Wersja publikowana w formacie PDF
- Podkomisja stała do spraw kształcenia zawodowego /nr 9/
- Koordynator Zespołu FERS WorldSkills Piotr Gołębiowski
- Zastępca dyrektora generalnego Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji Tomasz Krześniak
- Przewodnicząca poseł Katarzyna Matusik-Lipiec /KO/
- Sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Joanna Mucha
- Poseł Renata Rak /KO/
− informację na temat promocji SkillsPoland 2025;
− informację na temat wyników kontroli ministra edukacji dotyczących nieprawidłowości przy organizacji SkillsPoland w poprzednich latach.
W posiedzeniu udział wzięli: Joanna Mucha sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej wraz ze współpracownikami, Tomasz Krześniak zastępca dyrektora generalnego Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji wraz ze współpracownikami, Dorota Solińska-Sirek specjalista kontroli państwowej w Najwyższej Izbie Kontroli, Dorota Słomska kierownik Zespołu Wychowania w Komendzie Głównej Ochotniczych Hufców Pracy, Maria Trębicka główny specjalista w Związku Zakładów Doskonalenia Zawodowego, Jerzy Smoliński członek prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” oraz Dorota Kotwicka dyrektor Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Agnieszka Kalinowska-Wójcik i Mateusz Siwek − z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.
Przewodnicząca poseł Katarzyna Matusik-Lipiec (KO):
Dzień dobry, witam serdecznie wszystkich państwa. Otwieram posiedzenie podkomisji stałej do spraw kształcenia zawodowego.Jeśli państwo pozwolą, to na wstępie chciałabym przywitać przybyłych gości: panią Joannę Muchę, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, panią Agnieszkę Sidor, dyrektor Departamentu Funduszy Strukturalnych MEN, panią Annę Wiśniewską, zastępcę dyrektora Departamentu Kształcenia Zawodowego MEN, pana Janusza Niedziółkę, naczelnika w Departamencie Kształcenia Zawodowego MEN, pana Tomasza Krześniaka, zastępcę dyrektora generalnego Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, pana Piotra Gołębiowskiego, koordynatora zespołu WorldSkills, panią Dorotę Słomską, kierownika Zespołu Wychowania w Komendzie Głównej Ochotniczych Hufców Pracy, Marię Trębicką, głównego specjalistę w Związku Zakładów Doskonalenia Zawodowego, pana Jerzego Smolińskiego, członka prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”, panią Dorotę Kotwicką, dyrektor zespołu szkół w Gdyni, i panią Dorotę Solińską-Sirek, która reprezentuje Najwyższą Izbę Kontroli.
Szanowni państwo, stwierdzam kworum.
Porządek dzisiejszego posiedzenia to rozpatrzenie informacji na temat promocji SkillsPoland 2025 oraz informacji na temat wyników kontroli Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących nieprawidłowości przy organizacji SkillsPoland w poprzednich latach. Czy są jakieś uwagi do porządku obrad? Nie widzę.
W takim razie bardzo proszę o zabranie głosu panią Joannę Muchę, sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Pani minister, bardzo proszę,
Sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Joanna Mucha:
Bardzo dziękuję, szanowni państwo, za zaproszenie na to dzisiejsze posiedzenie podkomisji. Dziękuję bardzo za to, iż możemy porozmawiać o Skillsach.Przyznam się państwu bardzo szczerze i bez najmniejszych ogródek, iż kiedy wchodziłam do Ministerstwa Edukacji Narodowej, byłam niezwykle sceptyczna co do Skillsów. Uważałam, iż to jest jakaś dziwna impreza i nie do końca rozumiałam, na czym ona ma polegać. Tak było do momentu, kiedy pojechałam na WorldSkills i zobaczyłam, w jaki sposób te konkurencje wyglądają.
Muszę powiedzieć, iż jeżeli coś fajnego zostało wymyślone w szkolnictwie zawodowym, to są właśnie Skillsy, bo to jest rywalizacja między bardzo młodymi ludźmi, którzy są wysokiej jakości specjalistami już wtedy, kiedy mają tych kilkanaście, dosłownie, lat, bo to są przecież jeszcze uczniowie naszych szkół. To są kompetencje w najróżniejszych obszarach, najróżniejszych dziedzinach. jeżeli dobrze pamiętam, to w Lyonie było chyba sześćdziesiąt kilka różnego rodzaju poziomów tej rywalizacji. Bardzo różnych, bo tam spotykają się mechatronicy, którzy mają samochody, w których coś się zepsuło, ale nie wiadomo co, i trzeba to ustalić. Gdzie spotykają się specjaliści, którzy naprawiają na przykład bardzo duże maszyny budowlane − dostają taką maszynę budowlaną, w której są dwie wady, ale nie wiedzą, gdzie są te wady, i mają w ciągu bardzo krótkiego czasu znaleźć te wady, naprawić i zabezpieczyć, żeby się nie powtórzyły. Ale spotykają się również specjaliści na przykład z obszaru architektury chmury cyfrowej, którzy również otrzymują swoje własne zadanie do wykonania − krótki czas odkrycia właśnie tego, w którym miejscu w tej chmurze są błędy − czy z cyberbezpieczeństwa, gdzie również dostają po prostu zadanie do wykonania. Ale też takie zawody jak hotelarz, gdzie młodzi ludzie, którzy kształcą się w tym kierunku, otrzymują zadania – zadania bardzo różne, bo to jest i praca na recepcji z trudnym gościem, i praca w różnych miejscach w hotelu.
Ta rywalizacja to jest długi czas − nie są to dwie godziny, to są chyba dwa dni, kiedy oni pokazują swoje kompetencje, swoje umiejętności na różnych stanowiskach. Wierzcie mi państwo, tych zawodów, tych specjalistów jest ogromna grupa.
I jeszcze raz to powiem, iż jeżeli wyobrażamy sobie, w jaki sposób zachęcić młodych ludzi do tego, żeby wybierali szkołę zawodową, żeby wybierali swoją karierę jako zawodowca, jako specjalisty, to trudno mi sobie wyobrazić lepszą drogę niż Skillsy.
Uważam, iż dobrze, iż przystąpiliśmy do tego programu, do Skillsów. Było to stosunkowo niedawno i kiedy rozmawiałam z przedstawicielami innych krajów, oni mówili, iż szkoda, iż tak późno, iż naprawdę czekali na nas. I już jesteśmy w Skillsach.
Natomiast jeżeli chodzi o przeprowadzenie pierwszej imprezy skillsów, to oczywiście tutaj mieliśmy dużo wątpliwości i w związku z tym została przeprowadzona duża kontrola przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, bo przypomnę, iż FRSE jest tą instytucją, która przygotowuje Skillsy po polskiej stronie i przygotowuje też nasz udział w SkillsEurope i WorldSkills. W związku z tym to właśnie fundacja tutaj ma najwięcej do powiedzenia.
Myślę, iż przekażę teraz głos panu dyrektorowi Tomaszowi Krześniakowi, który opowie już bardzo praktycznie o tym, i w jaki sposób wygląda promocja, i w jaki sposób wyglądała ta poprzednia impreza, tak żebyście państwo mieli pełną wiedzę na ten temat.
Jesteśmy oczywiście do państwa dyspozycji, jak państwo zauważyliście, w dużym zespole, gdyby były jakieś pytania. Bardzo dziękuję.
Przewodnicząca poseł Katarzyna Matusik-Lipiec (KO):
Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, panie dyrektorze.Zastępca dyrektora generalnego Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji Tomasz Krześniak:
Bardzo dziękuję. Proszę państwa, tematem dzisiejszego naszego posiedzenia są choćby dwa obszary. Po pierwsze jest promocja, a po drugie kontrola.Jeżeli chodzi o samą promocję, to oddam głos panu Piotrowi Gołębiowskiemu, który jest koordynatorem w ogóle projektu Skillsów Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji i zajmuje się bieżącą obsługą tego projektu, w tym promocją. W związku z tym ten temat on państwu opowie.
Jak skończymy temat promocji, wtedy ja zabiorę głos w kwestii kontroli, które się odbywały i odbywają się, o ile chodzi o ten projekt.
Koordynator Zespołu FERS WorldSkills Piotr Gołębiowski:
Dzień dobry. Żeby zrozumieć projekt SkillsPoland, opowiem o tym, jakie obszary on pokrywa, a w następstwie, jakie działania promocyjne mamy przygotowane do każdego z tych obszarów. Projekt SkillsPoland dzieli się na trzy zadania. To znaczy, organizacja zawodów regionalnych w danych branżach, w 20 różnych branżach. Następnie wyłonieni zawodnicy z konkursów regionalnych biorą udział w konkursie głównym SkillsPoland. Jest to impreza już pod jednym dachem dla wszystkich 20 branż, więc jest to zorganizowane w ciągu trzech dni. Z 20 branż wyłaniamy 10 najbardziej rokujących branż, których zawodników, którzy osiągnęli najlepsze miejsce w danej branży, wysyłamy na konkurs bądź europejski, bądź światowy. Co dwa lata realizowane są takie konkursy bądź w Europie, bądź na świecie.Do każdego z tych zadań, czyli do konkursu regionalnego, do konkursu głównego i do wyłonienia kadry narodowej, mamy przygotowane działania promocyjne, które podzielone są na zarówno offline’owe, jak i online’owe.
Jeżeli chodzi o online, to jest to dosyć szeroka promocja w social mediach. Mamy swoją stronę internetową, kanały social mediowe, współpracujemy z tematycznymi portalami branżowymi, które zarówno reklamują, jak i wspierają projekt w tym kontekście, żeby pozyskiwać jak największą liczbę uczestników, ale też żeby szerzyć informacje i propagować informacje o projekcie SkillsPoland. Mamy przygotowaną bazę mailingową, dzięki której wysyłamy newslettery zarówno do instytucji edukacyjnych, jak i do instytucji samorządowych, jak i do biznesu. Współpracujemy z portalami branżowymi, które wspierają nas i partnerów, którzy wspierają projekt SkillsPoland i są branżowym wsparciem dla każdej z dyscyplin. W artykułach prasowych na danych portalach przedstawiamy sylwetki bądź zawodników, którzy brali udział w zawodach, bądź przedstawiamy projekt.
I prowadzimy działania offline’owe. Wśród działań offline’owych są to spotkania z kuratoriami, spotkania na uczelniach, zarówno z wykładowcami, jak i ze studentami, spotkania w szkołach średnich, zarówno z nauczycielami, jak i z uczniami. Współpracujemy z ekspertami VET-owymi, którzy są naszymi ambasadorami, o ile chodzi o propagowanie projektu SkillsPoland. Wewnątrz fundacji posiadamy strukturę InnHUB, która współpracuje z zarówno jednostkami samorządowymi, jak i instytucjami edukacyjnymi, i innhuby również nas wspierają w tym zakresie. Bierzemy również udział w targach zarówno branżowych dotyczących konkretnych branż, jak i w targach edukacyjnych.
Te działania rozkładają się na te trzy obszary i są określone w harmonogramie działań, który państwo dostaliście. One nam pokrywają obszar promocji. Dziękuję.
Przewodnicząca poseł Katarzyna Matusik-Lipiec (KO):
Dziękuję za szybką i zwięzłą informację. Bardzo proszę, panie dyrektorze.Zastępca dyrektora generalnego FRSE Tomasz Krześniak:
Jeżeli chodzi o aspekty kontrolne, to tak naprawdę od naszego pierwszego dnia, jak zostaliśmy powołani do składu zarządu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, obszar Skillsów był tym obszarem, któremu przyjrzeliśmy się w sposób najdokładniejszy. Dzień przed naszym przyjściem, po pierwsze, zakończyła się kontrola, która była kontrolą planową, prowadzona przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Ta kontrola odbyła się w dniach 18–20 grudnia 2023 r. Ona była kontrolą planową w związku z tym, iż znaczna część środków, które zostały przeznaczone na realizację EuroSkills 2023 Gdańsk, pochodziła z projektu POWER i ta kontrola właśnie obejmowała ten projekt POWER. Przez MEN zostało zaudytowanych szereg obszarów tego projektu. W wyniku tego audytu zostało sformułowanych kilka wniosków pokontrolnych.Jednym z takich wniosków, zaleceń pokontrolnych, które zostały sformułowane, była taka kwestia techniczna − żeby usunąć pewne dane z bazy monitorowania uczestników systemu teleinformatycznego. Tak więc to kwestia typowo techniczna.
Natomiast takim też ważnym zaleceniem pokontrolnym było zalecenie polegające na wzmocnieniu nadzoru nad realizacją projektu, aby w przyszłości wyeliminować omyłki skutkujące brakiem przejrzystości w realizowanych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. To było też dla nas pewnego rodzaju informacja i znak, żeby kwestii zamówień publicznych w obszarze Skillsów przyjrzeć się w sposób jeszcze bardziej dokładny. W 2024 r. został przeprowadzony przez nas wewnętrzny audyt, który został wykonany przez naszą wewnętrzną jednostkę audytową. W wyniku tego audytu odkryliśmy szereg nieprawidłowości w zakresie zamówień publicznych, które naszym zdaniem były dosyć kluczowe, które moim… naszym zdaniem mogły mieć wpływ na wybór takiego, a nie innego oferenta.
Biorąc pod uwagę, iż to były tylko nasze podejrzenia, i żeby ten wątek jeszcze bardziej zbadać − my nie mieliśmy instrumentów − zostało sformułowane zawiadomienie do Prokuratury Krajowej o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. W związku z naszym zawiadomieniem zostało wszczęte postępowanie, to postępowanie trwa. Prokuratura Krajowa poleciła prowadzenie tego postępowania prokuraturze w Krośnie.
Bodajże w marcu, na początku marca byłem na pierwszym przesłuchaniu, takim inicjującym, jako zawiadamiający. Po moim przesłuchaniu postępowanie zostało wszczęte i są wzywane kolejne osoby, które wskazaliśmy, które były związane z realizacją tego projektu w 2023 r. Między innymi w poniedziałek, dwa dni temu, dwóch policjantów z Krosna przyjechało do Warszawy. Biorąc pod uwagę, iż tak naprawdę odległość do Krosna jest duża, więc łatwiej było przyjechać policjantom do nas, do fundacji, gdzie jednego dnia zostało przesłuchanych kilka osób właśnie z obszaru controllingu i finansów. Te czynności kontrolne, o ile chodzi o prokuraturę rejonową w Krośnie, będą dalej prowadzone. Są wzywane kolejne osoby.
Główne zarzuty, o ile chodzi o to, to sposób przeprowadzenia postępowań. Na przykład postępowania, które były ogłaszane w piątek po południu, a terminy składania ofert to na przykład poniedziałek, albo postępowanie, które było ogłoszone, składanie ofert, w ten przykładowy poniedziałek, a we wtorek już została podpisana cała umowa i została podjęta realizacja tej umowy, co sugerowało, iż było porozumienie pomiędzy fundacją, organizatorami postępowania, a oferentami, którzy ostatecznie wygrali to postępowanie.
Tak więc, jak mówię, biorąc pod uwagę, iż to wymagało jednak przesłuchań świadków, a takiego instrumentu i takich możliwości prawnych fundacja nie ma, prowadzi to w tej chwili prokuratura i właśnie w tym kierunku zmierza to postępowanie.
Oprócz tego postępowania, które zainicjowaliśmy w zakresie zamówień publicznych, prowadzone jest również postępowanie przez Centralne Biuro Antykorupcyjne. Jest to postępowanie prowadzone przez CBA, delegatura w Lublinie. Przekazaliśmy do CBA tak naprawdę wszystkie umowy związane z realizacją projektu EuroSkills 2023 w Gdańsku. Umowy nie tylko na organizację, nie tylko z firmami, ale również umowy zlecenia z osobami, które gdzieś tam były zaangażowane nie jako przedsiębiorca, nie jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, tylko jako osoby fizyczne. W tej chwili CBA prowadzi taką analizę. Oczywiście my tam nie jesteśmy stroną − to CBA. My tylko wykonujemy prośby CBA o dostawę materiałów, natomiast wiemy, iż to też jest postępowanie rozwojowe i są przesłuchiwane kolejne osoby.
I jeszcze jest jedno postępowanie, które jest prowadzone w związku właśnie z EuroSkills Gdańsk. Ono nie do końca dotyczy bezpośrednio samej Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, natomiast dotyczy to spółki SkillsPoland, która notabene była tak naprawdę organizatorem tego przedsięwzięcia w Gdańsku. Tę kontrolę prowadzi urząd celno-skarbowy we Wrocławiu. Jest to kontrola celno-podatkowa. Ja jestem bezpośrednio w kontakcie z paniami z tego urzędu. Panie dostały od nas całość materiałów, o ile chodzi o sprzedaż, czyli te pakiety, które były oferowane do poszczególnych krajów, ale, co jest właśnie bardziej istotne, zakupy − zakupy usług, które były nabywane w celu realizacji przedsięwzięcia Gdańsk 2023. Wczoraj… tak, wczoraj została ta kontrola jeszcze troszeczkę rozszerzona o dodatkowe dokumenty. Tak więc ona trwa. Według rozmów z paniami, po wakacjach będziemy się mogli spodziewać już pierwszego protokołu pokontrolnego w zakresie schematy takiej podatkowej − o ile chodzi o rozliczenia podatkowe i podatkowe podejście.
Natomiast co do tych dwóch postępowań, o których wcześniej mówiłem, czyli CBA i prokuratura w Krośnie, ciężko jest odpowiedzieć na tym etapie, kiedy oba postępowanie się zakończą, biorąc pod uwagę ogrom materiału.
Do przesłuchania jest ponad 20 świadków − tych, których my wnioskowaliśmy. Najprawdopodobniej w trakcie tego postępowania powstanie jeszcze potrzeba dosłuchania kolejnych świadków. Biorąc pod uwagę tę odległość, odbywa się to w ten sposób, iż albo my, kilka osób jedzie tam, tam są przesłuchiwani, albo właśnie przyjeżdżają policjanci z Krosna i tutaj u nas w siedzibie, w fundacji, przesłuchują te osoby. W ciągu dnia można przesłuchać maksymalnie, nie wiem, dwie, trzy osoby. Tak więc to powoduje, iż to postępowanie na pewno jeszcze potrwa i jakikolwiek kierunek, i ewentualne potencjalne zarzuty, które będą w tej sprawie formułowane, o ile będą formułowane, to najwcześniej będzie to dopiero po wakacjach. To są moje ustalenia, które mam po rozmowach z osobami prowadzącymi te postępowania.
Tak więc, jak mówię, na chwilę obecną prowadzone są trzy postępowania − dwa, nazwijmy, karne, jedno podatkowe, które na pewno jakimś wynikiem w tym roku się skończą. Najwcześniej moim zdaniem skończy się to postępowanie podatkowe, natomiast co do tych dwóch pozostałych karnych, to też w tym roku, ale pewnie w terminie późniejszym.
Przewodnicząca poseł Katarzyna Matusik-Lipiec (KO):
Tak, dobrze. Bardzo dziękuję za przedstawione informacje.Jeśli państwo pozwolą, to chciałabym skierować do pana dyrektora dodatkowe pytania. Informacja dotycząca kontroli, która została przedstawiona członkom podkomisji, jest bardzo szeroka, dostaliśmy bardzo szeroki materiał na ten temat, za co dziękuję. Natomiast chciałabym dopytać pana dyrektora, bo te kontrole, o których pan mówił, zarówno to postępowanie w prokuraturze, które jest prowadzone, i to postępowanie w CBA czy w urzędzie celno-skarbowym, to są wszystko postępowania dotyczące 2023 r. − czy to oznacza, iż wcześniej państwo nie wykryli nieprawidłowości i jak gdyby ten konkurs funkcjonował zgodnie z tym? Czy….
Zastępca dyrektora generalnego FRSE Tomasz Krześniak:
Chodzi o to, iż o ile chodzi o projekt Skillsów, wcześniej projekty Skills przed, powiedzmy, 2023 r. nie miały takiej skali. Dlatego w 2023 r., powiedzmy jeszcze końcówka 2022 r., ponieważ biorąc pod uwagę skalę i koszt − EuroSkills Gdańsk to jest kilkadziesiąt milionów złotych − nie tylko my, tylko inne organy skoncentrowaliśmy się właśnie na tym wydarzeniu. Ponieważ, biorąc pod uwagę, iż to wydarzenie zostało przygotowane w bardzo krótkim czasie, porównując do podobnych wydarzeń w innych krajach, bazując też na informacjach prasowych, które się pojawiały i przed, i w trakcie, i również po tym wydarzeniu, to było to wydarzenie, które wzięliśmy jako cel naszego działania, naszych audytów, naszych badań. I, jak mówię, nie tylko my, ale również organy postępowań przygotowawczych.Poseł Renata Rak (KO):
Mogę dopytać?Przewodnicząca poseł Katarzyna Matusik-Lipiec (KO):
Tak, proszę.Poseł Renata Rak (KO):
À propos właśnie, pan dyrektor powiedział o tych doniesieniach o nieprawidłowości w realizacji tego projektu w Gdańsku − one docierały do państwa jeszcze w trakcie czy już po samym zakończeniu tych euroskills?Zastępca dyrektora generalnego FRSE Tomasz Krześniak:
To znaczy, EuroSkills Gdańsk 2023 odbyły się we wrześniu 2023, a my, jako nowy zarząd, zostaliśmy powołani 23 grudnia. To znaczy, my wiedzieliśmy, do nas docierały informacje o tych nieprawidłowościach, ale wtedy byliśmy poza strukturą, poza organizacją. Tak więc, jak tylko zostaliśmy powołani, to był jeden z pierwszych naszych kroków, jeden z pierwszych obszarów, które wzięliśmy pod lupę, żeby sprawdzić.Przewodnicząca poseł Katarzyna Matusik-Lipiec (KO):
Dobrze. czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś pytania w tej części takiej dotyczącej kontroli euroskills? Mówię tutaj o zaproszonych gościach.Dobrze, to jak gdyby zamykając tę część pokontrolną, bardzo liczę na to, iż ministerstwo i fundacja w momencie, kiedy otrzyma informacje o wynikach prowadzonych postępowań, udostępni je publicznie, bo myślę, iż to jest niezwykle ważne, żeby pokazać, w jaki sposób to funkcjonowało. Tym bardziej, iż tak jak powiedziała pani minister, impreza jest naprawdę imprezą, która gromadzi całą rzeszę młodych ludzi, i ona powinna mieć wydźwięk tylko pozytywny, gromadzący jak najwięcej osób.
W tym momencie chciałabym też skierować dodatkowe pytanie do tych kwestii związanych z samą imprezą i z tym, w jaki sposób ona jest przygotowana. Tutaj też otrzymaliśmy materiał znacznie obszerniejszy niż pana wypowiedź poprzednio. Natomiast chciałabym jeszcze zadać dodatkowe pytania.
Wyłanianie tych uczestników jest gradacyjne na poszczególnych etapach, ale mnie ciekawi rzecz taka: czy zwiększa się liczba młodzieży, która z roku na rok uczestniczy w tych wydarzeniach? Z jakimi uczelniami wyższymi państwo współpracują? Na jakiej zasadzie one są wybierane? I te branże, które ostatecznie są wybierane do udziału na poziomie międzynarodowym, na podstawie czego są wybierane? Dziękuję bardzo.
Koordynator Zespołu FERS WorldSkills Piotr Gołębiowski:
Odpowiem od ostatniego pytania. o ile chodzi o wybór 10 z 20 branż, jest to podyktowane wynikiem, który osiągają zawodnicy w danych branżach, i tym, czy dany zawodnik danej branży rokuje na osiągnięcie medalu, ale również tym, żeby ta branża była promowana.Ale głównie liczą się punkty. o ile chodzi o skalę punktową, to ona jest w miarę zunifikowana i jest przygotowana według założeń zagranicznych. W tym sensie, iż eksperci dostają arkusze punktacyjne i według tych arkuszy powinni oceniać zawodników, i w zastawieniu punktowym wybieranych jest najlepszych 10 branż, to znaczy, te branże, których zawodnicy osiągnęli najlepsze punkty podczas zawodów SkillsPoland. To, o ile chodzi o wybór branż, które biorą udział w zawodach zagranicznych.
Jeżeli chodzi o współpracę z uczelniami, to staramy się współpracować ze wszystkimi uczelniami, głównie z uczelniami technicznymi. Głównie są to politechniki. W założeniu, to są politechniki. Czy powinienem wymienić, jakie to są politechniki?
Przewodnicząca poseł Katarzyna Matusik-Lipiec (KO):
Nie, nie.Koordynator Zespołu FERS WorldSkills Piotr Gołębiowski:
OK, to politechniki jako grupa. I czy mogłaby pani powtórzyć pierwsze pytanie?Przewodnicząca poseł Katarzyna Matusik-Lipiec (KO):
Pierwsze, tak. Chodziło mi o to, czy zwiększa się liczba młodzieży, która uczestniczy na tym etapie regionalnym, prawda? Ponieważ tutaj w tym momencie można zaprosić do udziału jak największą liczbę młodzieży.Chodzi mi o zainteresowanie… To zapytam inaczej: zainteresowanie − czy ono się zwiększa? Bo państwo prowadzą odpowiednie działania promocyjne, zarówno w social mediach, jak i przez kontakty z kuratoriami czy innego rodzaju działania. Chodzi mi o to, czy na przestrzeni lat, odkąd… to nie jest długi okres, ale na przestrzeni tych lat, czy zainteresowanie młodzieży udziałem w tym działaniu jest większe? O to mi chodziło.
Koordynator Zespołu FERS WorldSkills Piotr Gołębiowski:
Jest większe.Poseł Renata Rak (KO):
Ja chciałabym dopytać o ten kierunek. Czy może pan powiedzieć, czy obserwujemy jakiś kierunek, o ile chodzi o te branże? Pan tutaj mówił, iż to jednak punkty, ale czy to są jakieś branże, które są związane z IT, jakieś takie bardziej rozwojowe? Czy jednak mimo wszystko te klasyczne, tradycyjne? Mógłby pan, nie wiem, czy wymienić nawet, bo to 10 branż rozumiem z tych ostatnich…Sekretarz stanu w MEN Joanna Mucha:
To może powiedzmy, gdzie wygraliśmy – osiągnięcia po prostu.Poseł Renata Rak (KO):
To. Tak, to właśnie. Dokładnie.Zastępca dyrektora generalnego FRSE Tomasz Krześniak:
Właśnie chciałbym się włączyć, ponieważ ostatnio we wrześniu 2024 r. był WorldSkills − nie Europe, tylko WorldSkills − gdzie udział wzięły reprezentacje z całego świata i osiem osób zdobyło siedem medali, bo w jednej konkurencji po prostu występowały dwie osoby. I to są takie branże… Tak jak pani ministra powiedziała na samym wstępie, przekrój branż jest bardzo obszerny, począwszy od na przykład branży spawalnictwo. Przy tym to nie jest takie standardowe spawalnictwo, tylko naprawdę bardzo zaawansowane, gdzie w ramach danej konkurencji trzeba zespawać, nie wiem, jakieś urządzenie, które jest testowane pod bardzo wysokim ciśnieniem, sprawdzana jest szczelność − i tutaj zdobyliśmy medal. Ale zdobyliśmy również medal na przykład, właśnie o ile chodzi o cyberbezpieczeństwo. Tutaj nasza drużyna zdobyła medal w Lyonie. Jest też przemysł 4.0, w którym wzięliśmy udział i też odnieśliśmy sukcesy. Kolejną branżą, w której też osiągnęliśmy sukces to jest… ja już mówiłem o przemyśle 4.0, cyberbezpieczeństwie, ale też mówiliśmy o chmurze obliczeniowej, więc przekrój tych branż naprawdę jest bardzo duży. Oprócz tego jesteśmy… akurat nie zdobyliśmy medalu, zawodniczce zabrakło jednego punktu, ale właśnie obsługa gości hotelowych.Wiadomo, na WorldSkillsach, czyli na tych światowych Skillsach tych branż jest więcej, konkurencji więcej − to jest o wiele większa skala przedsięwzięcia i tam jest ponad 60 konkurencji. o ile chodzi o EuroSkills, czyli, nazwijmy to, mistrzostwa Europy tych zawodów, to jest trochę mniejsza, bo to jest od ponad 30 do 40 branż. Tak więc my jesteśmy dobrzy zarówno w tych branżach, takich, powiedzmy, może mniej popularnych trochę jak, nie wiem, właśnie to hotelarstwo, ale również w branżach zaawansowanych technologicznie.
Jeszcze uzupełniając to, co powiedział tutaj kolega, co bierzemy pod uwagę, wybierając te 10 konkurencji z 20 − bierzemy tak naprawdę również pod uwagę możliwość... Pomimo tego, że, powiedzmy, to jest bardzo dobry zawodnik, patrzymy też na konkurencję z innych krajów, bo są takie obszary, iż bez względu na to, jak dobry byłby Polak czy inny uczestnik z Europy, to i tak wygrywają Azjaci. Więc oczywiście, o ile widzimy, iż mamy naprawdę bardzo dobrego zawodnika i może zawalczyć, to go wypuszczamy na daną imprezę. Natomiast o ile wiemy, iż jest dobry, ale mimo wszystko jest 20 czy 30 Azjatów o wiele lepszych, to wolimy puścić na te zawody kogoś z innej konkurencji, gdzie możliwość zdobycia medalu jest większa, ponieważ zdobyte medale też przyczyniają się do promocji tego projektu i w ogóle idei Skillsów. Im więcej zdobędziemy medali, tym więcej osób o tym się dowie, tym więcej też młodych ludzi będzie chciało wziąć udział w kolejnych edycjach. Tak więc, jak mówię, decyzja o tym, kto jedzie, kto nie jedzie, jest naprawdę bardzo trudna, ale bierzemy pod uwagę również właśnie takie aspekty − patrzymy, jak w poprzednich latach się pozycjonowali, ile trzeba było zdobyć punktów, żeby załapać się na jakiś tam choćby najmniejszy medal, bo mając naprawdę dobrego zawodnika, może on przegrać z całą drużyną, nie wiem, z Tajwanu, z Chin czy z innych państw azjatyckich.
Poseł Renata Rak (KO):
Czy mogę jeszcze zapytać pani minister, czy ci laureaci i ci medaliści byli zapraszani do ministerstwa? Oczywiście, mamy?Sekretarz stanu w MEN Joanna Mucha:
Oczywiście, iż tak. Mieliśmy spotkanie z nimi. Mam nadzieję, iż zostali uhonorowani. Chociaż mam takie poczucie, iż chciałabym zapraszać większą grupę i chciałabym, żeby kolejne spotkania to były kolejne medale z naszej strony, kolejne wysokie notowania, wysokie miejsca.Naprawdę spróbujmy sobie to uświadomić. To są specjaliści − kilkunastoletni ludzie, razem ze swoimi opiekunami, którzy są gdzieś w pierwszej piątce, w pierwszej szóstce na świecie. To jest naprawdę coś absolutnie odlotowego.
Zastępca dyrektora generalnego FRSE Tomasz Krześniak:
Jeszcze mogę tutaj dodać, iż jedna z tych osób, która zdobyła medal, nie przyjechała do ministerstwa na wręczenie tych medali, ponieważ…Sekretarz stanu w MEN Joanna Mucha:
Już miała pracę.Zastępca dyrektora generalnego FRSE Tomasz Krześniak:
Już miała pracę za granicą. Nie w Polsce − za granicą. Ponieważ te zawody, czy EuroSkillsy, czy Polski, to też jakby taka arena, gdzie przyjeżdżają największe firmy i łowią specjalistów, i tak naprawdę oni mogliby nie wracać z tych zawodów, bo mogliby już dawno pojechać gdzie indziej do pracy, takie oferty mają.Chciałbym też dodać, iż istotna jest też kooperacja pomiędzy poszczególnymi zawodnikami a ekspertami z danej dziedziny, bo ci eksperci to są praktycy, to są osoby, które gdzieś tam pracują w danej branży, są przedstawicielami jakichś dużych firm międzynarodowych i znają najnowsze technologie. Dzięki temu osoby, które biorą udział w tym projekcie, uczą się nie tylko teorii… a choćby teorii się w ogóle nie uczą − uczą się dokładnie praktyki. Praktyki, która jest zunifikowana na poziomie światowym, co też jest bardzo istotne w kontekście JuniorSkills, nad którymi właśnie w tej chwili pracuje Komisja Europejska. Ponieważ, o ile chodzi o te zawody, to we wszystkich krajach, które są objęte tym projektem na świecie, sposób oceny i sposób wykonywania Skillsów, czyli poszczególnych konkurencji, jest dokładnie taki sam. Czyli tak naprawdę jesteśmy w stanie porównać te 70 punktów zdobyte przez Polaka z 70 punktami zdobytymi gdzieś tam w innym kraju, bo to są te same porównywalne kryteria.
Ważne jest też − bo Polska jest od niedawna w tym projekcie − żeby nie tylko młodzi ludzie, nie tylko uczniowie, nie tylko studenci brali w tym udział, ale żebyśmy też sobie zbudowali pewną grupę ekspertów, którzy będą ekspertami nie tylko na poziomie krajowym, ale również wejdą w struktury tego projektu, bo to też jeszcze pozwoli w sposób bardziej efektywny działać tu, na terenie Polski, zdobywać nam też sponsorów.
Ponieważ, szczerze mówiąc, projekt jest finansowany z programu FERS. Na lata 2024–2027 budżet tego projektu jest ok. 30 mln zł. To jest tak naprawdę niewielka część tego całego przedsięwzięcia, które było w Gdańsku. o ile chodzi o organizację, załóżmy, EuroSkillsów, to jest to koszt organizacji 100 mln zł i więcej. Jednego przedsięwzięcia, tak? Na przykład to, co było w zeszłym roku we Francji, to było WorldSkills, to tam, o ile chodzi o WorldSkillsy, to możemy mówić o 100 milionach, ale bardziej w euro, o ile chodzi o koszt. Ale to już mówimy o takich imprezach, o takich przedsięwzięciach, które są głównie finansowane przez państwa. Tam na przykład prezydent Macron bardzo mocno się zaangażował i to on przywiózł WorldSkillsy do Lyonu, to on jakby to firmował. Ale to pokazuje siłę tego projektu.
Na przykład też, co więcej, ten projekt jest też szansą dla polskich przedsiębiorstw. Dlaczego? Ponieważ przedsiębiorcy polscy mogą też brać udział jako, powiedzmy, obserwatorzy w innych krajach. Na przykład w tej chwili kraje europejskie bardzo mocno inwestują w Skillsy, w tego typu przedsięwzięcia na terenie Afryki − właśnie po to, żeby wyłapywać najlepszych z najlepszych w danej dziedzinie i żeby potem ewentualnie ściągać tych specjalistów do pracy do Europy. Na przykład, nie wiem, Belgia, Francja czy inne kraje wprost finansują organizację Skillsów w Kenii, w Zambii czy w innych tamtych krajach, bo im to się po prostu opłaca.
Zresztą robione są badania. Według badań z Wielkiej Brytanii każda złotówka, akurat tam każdy funt, zainwestowany w Skillsy daje w perspektywie czasowej prawie dwa funty zwrotu − właśnie przez to, iż buduje się bazę specjalistów z danej dziedziny. Dziękuję bardzo.
Przewodnicząca poseł Katarzyna Matusik-Lipiec (KO):
Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zabrać głos?To już podsumowując, bardzo dziękuję za przedstawione informacje. Chyba najbardziej za taki pozytywny wydźwięk w informacji o tym konkursie, szczególnie z perspektywy tego, iż ma on ogromny potencjał. Ja dlatego dopytywałam o liczbę uczestników na poziomie regionalnym, bo państwo sami widzą, iż ta impreza ma ogromny potencjał promocyjny − promocji szkolnictwa zawodowego wśród młodzieży.
Na poprzednich spotkaniach podkomisji sporo o tym rozmawialiśmy, dlatego iż niestety w naszym społeczeństwie cały czas promocja czy też podejście do szkolnictwa zawodowego nie jest takie, jakiego byśmy sobie życzyli. To szkolnictwo zawodowe gdzieś tam cały czas nie ma odpowiedniego zainteresowania, zwłaszcza wśród młodzieży. Myślę, iż też duży wpływ na to ma stosunek rodziców do tego, w jaki sposób oni chcieliby, żeby wyglądała ścieżka edukacyjna tych młodych ludzi.
Tak więc sporo pracy przed nami. Natomiast mam nadzieję, iż potencjał tej imprezy zostanie w pełni wykorzystany w promocji szkolnictwa zawodowego w naszym państwie.
Bardzo serdecznie państwu dziękuję. Zamykam dyskusję i stwierdzam, iż porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany.
Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo.
« Powrótdo poprzedniej strony