przemysł obronny.

Ministerstwo Rozwoju i Technologii realizuje reformę dotyczącą krajowego systemu serwisów monitoringowych, produktów, narzędzi analitycznych i towarzyszącej infrastruktury wykorzystującej dane satelitarne oraz towarzyszącą tej reformie inwestycję dotyczącą rozbudowy krajowego systemu serwisów monitoringowych, które są oparte na danych satelitarnych, zobrazowań Ziemi – ponieważ są to serwisy, które bezpośrednio wpływają na nasze codzienne życie. Tutaj nie muszę państwu chyba mówić, iż adekwatnie codziennie wszyscy używamy tych danych w telefonach komórkowych. Dzisiaj dane są agregowane przez administrację publiczną, natomiast są rozproszone w administracji i większość instytucji agreguje te dane indywidualnie. Reforma, którą realizujemy i przez to również inwestycja, ma na celu zagregowanie w jednym miejscu danych satelitarnych i oferowanie w jednym miejscu opartych na tych danych usług, które w pierwszym rzędzie będą służyły zarządzaniu kryzysowemu, będą służyły monitoringowi środowiska – takim dwóm najważniejszym kwestiom, które dzisiaj są najbardziej wrażliwe z punktu widzenia społecznego.

Reforma, jaką realizuje Ministerstwo Rozwoju i Technologii jest to podstawa prawna, która ma umożliwić stosowanie takich danych i będzie to ustawa o działalności kosmicznej. Mam nadzieję, iż w najbliższych tygodniach ona już będzie mogła trafić do Sejmu. Będzie ona regulowała zasady i warunki wykonywania działalności kosmicznej, przede wszystkim odpowiedzialność za szkody, które taka działalność może powodować przez obiekty kosmiczne, a także, tak, jak już powiedziałem, będzie dotyczyła kwestii związanych z zobrazowaniami satelitarnymi. Przyczyni się ona przede wszystkim do transformacji cyfrowej zarówno przedsiębiorstw, jak i administracji, zwiększenia efektywności wydatków publicznych, np. przez agregację zakupu danych satelitarnych, czy w końcu transformację ekologiczną.

Celem inwestycji, która będzie towarzyszyła tej reformie, jest przede wszystkim wzrost wykorzystania danych satelitarnych na potrzeby państwa i administracji, i gospodarki. Powstaną nowe miejsca pracy dla wysoko wykwalifikowanej kadry, przez zintegrowany system w dziedzinie zasobów IT unikniemy chociażby budowania kilku data house’ów, co pozytywnie wpłynie na implementację w podejściu ekologicznym. Wykorzystanie danych satelitarnych pozwoli także na lepsze monitorowanie, a przez to i lepszą ochronę środowiska i klimatu. Beneficjentem tego projektu jest Polska Agencja Kosmiczna, która będzie realizować inwestycję. W tym roku zostały podpisane trzy umowy z Polską Agencją Kosmiczną – umowa ramowa o objęcie przedsięwzięcia Narodowego Systemu Informacji Satelitarnej, a także już umowa dotycząca dotacji celowej i umowa dotycząca VAT. Wartość tego projektu to blisko 16 mln euro.

Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Weronika Smarduch (KO):

Dziękuję bardzo.

Czy są jakieś pytania do…?

Bardzo chętnie zapoznalibyśmy się z tym raportem o konkurencyjności w UE, o którym pani dyrektor wspominała. Jakby można było nam przesłać odnośnik do tego raportu i ewentualnie, o ile mają państwo jakieś opracowanie, bylibyśmy wdzięczni.

Zatem przechodzimy do następnej agencji.

Proszę o zabranie głosu panią Joannę Nowakowską z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dyrektor departamentu PARP Joanna Nowakowska:

Przygotowaliśmy dla państwa informację o wsparciu konkurencyjności polskiej gospodarki ze środków europejskich, jakie jest realizowane przez PARP w tym okresie programowania.

Jeżeli chodzi o Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, współuczestniczymy w realizacji trzech programów europejskich, to jest – Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej, Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki oraz Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. W ramach wyżej wymienionych programów na realizację programów konkurencyjnych PARP ma do dyspozycji alokację w wysokości ok. 19 mld zł, w tym w ramach programu FENG – ok. 12 mld zł, FERS – 1,1 mld zł, w ramach FEPW – ok. 6 mld zł.

Jeżeli chodzi o realizację programów, na jakim jest etapie, to przedstawia się w następujący sposób. o ile chodzi o nabory, w ramach programów PARP ogłosiła 36 naborów na kwotę alokacji ok. 15 mld zł. W ramach programu FENG – 14 naborów na kwotę ok. 8,8 mld zł, w ramach programu FERS – 8 naborów na kwotę alokacji 627 mln zł, FEPW – 14 naborów na kwotę alokacji ok. 5,5 mld zł. W ramach naborów zostało złożonych ok. 6890 wniosków na kwotę ok. 47 mld zł. W ramach programu FENG złożono 4987 wniosków na kwotę ok. 41 mld zł, w ramach programu FERS – 192 wnioski na kwotę 1,8 mld zł, natomiast o ile chodzi o program FEPW – 1713 wniosków na kwotę 5,3 mld zł.

Jeżeli spojrzymy na działania, które cieszą się największym zainteresowaniem w obecnej perspektywie, to jest wyrażone liczbą wniosków składanych do PARP, to na pierwszym miejscu mamy działanie dotyczące ścieżki SMART w programie FENG. W naborach dotychczas zakończonych przez PARP MŚP złożyły ok. 4400 wniosków o dofinansowanie, w których dofinansowanie wyniosło ok. 39 mld zł. Ścieżka SMART jest nowym typem instrumentu w ramach programu FENG, w ramach którego przedsiębiorcy wybierają moduły, które są dostosowane do realnych potrzeb i wyzwań przedsiębiorcy. Projekt może składać się z sześciu modułów, to jest – modułu wdrożenia prac B+R, z infrastruktury B+R, zazielenienia, z cyfryzacji, internacjonalizacji i z kompetencji. Ideą instrumentu jest zapewnienie wsparcia w jednym okienku bez konieczności składania wniosków przez tego samego przedsiębiorcę w różnych naborach. Należy też wspomnieć o dużym zainteresowaniu przedsiębiorców wsparciem w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego i wzornictwa. PARP organizuje nabory w tych dwóch obszarach w ramach programu FEPW. W zakończonych naborach dotyczących GOZ złożono 613 wniosków o dofinansowanie, w naborach dotyczących wzornictwa – ok. 590 wniosków o dofinansowanie. Łączna suma złożonych wniosków wynosi ponad 1 mld zł. W zakresie wsparcia GOZ przedsiębiorcy otrzymują wsparcie w schemacie dwuetapowym. W pierwszym etapie jest tworzony model GOZ, transformacji przedsiębiorstwa – jest to wsparcie doradcze. W drugim etapie działania przedsiębiorca może otrzymać wsparcie finansowe na realizację inwestycji, które będą wdrażały założenia przygotowanego planu. W przypadku wzornictwa dla MŚP wsparcie zakłada kompleksową realizację projektów wzorniczych, których efektem będzie wdrożenie nowych produktów i usług, które powstaną przy zaangażowaniu projektantów i zwiększą konkurencyjność firm. Wsparcie obejmuje niezbędne doradztwo i wsparcie procesu inwestycyjnego, które jest niezbędne do wprowadzenia do oferty nowych produktów.

Oprócz wyżej wymienionych działań, w ofercie PARP są instrumenty, które wspierają MŚP w obszarach internacjonalizacji, automatyzacji, robotyzacji. PARP rozwija też aktywnie ekosystem start-upowy. W ramach programu FEPW uruchomiono kolejną edycję programu Platformy Startowe, które już od kilku miesięcy aktywnie inkubują nowe pomysły zgłaszane przez zespoły start-upowe z terenu Polski Wschodniej, w tej edycji uzupełnianego również przez teren Mazowsza. W programie FENG uruchomiliśmy program działań w ramach Startup Booster Poland – Smart UP, gdzie operatorzy pracują z dojrzalszymi start-upami – pomagają im w akceleracji realizowanych pomysłów. Wspieramy także projekty realizowane przez EDIH – to są Europejskie Centra Innowacji Cyfrowych oraz przez klastry.

W ramach działań szkoleniowo-doradczych realizowanych dla polskich przedsiębiorców i ich pracowników w ramach FERS największą popularnością wśród przedsiębiorców cieszyły się dotychczas instrumenty z Akademii HR i z gospodarki obiegu zamkniętego, ukierunkowane na wsparcie personelu firm w zakresie wprowadzania i zarządzania zmianą w firmie, a także w zakresie planowania i wdrażania rozwiązań w zakresie gospodarki niskoemisyjnej. Już niedługo przedsiębiorcy będą mieli możliwość podniesienia wiedzy w ramach instrumentów szkoleniowo-doradczych w obszarze dostępności, zarówno w obszarze uniwersalnego projektowania, jak i implementacji dyrektywy w ramach Europejskiego Aktu o Dostępności. Ponadto PARP wspiera również przedsiębiorców z sektora usług rozwojowych przez dostosowanie ich oferty szkoleniowej do wymagań rynku przez zastosowanie nowoczesnych form ich świadczenia. Wsparcie jest również oferowane przedsiębiorcom w trudnościach, aby pomóc im w rozwiązaniu problemów i w dalszym funkcjonowaniu i rozwoju.

Ponadto PARP realizuje w tej chwili w ramach FERS 4 projekty niekonkurencyjne na łączną wartość dofinansowania ok. 106 mln zł. Projekty mają zasięg ogólnopolski i ukierunkowane są na podniesienie poziomu adaptacyjności polskich przedsiębiorstw i dostosowania ich do zmian zachodzących na rynku. o ile chodzi o pierwszy program, to jest projekt Baza Usług Rozwojowych – ona ma służyć upowszechnianiu jako narzędzie wspierające proces uczenia się osób dorosłych. PARP wspiera podnoszenie kompetencji pracowników przedsiębiorstw oraz osób, które z własnej inicjatywy chcą podnieść swoje kwalifikacje, przez ciągły rozwój funkcjonalności Bazy Usług Rozwojowych stanowiącej centralny internetowy rejestr usług rozwojowych, prowadzony w formie systemu teleinformatycznego. o ile chodzi o pozostałe projekty, jest to projekt Mentoring dla firm w trudnościach – jako metoda podnoszenia kompetencji przedsiębiorstw, dodatkowo – działania realizowane przez PARP w ramach projektu badawczego Bilans Kapitału Ludzkiego oraz rozwój i doskonalenie systemu sektorowych rad do spraw kompetencji, mające na celu cykliczne monitorowanie zasobów kapitału ludzkiego istniejących na polskim rynku oraz czynników odpowiadających za ich rozwój i w konsekwencji dopasowanie oferty usług rozwojowych do wymagań przedsiębiorców. Podsumowując, o ile chodzi o umowy, w ramach programów PARP zawarła 787 umów, na kwotę ponad 5 mld zł. W ramach programu FENG – 344 umowy o wartości ponad 2 mld zł, o ile chodzi o program FERS – 26 umów o wartości 268 mln zł, w ramach programu FEPW – 417 umów o wartości 2,8 mld zł.

Jeżeli chodzi o rozliczenie wniosków o płatność, w ramach programów PARP przedłuża do certyfikacji wnioski o płatność na kwotę ponad 200 mln zł wykazane w wydatkach kwalifikowanych. o ile chodzi o wskaźniki, w ramach programu FENG PARP obejmie wsparciem ponad 10 tys. przedsiębiorstw, w ramach programu FEPW – ponad 1,5 tys. firm i w ramach programu FERS prawie 50 tys. osób uzyska kwalifikacje po zakończeniu udziału w programie.

To tak w bardzo dużym skrócie przygotowana dla państwa informacja. Oczywiście w przypadku pytań jesteśmy do dyspozycji. Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Weronika Smarduch (KO):

Dziękujemy bardzo.

Myślę, iż zakończyliśmy już taki dość długi maraton w zakresie informacji o wsparciu zarówno z programów rządowych, jak i z programów unijnych. Tak iż dziękuję bardzo państwu. Te informacje i ten tryb jeszcze kończymy po naszej przewodniczącej, pani Mirosławie Nykiel i bardzo dobrze, bo wprowadziło nas to właśnie w to, na ile polskie państwo czy Unia Europejska, już pomagają przedsiębiorcom. Myślę, iż ostatnio, ustalając plan pracy… Ten rok bardziej poświęcimy na spotkanie z branżami – czy to z branżą przemysłu kreatywnego, z branżą gamingową, z branżą farmaceutyczną, czy z branżami, które są bardzo energochłonne, żeby troszkę zestawić rzeczywistość z tym, co się dzieje. I mam też nadzieję, iż będziemy mogli państwa prosić o aktywny udział w takich posiedzeniach podkomisji. Bo tych branż zwraca się bardzo dużo, niektóre są bardzo zadowolone, niektóre mają uwagi dość kosmetyczne, a niektóre, jak np. branża gamingowa, która otwarcie mówi, iż to kompletnie nie tak powinno wyglądać i to nie są procedury, które są w stanie rozruszać przemysł kreatywny – więc myślę, iż część spotkań będzie bardzo pozytywna, część spotkań będzie troszkę cięższa, ale myślę, iż wszyscy, zarówno ministerstwa, posłowie, jak strona społeczna, będą zadowoleni z takich dyskusji. Tak iż dziękuję bardzo i myślę, iż w październiku zaczną się te pierwsze podkomisje, więc będziemy dawali znać.

Dziękuję raz jeszcze za obecność.

Poseł Maria Koc (PiS):

Dziękuję.

Przewodnicząca poseł Weronika Smarduch (KO):

Zamykam posiedzenie podkomisji.

« Powrótdo poprzedniej strony

Idź do oryginalnego materiału