Wersja publikowana w formacie PDF
- Podkomisja stała do spraw rozwoju i promocji Ochotniczych Straży Pożarnych /nr 5/
- Poseł Paweł Hreniak /PiS/
- Podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Marek Krawczyk
- Podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Wiesław Leśniakiewicz
- Poseł Zbigniew Chmielowiec (PiS) – spoza składu podkomisji
- Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu podkomisji
- Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz /Polska2050-TD/
- Zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Andrzej Rybus-Tołłoczko
- Poseł Zbigniew Sosnowski /PSL-TD/
- Poseł Tadeusz Tomaszewski /Lewica/
– rozpatrzenie informacji na temat wsparcia dla ochotniczych straży pożarnych w ramach działań w zakresie obrony cywilnej i ochrony ludności oraz działalności Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego;
– rozpatrzenie projektu planu pracy podkomisji na drugie półrocze 2024 r.
W posiedzeniu udział wzięli: Wiesław Leśniakiewicz podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji wraz ze współpracownikami, Marek Krawczyk podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wraz ze współpracownikiem, st. bryg. mgr inż. Paweł Frysztak zastępca komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej, Magdalena Krakowska-Wąż p.o. wicedyrektor Departamentu Strategii Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami oraz Andrzej Rybus-Tołłoczko zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.
W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Andrzej Kniaziowski – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.
Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie, otwieram piąte posiedzenie podkomisji stałej do spraw rozwoju i promocji ochotniczych straży pożarnych. Witam zaproszonych gości, w tym podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji pana Wiesława Leśniakiewicza. Witam podsekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pana Marka Krawczyka. Witam zastępcę komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej st. bryg. Pawła Frysztaka. Witam dyrektora Biura Ochrony Ludności w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej pana st. bryg. Mariusza Lenartowicza. Witam serdecznie dyrektora Departamentu Społeczeństwa Obywatelskiego w KPRM pana Łukasza Jachimowicza. Witam serdecznie zastępcę dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego pana Andrzeja Rybusa-Tołłoczko. Witam serdecznie p.o. wicedyrektora Departamentu Strategii Najwyższej Izby Kontroli panią Magdalenę Krakowską-Wąż wraz ze współpracownikami. Witam również panie i panów posłów.W porządku dziennym posiedzenia mamy dwa punkty. Pierwszy to informacja na temat wsparcia dla ochotniczych straży pożarnych w ramach działań w zakresie obrony cywilnej i ochrony ludności oraz działalności Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Ten punkt będzie przedstawiał najpierw podsekretarz stanu ds. społeczeństwa obywatelskiego w KPRM pan Marek Krawczyk oraz dyrektor Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. A potem będziemy mieli drugi punkt, to jest rozpatrzenie planu pracy podkomisji na drugie półrocze 2024 r. Będziemy chcieli zamknąć posiedzenie w godzinę z racji obowiązków służbowych panów ministrów.
Szanowni państwo, jednym z tematów wcześniejszych posiedzeń podkomisji była możliwość wsparcia finansowego przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego działań z zakresu ochrony przeciwpożarowej i wówczas uzyskaliśmy informację, jak wygląda dotychczasowa realizacja tego programu na rzecz organizacji pozarządowych, w tym jednostek OSP, ochrony przeciwpożarowej. Teraz z KPRM, ale także w Narodowym Instytucie Wolności realizowane są prace nad spriorytetyzowaniem kolejnych naborów, jeżeli chodzi o środki na szeroko pojęte działania organizacji pozarządowych i w związku z tym uznaliśmy, iż możemy powrócić do tego tematu – stąd obecność pana ministra Krawczyka – ale chcemy, aby dużą rolę odegrało tu MSWiA oraz KGPSP, żeby ewentualne środki, które będziemy przekierowywać, przekierowali na te działania, które państwo uznacie za potrzebne i konieczne. Żebyśmy nie wracali do tego, iż to politycy lepiej wiedzą, jak wydawać środki na OSP, tylko żeby robiła to komenda główna oraz MSWiA. W związku z tym najpierw oddam głos panu ministrowi Markowi Krawczykowi, a następnie poproszę o głos pana ministra Wiesława Leśniakiewicza. Bardzo proszę, panie ministrze.
Podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Marek Krawczyk:
Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, rzeczywiście ochotnicze straże pożarne w Polsce, o ile chodzi o kategorie organizacji pozarządowych, to jest najliczniejsza dziś grupa, organizacje działające absolutnie wyśmienicie od wielu lat. Trudno sobie wyobrazić przestrzenie wiejskie czy podmiejskie bez OSP. Pełnią one bardzo istotną rolę, o ile chodzi o kwestie związane z bezpieczeństwem przeciwpożarowym, przeciwdziałaniem różnego rodzaju wydarzeniom, ale też pełnią – co zawsze staram się podkreślać – istotną funkcję społeczną. I w związku z tym, ale też dlatego, iż w tej chwili Rada Ministrów pracuje nad nowym aktem prawnym, który będzie regulował kwestie związane z obroną cywilną i ochroną ludności, postanowiliśmy równolegle rozpocząć prace przygotowawcze w NIW. NIW – iż tak powiem dla ścisłości – to jest podmiot, agencja rządowa, która zajmuje się systemowym wspieraniem organizacji pozarządowych i już dzisiaj, jak wspominał na wstępie pan przewodniczący, organizacje pozarządowe, organizacje OSP korzystają z różnych programów, głównie z programu PROO 5. To jest program interwencyjny; jeżeli coś się wydarzy nagłego, to organizacja może sięgnąć po dofinansowanie na konkretną rzecz. Niemniej jednak, ponieważ czasy, w których przyszło nam dzisiaj funkcjonować, stawiają przed nami nowe wyzwania i kwestie związane z bezpieczeństwem oraz obroną cywilną są jak najbardziej aktualne, w tej sprawie jest bardzo dużo do zrobienia. Nasi poprzednicy nie byli w tej kwestii bardzo aktywni, niemniej jednak teraz zasadnicze rozwiązanie prawne przygotowuje Rada Ministrów na czele z panem ministrem Leśniakiewiczem. Chcielibyśmy wzmocnić komponent m.in. ochotniczych straży pożarnych, chociaż chcielibyśmy do tego zapraszać również inne organizacje pozarządowe, ale mam świadomość, iż OSP będzie tą główną kategorią. Chcielibyśmy stworzyć w ramach NIW, w ramach już obowiązujących programów taki priorytet przeznaczony dla organizacji, które będą wspierać działania w zakresie obrony cywilnej i ochrony ludności. Zaznaczę, iż dzisiaj jesteśmy w bardzo zaawansowanym dialogu z Ministerstwem Finansów, bo nie ukrywam, iż te wszystkie działania, nasze koncepcje docelowo wymagają zabezpieczenia w budżecie konkretnych środków. Nie chcę teraz mówić o szczegółach, ale mam nadzieję, iż rozwiązanie tego dialogu, negocjacje z Ministrem Finansów będą pozytywne, tak żebyśmy mogli stworzyć osobny priorytet dla podmiotów zajmujących się obroną cywilną. Chcielibyśmy, żeby były to częściowo działania szkoleniowe, budujące świadomość społeczności lokalnej i tu będziemy w stałej kontakcie – nie wyobrażam sobie, żeby było inaczej – z ministrem spraw wewnętrznych i administracji. Chcielibyśmy też zaprosić przedstawicieli ministerstwa, straży pożarnej – i ochotniczej, i państwowej – do komitetu sterującego, który w ramach tych programów będzie zarządzał tą kwestią i będzie wskazywał, jak ten priorytet konkretnie powinien wyglądać, tak żeby odpowiadał on potrzebom formułowanym przez MSWiA w ramach obrony cywilnej i ochrony ludności. To są zadania, które ja zapowiadam i mam nadzieję, iż z pozytywnym skutkiem one się zakończą.Natomiast drugą rzeczą, o której chciałem powiedzieć… pewnie trochę uprzedzę tu pana ministra Leśniakiewicza, ponieważ w ramach ustawy o obronie cywilnej i ochronie ludności będzie też tworzony program dwuletni obrony cywilnej i nie ukrywam, iż chciałbym, aby jakaś część tego programu dotyczyła aktywności organizacji pozarządowych, w tym właśnie OSP. Zatem te prace jeszcze przed nami, w tej chwili realizowane są prace nad ustawą, program będzie chwilę po tym, ale chciałbym też tu liczyć na wsparcie pań i panów posłów, żeby te prace przez Sejm przechodziły sprawnie i żeby te zadania niezwykle ważne i niezwykle potrzebne w dzisiejszym czasie były adekwatnie realizowane. To tak pokrótce.
Chciałbym jeszcze na sekundę, o ile pan przewodniczący pozwoli, poprosić o zabranie głosu pana Andrzeja Rybusa-Tołłoczko, zastępcę dyrektora w NIW, który by powiedział dosłownie w dwóch słowach, jak już dzisiaj, przed tymi zmianami, które planujemy, wygląda możliwość uzyskania wsparcia. Ale też o konsultacjach tych programów, do których będziemy bardzo zachęcać ochotnicze straże pożarne, tak żeby mieć informację bieżącą o największych potrzebach od organizacji, od OSP. Także dosłownie na sekundę oddałbym głos, panie przewodniczący, panu dyrektorowi.
Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Dziękuję bardzo, panie ministrze. Bardzo proszę pana dyrektora o zabranie głosu.Zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego Andrzej Rybus-Tołłoczko:
Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, obecnie… dzisiaj tak naprawdę mogą organizacje pozarządowe jeszcze startować w ramach tego priorytetu, o którym pan minister wspomniał. To jest priorytet związany z tym, iż jak się wydarzy jakaś katastrofa, kradzież, o ile na przykład budynek zostanie zalany, to OSP korzystają z tych środków, do 10 tys. zł mogą pozyskać. Ale mieliśmy też jeden wniosek ochotniczej straży pożarnej, która pozyskała 10 tys. na kurs dla kierowców samochodów powyżej 3,5 tony. W związku z tym też środki na takie szkolenia tam się odnajdują.Wczoraj rozpoczęliśmy konsultacje dwóch największych programów w NIW – Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich i programu NOWEFIO. Do końca września te konsultacje będą trwały, czekamy na uwagi. Troszkę żeśmy zmienili strukturę tych programów, w każdym będą trzy progi i będzie można pozyskać mniejszą dotację – do 50 tys. zł, średnią – do 300 tys. zł i najwyższą – do 600 tys. zł, oczywiście jeżeli nasza propozycja w konsultacjach społecznych nie zostanie skrytykowana. W ramach PROO przede wszystkim środki na rozwój organizacji pozarządowych, najczęstszy Priorytet 1a, czyli na budowę, remonty siedzib organizacji pozarządowych – do 600 tys. zł można pozyskać i to jest największy program, gdzie największy tłok jest zawsze. NOWEFIO – przede wszystkim Priorytet 2, z którego można pozyskać środki finansowe na… i tu trzy kropki, bo tak naprawdę na każdą z 41 sfer pożytku publicznego wymienionych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w związku z tym na każde działanie społeczne można środki pozyskiwać. Ruszymy z konkursami w październiku i do listopada będzie składanie wniosków, a planowany termin realizacji wniosków obejmuje okres od 1 marca 2025 do końca 2027 r. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Dziękuję bardzo. W związku z informacjami, które dzisiaj uzyskaliśmy, chciałbym prosić o zabranie głosu pana ministra Wiesława Leśniakiewicza, tak żebyśmy poznali stanowisko MSWiA.Jak te środki ukierunkować, panie ministrze, na jakie działania, w jakim zakresie? Co byłoby priorytetem ministerstwa i komendy głównej w kontekście głównie działań miękkich, bo taki cel przyświecał. Ale prosiłbym też o uwzględnienie w tej wypowiedzi młodzieżowych drużyn pożarniczych i dziecięcych drużyn pożarniczych, tak żebyśmy tym aspektem trzeciego sektora zahaczyli o jak największą grupę młodych ludzi. Bardzo proszę, panie ministrze.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Wiesław Leśniakiewicz:
Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Panie posłanki, panowie posłowie, kluczowym odniesieniem dotyczącym przygotowania OSP do nowego obszaru zadaniowego będzie niewątpliwie przyjęta przez parlament ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej, która dzisiaj jest już przyjęta przez Komitet Stały Rady Ministrów i w najbliższym okresie będzie przyjęta przez Radę Ministrów.W związku z powyższym w ocenie skutków regulacji określiliśmy najważniejsze priorytety, które ewentualnie należałoby realizować na rzecz wsparcia OSP i nie tylko, bo też innych podmiotów społecznych, które ewentualnie będą zaangażowane w proces budowania zasobów ochrony ludności, bowiem kiedy wymienialiśmy… Oczywiście kluczowymi elementami będą organy ochrony ludności, począwszy od ministra, wojewody, starosty, wójta – oni będą odpowiadać za cały proces budowania adekwatnych zasobów osobowych, ale i sprzętowych, związanych z adekwatnym przygotowaniem obywateli, co wcale nie oznacza, iż w poprzednich latach w tym kierunku nic nie czyniono. Rozwój krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, rozwój PSP był nakierowany nie tylko na aspekty ratownicze, ale również na aspekty związane z działalnością pomocową, niemniej jednak nie mieliśmy regulacji prawnych, które by dawały uprawnienia albo nakładały pewne obowiązki na system ratowniczy. Stąd też w tejże ustawie dopełniamy ten element związany z zaangażowaniem sił ratowniczych straży pożarnej i mówiąc o podmiotowości ochrony ludności, mówimy o wszystkich ochotniczych strażach pożarnych, które będą podmiotami ochrony ludności, nie tylko krajowy system ratowniczo-gaśniczy. Sytuacja w Ukrainie pokazuje nam bowiem, iż odłamki albo ataki są w różnych miejscach realizowane, stąd też potencjał musi zapewniać bezpieczeństwo mieszkańców w każdym regionie naszego kraju.
Dzisiaj mamy dużą sieć OSP i ta sieć nigdy nie została zaniedbana, bo choćby w trudnych czasach komunizmu, kiedy likwidowano ochotnicze straże pożarne na Ukrainie, Litwie, Łotwie, w wielu państwach ościennych, gdzie kiedyś na przykład był związek straży pożarnych w Galicji i Lodomerii z siedzibą we Lwowie, wokół Lwowa nie ma ani jednej ochotniczej straży pożarnej. Dopiero myśmy kiedyś w ramach związku ochotniczych straży pożarnych podjęli trud odbudowy tego potencjału. Nie jest to łatwa sprawa, bo żeby utrzymać taki ochotniczy potencjał, to są pokolenia, to są rodziny, ludzie zaangażowani. Dzisiaj mamy naprawdę ogromną wartość dodaną w stosunku choćby do naszych sąsiadów zza wschodniej granicy, iż mamy dziś rozproszone, dobrze przygotowane technologicznie siły, gotowe do różnego rodzaju działań pomocowych. Stąd też mówimy o pewnym dopełnieniu w katalogu zadań, bowiem ochronę ludności będziemy opierali na tym potencjale, który dzisiaj jest w naszym państwie dostępny, nie będziemy tworzyć nowych formacji, nie będziemy tworzyć nowych obszarów formacji obrony cywilnej. Będziemy tylko i wyłącznie wspierać te organizacje, które zechcą w tym systemie uczestniczyć i które ewentualnie dadzą do dyspozycji określony potencjał osobowy, personalny. Dlatego w tej ustawie określiliśmy najważniejsze obszary, w których na pewno będzie zaangażowana ochotnicza straż pożarna i jednym z tych obszarów będzie udostępnienie obiektów straży pożarnej na budowę systemu ostrzegania i alarmowania. I to jest jeden z elementów, który będzie realizowany, już jest realizowany przez Komendę Główną PSP, bowiem chyba do 2025 r. będzie zbudowany pierwszy etap, oparty na systemach rozgłośnieniowo-informacyjnych, czyli syrenach, przekazach głosowych o sytuacjach niebezpiecznych w danym regionie.
Kolejnym obszarem wspierania OSP jest szkolenie i przygotowanie personelu. W tych aspektach nie tylko ratowniczych, ale również związanych z udzielaniem pomocy doraźnej na wypadek wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych będą dedykowane stosowne środki finansowe, które pójdą w tym kierunku. To jest również dopełnienie powinności, które wynikają z ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, gdzie była deklaracja, iż zwiększymy potencjał kierowców w ochotniczych strażach pożarnych, których brakuje, zwłaszcza do samochodów ciężkich. I tutaj też widzimy pewien element źródła finansowego w ramach środków, które będą na to zadanie przeznaczone, by zwiększyć liczbę szkolonych strażaków ochotników w tym zakresie i przygotować ich do obsługi sprzętu ratowniczego.
Kiedy mówimy o przygotowaniu społeczności lokalnej, to zastanawiamy się nad tym, czy na terenie miejscowości nie powinno być jednego obiektu. Nie mówię, iż to musi być remiza OSP niezależna energetycznie, bo wiemy, iż blackouty, które mają miejsce na terenie Ukrainy, powodują określony dyskomfort sytuacyjny, łącznie z tym, iż brak prądu powoduje określone sytuacje lokalne. Stąd żebyśmy mieli choć jeden obiekt w jakimś obszarze działania, który by ewentualnie dał możliwość utrzymania energetycznego, gdzie można byłoby przyjść naładować telefon czy ewentualnie przygotować strawę przy wykorzystaniu magazynów energii i innych nośników, które zapewnią komfort funkcjonowania obywateli, choćby czasowo. Doświadczaliśmy bowiem sami tego, iż jak mieliśmy jakieś większe sytuacje związane z blackoutem, to kilka godzin można wytrzymać, ale jeżeli to są 2–3 doby, to wtedy już się zaczyna problem najważniejszy dla obywateli. Stąd też myślimy o tym, abyśmy próbowali ewentualnie iść w tym kierunku, by adekwatnie zabezpieczyć mieszkańców przy udziale dostępnych obiektów, takich jak szkoły, być może remizy, bo nie w każdej miejscowości jest szkoła.
Kiedy patrzymy na te zadania, to kwestia związana z wymianą, dosprzętowieniem OSP w pojazdy też jest przedmiotem założeń przygotowywanych do tej ustawy i ewentualnie oceny skutków związanych z partycypacją określonych środków finansowych. Jednym z kluczowych dokumentów, który będzie wskazywał kierunki rozwoju systemu ochrony ludności w naszym kraju, będzie program ochrony ludności i obrony cywilnej, który będzie w cyklu czteroletnim realizowany i tak jak przed momentem powiedział pan minister, będzie on podlegał uzgodnieniu zarówno z ministrem obrony narodowej, jak i przewodniczącym Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego, o co mocno zabiegała strona społeczna. Była mowa o tym, iż w tym dokumencie można zawrzeć niektóre kierunkowe działania związane choćby ze szkoleniem nie tylko personelu ratowniczego, ale również całym systemem szkolenia obywateli, bo w części mówimy również o tym zakresie, jeżeli chodzi o przygotowanie obywateli na wypadek wystąpienia zagrożeń. I tutaj dostrzegamy również dużą rolę organizacji pozarządowych w całym systemie organizacji pikników i innego rodzaju przedsięwzięć, które będą przybliżały proces edukacji społecznej związanej z adekwatnym przygotowaniem się na stany nadzwyczajne klęski żywiołowej czy ewentualnie stany wojenne – oby one nigdy nie nastąpiły.
Mówimy również o pewnym elemencie związanym z przygotowaniem personelu ratowniczego w odniesieniu do kwalifikowanej pierwszej pomocy, ale dostrzegamy też duży potencjał, który zapoczątkował związek ochotniczych straży pożarnych, mówiący o pierwszym ratowniku, czyli osobie, która może dotrzeć w ciągu 5 minut do osoby ratowanej i ewentualnie udzielić skutecznej pomocy do czasu przybycia pierwszych zespołów ratowniczych, które skutecznie mogłyby pomóc. Stąd też myślę, iż ta inicjatywa, która jest po stronie posłów, przekazanie części środków pochodzących z firm ubezpieczeniowych na rzecz związku… i to zadanie w dużej mierze również może realizować związek, bo kiedy te środki były w jego posiadaniu, duża kwota z tej części, która pochodziła z firm ubezpieczeniowych, była przeznaczana na realizację szkolenia strażaków ochotników z kwalifikowanej pierwszej pomocy. Myślę, iż w tym zakresie organizacja, jaką jest związek, będzie również podmiotem ochrony ludności, bo go wpisujemy wprost, gdyż ma duże znaczenie w edukacji społecznej, edukacji przygotowania dzieci i młodzieży, w całym systemie edukacji obywateli. I to się będzie działo na pewno we współpracy z PSP. Ja tu nie deprecjonuję roli, znaczenia PSP w całym systemie ochrony ludności, która będzie elementem kluczowym, bowiem część zadań przejmą komendanci powiatowi, komendanci wojewódzcy. Przyjęliśmy bowiem założenie, iż nie ma potrzeby tworzenia specjalnych centrów zarządzania kryzysowego przy starostwach, skoro mamy komendy powiatowe. Jak są niewielkie powiaty albo takie, których nie stać na utrzymanie potencjału związanego, to te centra, stanowiska kierowania komendantów powiatowych będą również centrami zarządzania kryzysowego i wspierania samorządu lokalnego, bo ten element wsparcia i pomocy jest tu nieodzowny.
Mam przygotowaną bardziej szczegółową informację dotyczącą tych procesów, nie chciałbym tu wszystkiego przedkładać, bo będzie to prawdopodobnie przedmiotem dyskusji na forum sejmowym, kiedy ustawa do państwa trafi i będziemy w szczegółach rozmawiać o zadaniach organów, zadaniach podmiotów i budowaniu całego systemu ochrony ludności. Mam nadzieję, iż w najbliższym okresie… już nie chcę mówić o czasie, bo może ktoś mieć do nas pretensje, iż to długo trwało, ale proszę mi wierzyć, iż uzgodnienia z organizacjami pozarządowymi były elementem kluczowym. Uzgodnienia z organizacjami, które reprezentowały samorządy lokalne – są dziś tu przedstawiciele na tym spotkaniu – też były pracochłonne i szukaliśmy dobrych rozwiązań, które by przyniosły skutek dodatni dla obywatela. Stąd też ten proces trwał, ale mam nadzieję, iż dokument, który dzisiaj trafi pod obrady Wysokiej Izby, nie będzie budził większych kontrowersji i będzie przyjmowany, oczywiście poprzez pracę Komisji czy podkomisji – prawdopodobnie państwo też będziecie zaangażowani w ten proces. Bardzo serdecznie dziękuję. o ile komendant ma chęć uzupełnić, to zachęcam.
Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Dziękuję bardzo, panie ministrze. Otwieram dyskusję i pozwolę najpierw sobie udzielić głosu. Jak usłyszeliśmy, jest dużo planów w zakresie ustawy o obronie cywilnej, rola OSP będzie tu ważna i w związku z tym też będzie możliwość dosprzętowienia oraz doposażenia. Natomiast pomimo tych planów chcielibyśmy, żeby jednak w ramach środków KPRM, środków w ramach programów, którymi zarządza NIW, znaleźć taką grupę, która nie znajduje się w planach MSWiA przy ustawie o obronie cywilnej. Czy taka grupa działań, panie ministrze, panie komendancie, jest? Ewentualnie jak powinniśmy ukierunkować środki, które można byłoby wygospodarować z uwzględnieniem tego, iż one się nie zmieściły do działań w zakresie obrony cywilnej?Podsekretarz stanu w MSWiA Wiesław Leśniakiewicz:
Odpowiadając na to pytanie, chciałem powiedzieć, iż system jest otwarty na wszystkie organizacje pozarządowe, które zechcą podjąć współpracę w ramach dwóch kluczowych komponentów. Pierwszy komponent to jest komponent ratowniczy i mówię o tym, iż o ile będą podmioty, które zechcą przygotować się do udziału w działaniach ratowniczych, to całym tym systemem zarządzał będzie komendant główny PSP. To on będzie decydował o przyjęciu podmiotu do tego systemu, bo tam warunkujemy dwoma elementami: dostępności zasobów, ilości personelu, jego kompetencji, bo to też jest ważne, gdyż ktoś musi ocenić kompetencje zespołu, który zgłasza się do działań ratowniczych, jakimi zasobami w tym zakresie dysponuje i ewentualnie w jakim czasie może być użyty do działań. Stąd też w tym obszarze widzimy możliwość zgłaszania się innych podmiotów, które ewentualnie w tej części będą chciały uczestniczyć, niemniej jednak możemy powiedzieć, iż to są dzisiaj i będą głównie ochotnicze straże pożarne. One nie będą musiały się zgłaszać, bo one będą z natury rzeczy podmiotami ochrony ludności, ale mówię o innych organizacjach, które ewentualnie będą się zajmowały choćby pomocą medyczną. I w tym zakresie widzimy pewien element otwartości systemu, ale warunek jest taki, iż o przyjęciu do systemu będzie decydował adekwatny terenowo komendant, sprawdzając najważniejsze obszary.Drugi obszar, który widzimy, dotyczy pomocy humanitarnej. Tych organizacji jest… nie powiem, iż bardzo dużo, ale jest sporo i te organizacje były znakomicie widoczne w czasie, kiedy mieliśmy choćby sytuację związaną z przyjmowaniem uchodźców z Ukrainy. One się bardzo mocno zaangażowały i bardzo mocno pokazały się w różnych miejscach, udzielając pomocy uchodźcom, ale chcielibyśmy je również mieć jakoś uwzględnione w procesie zarządzania. I w tym procesie zbierania podmiotów społecznych, które byłyby chętne do współpracy, to wojewoda będzie się zajmował katalogowaniem i określaniem ich zadań. Konsekwencją przyjęcia podmiotów do obszaru ochrony ludności będzie możliwość wspierania ich finansowo w realizacji zadań, które ewentualnie będą im przypisane. I myślę, iż znajdziemy tu jakąś wspólną drogę czy to z instytutem, czy z pełnomocnikiem rządu, by znaleźć adekwatne ścieżki wspierania, bo takie były również postulaty kierowane pod naszym adresem w trakcie przygotowywania tej ustawy, by znaleźć ścieżkę finansowania i wspierania organizacji pozarządowych, mogących ewentualnie uczestniczyć w całym tym systemie.
Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Paweł Hreniak, proszę.Poseł Paweł Hreniak (PiS):
Dziękuję. Mam dwa pytania – jedno do pana ministra, pana generała, a drugie do pana dyrektora instytutu. Panie generale, panie ministrze, kwestie związane ze szkoleniem, sprzętem to są rzeczy ważne – mówię o ustawie o ochronie ludności – ale chciałem dopytać, jak zostanie, czy jak został w tym projekcie rozwiązany problem mobilizacji strażaków OSP na wypadek wojny? Wiem, iż dyskusja na ten temat trwa, i myślę, iż to jest niezwykle ważne dla całego systemu militarnego i systemu związanego z obroną cywilną.I pytanie do pana dyrektora. Pan dyrektor był łaskaw przedstawić pewien harmonogram naborów na poszczególne działania, priorytety, ale jakby pan dyrektor mógł również przedstawić pule w ramach poszczególnych priorytetów, jakie kwoty są przewidziane na poszczególne działania. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Przypomnę, iż w porządku obrad mamy informację na temat wsparcia dla ochotniczych straży pożarnych w ramach działań w zakresie obrony cywilnej i ochrony ludności oraz działalności Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, a nie rozpatrywanie projektu ustawy o ochronie ludności. Dlatego szanując czas, bardzo bym prosił, aby było bardzo syntetycznie na ten temat, bo będziemy długo o tym dyskutować na posiedzeniach Komisji. To nie jest klucz dzisiejszego posiedzenia. Bardzo proszę, panie ministrze.Podsekretarz stanu w MSWiA Wiesław Leśniakiewicz:
Ale to ważne pytanie z punktu widzenia oczekiwań po stronie straży pożarnej i nie tylko.Dyskusje z MON nie były łatwe. adekwatnie przyjęliśmy taką zasadę, iż nadrzędność potrzeb armii będzie kluczowym elementem przy rozstrzyganiu personelu obrony cywilnej i potrzeb armii. Niemniej jednak kluczowym organem, który będzie się tym zajmował, będzie wójt – on będzie zgłaszał personel ochotniczych straży pożarnych do ewentualnego nadania im przydziałów mobilizacyjnych do obrony cywilnej. Natomiast wojewoda będzie dokonywał uzgodnień personelu z wojskowymi centrami rekrutacji i na tej podstawie będziemy wiedzieć, jakie zasoby osobowe mamy w OSP w tym zakresie – to jest jeden element. I potem, jak już będzie w zasobach obrony cywilnej, to pozostaje na zasadach obrony cywilnej. Dajemy pewną furtkę, możliwości, ale tylko i wyłącznie wtedy, kiedy będzie uzgodnienie ewentualnie do przesuwania z obrony cywilnej do potrzeb armii i ten system jest… nie chciałbym wchodzić w szczegóły, bo to jest szczegółowo opisane, jak będzie wyglądał, ale idziemy, jak gdyby tą drogą. Jak powiedziałem, personel jest bardzo istotny z punktu widzenia tej ustawy, żebyśmy wiedzieli, ilu strażaków mamy do dyspozycji, ilu wójt ma do dyspozycji na swoim terenie z punktu widzenia dzisiejszych zasobów, które istnieją, i ewentualnie co będzie armia potrzebowała w tym pierwszym kroku.
Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Dziękuję bardzo. Proszę, panie dyrektorze.Zastępca dyrektora NIW – CRSO Andrzej Rybus-Tołłoczko:
Panie przewodniczący, o ile mogę prosić o sekundkę, bo chciałbym podać precyzyjne kwoty, a muszę to sobie otworzyć w telefonie. W następnej turze mógłbym odpowiedzieć.Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Dobrze. To teraz pan poseł Grzegorz Woźniak, proszę.Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu podkomisji:
Andrzej Gawron…Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Przepraszam, poseł Andrzej Gawron.Poseł Andrzej Gawron (PiS) – spoza składu podkomisji:
Jestem spoza podkomisji, może dlatego pan przewodniczący nie do końca mnie kojarzy. Ale bardzo dziękuję za udzielenie głosu. Ja też mam pytanie do pana dyrektora.Chciałbym zapytać o nabór ciągły, który jest… myślę, iż to jest nabór ciągły, o ile chodzi o awaryjne sytuacje kradzieży, jakichś klęsk czy też – jak pan wspomniał – szkolenia kierowców. Czy to jest jakiś konkretny, nazwany program? Bo sprawdzałem tak na gwałtownie i nie widzę tego. Czy wystarczy wysłać maila, pismo, czy jest jakiś formularz elektroniczny, na którym to zapotrzebowanie się zgłasza? I na jakiej podstawie jest oceniany ten wniosek? Czy były odmowy i czy są w tej chwili środki na ten program, bo znam parę takich OSP, gdzie rzeczywiście jest potrzeba takich działań, choćby szkoleń dla kierowców, więc jak przebiega ten proces przyznania środków? Pan dyrektor sprawdza teraz kwoty na NOWEFIO i Program Rozwoju Organizacji Obywatelskich (PROO) – to są dwa sztandarowe programy NIW. Czy w tych konkretnych programach mogą startować też ochotnicze straże pożarne? I ostatnie pytanie: czy NIW przewiduje jakiś specjalny, dedykowany program dla OSP? Dziękuję.
Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Dziękuję bardzo. Czy pan dyrektor już gotowy? Bardzo proszę.Zastępca dyrektora NIW – CRSO Andrzej Rybus-Tołłoczko:
Najszybsza będzie odpowiedź na pytanie pana posła. PROO 5 – nabór jest ciągły, na naszej stronie internetowej jest informacja na ten temat. Teraz podawaliśmy też informację, iż jeszcze są środki, bo to jest do wyczerpania puli, w związku z tym zachęcamy, bo one są do wykorzystania w tym roku, trzeba w tym roku je wykorzystać. Jest dostępny wzór wniosku, który składa się przez generator wniosków, czyli nie trzeba jechać na pocztę, wysyłać, tylko wszystko się robi zdalnie, przez komputer. Rozpatrujemy te wnioski w trybie ciągłym, czyli co półtora, co dwa tygodnie je rozpatrujemy i robione to jest wewnętrznie, nie ma tu ekspertów zewnętrznych. To jest podobnie jak z małymi grantami z art. 19 ustawy o porządku publicznymi i o wolontariacie. I tak, są odmowy, zdarza się, iż organizacja albo za mało napisała, albo nie udowodniła, iż coś się zadziało i w związku z tym nie otrzymała środków finansowych.Jeżeli chodzi o to, czy ochotnicze straże pożarne mogą startować w konkursach w NIW, to oczywiście, mogą startować, są stowarzyszeniami wpisanymi do KRS i w związku z tym mogą startować we wszystkich konkursach organizowanych przez NIW. Natomiast co do specjalnego programu, to pan minister już powiedział, iż prace realizowane są i są pomysły, żeby takie działania były.
Jeżeli chodzi o kwoty, to w tym roku mamy zaplanowane ponad 200 mln zł na działania organizacji pozarządowych. Nie wszystkie będą przeznaczone na konkursy, dlatego iż część to jest zabezpieczenie środków na działania wieloletnie, wygrane w poprzednich latach przez organizacje pozarządowe. Mamy zaplanowane ponad 79 mln zł w FIO i ponad 80 mln zł w Programie Rozwoju Organizacji Obywatelskich, czyli de facto w tym roku mamy w puli 150 mln zł, na rok 2025.
Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Dziękuję. Pan poseł Zbigniew Chmielowiec.Poseł Zbigniew Chmielowiec (PiS) – spoza składu podkomisji:
Dziękuję. Szanowni panowie ministrowie, panie dyrektorze, panie komendancie, panie posłanki, panowie posłowie, wiceprzewodniczący parlamentarnego zespołu strażaków, nie jestem członkiem tej podkomisji, ale skorzystałem z zaproszenia pana przewodniczącego, za które bardzo dziękuję.Przez ostatnie 8 lat miałem przyjemność być przewodniczącym zespołu parlamentarnego, który pracował i pracuje w dalszym ciągu bardzo zgodnie, ale pierwsze moje pytanie do pana dyrektora jest takie: ile w ostatnim czasie… raczej nie odpowie mi pan na to dzisiaj, bo to niemożliwe chyba, ale ile w ostatnim czasie NIW przeznaczył środków finansowych i czy… Albo może inaczej: Ile procent wniosków zostało zrealizowanych, bo z pewnością nie wszystkie, gdyż chyba nie ma takiej fundacji, która wszystkie wnioski jest w stanie zaspokoić – to jest pierwsze pytanie.
I wracając jeszcze do samego początku, panie dyrektorze, panie ministrze, mam takie pytanie. Ostatnio oczywiście przez nasz kraj przetacza się dużo zdarzeń losowych typu huragany, powodzie, ulewy itd., itd. i w tych zdarzeniach, oczywiście oprócz PSP, biorą udział również ochotnicy, którzy niejednokrotnie niszczą piły, sprzęt, co jest normalne. Czy w tym roku jeszcze takie jednostki OSP mogą składać wnioski do państwa i liczyć na oczywiście ewentualną dotację, bo być może jakby to się wszystko rozpędziło, to dla wszystkich środków nie wystarczy. Przedtem, jak dobrze sobie zapisałem, mówił pan również – i myślę, iż to będzie dotyczyło naboru październik/listopad – iż jednostki OSP będą mogły starać się również o remonty remiz, bo zdarzenia losowe w niektórych przypadkach powodują duże zniszczenia w tych remizach. Ale są też remizy w takim, a nie innym stanie i czy te jednostki również będą mogły takie wnioski składać? Bardzo dziękuję i przepraszam za przydługawe wystąpienie, stosując się do prośby pana przewodniczącego, bo z pewnością na temat OSP i PSP siedzielibyśmy do wieczora i nie wyczerpalibyśmy tych tematów. A skoro jest z nami dzisiaj strona samorządowa, to korzystając z okazji, na panów ręce… dobrze rozumiem? Jest strona samorządowa – tak pan minister mówił. Kiedyś byłem burmistrzem, dlatego ochotnicze straże pożarne leżą mi na sercu. Chciałem państwu powiedzieć, bo chyba tylko pan minister Leśniakiewicz wie i być może pan przewodniczący, iż uratowały mnie ochotnicze straże pożarne, miasto Kolbuszowa na Podkarpaciu, miasto nad Nilem. To jest chyba jedyna rzeka Nil w Europie, a może i druga, jedyna na świecie po Egipcie. Dziękuję bardzo.
Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Dziękuję bardzo. Panie dyrektorze, bardzo proszę.Zastępca dyrektora NIW – CRSO Andrzej Rybus-Tołłoczko:
Od 2018 r. NIW na programy dla organizacji pozarządowych przeznaczył w sumie około 1 200 000 tys. zł. o ile chodzi o to, czy mogą składać ochotnicze straże pożarne, to jeszcze raz powiem, iż tak, na wszystkie programy we wszystkich priorytetach ochotnicze straże pożarne mogą składać wniosek, nie ma problemu. Oczywiście cele statutowe – ale w tych remontach nie są tak istotne, o ile są właścicielem, mają wynajętą siedzibę, mają użyczoną…Poseł Zbigniew Chmielowiec (PiS) – spoza składu podkomisji:
Czy jednostka musi być właścicielem?Zastępca dyrektora NIW – CRSO Andrzej Rybus-Tołłoczko:
Nie musi, ale jakaś umowa najmu, dzierżawy, bo wiem, iż w większości przypadków właścicielem budynków jest gmina, w związku z tym tu nie ma żadnego problemu, ale ta wieloletnia umowa, co najmniej pięcioletnia, musi być.Jeżeli chodzi o procent organizacji pozarządowych, które nie zrealizowały projektu, to takich statystyk nie prowadzimy, natomiast mogę powiedzieć, iż po tym, jak zostaliśmy nowymi dyrektorami w NIW, okazało się, iż na ponad 2 tys. umów zawieranych rocznie była tylko jedna osoba, która to kontrolowała, jedna osoba stanowiła zespół kontrolny. Teraz rozszerzyliśmy go do trzech osób, trzy osoby zajmują się kontrolą i tak jak prawdopodobnie wiadomo, są organizacje, które czasem nie zrealizują projektu, zrzucą jakąś część dotacji, nie zdążą zrobić wszystkiego. Są też organizacje, które źle realizują projekty. Takim koronnym przykładem jest projekt na 600 tys. zł – pojechaliśmy na kontrolę i okazało się, iż nie ma choćby pół faktury, wszystkie pieniądze zostały wydatkowane, a organizacja nie miała żadnego dokumentu potwierdzającego wydatkowanie tych środków, więc takie rzeczy też się zdarzają. Natomiast statystyk, ile procent, nie prowadzimy.
Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Sosnowski.Poseł Zbigniew Sosnowski (PSL-TD):
Panie przewodniczący, panowie ministrowie, panie generale, panie i panowie posłowie, panie i panowie, zabieram głos jako strażak z 39-letnim doświadczeniem, strażak ochotnik i działacz związku ochotniczych straży pożarnych. Nie będę już dzisiaj pytał, ale chcę podziękować i prosić nas wszystkich o to, żebyśmy lepiej rozumieli działalność ochotniczych straży pożarnych oraz związku ochotniczych straży pożarnych. Cieszę się, iż na tej sali wraca normalność. Otóż drodzy państwo, w skali kraju działa około 16 tys. jednostek OSP, ale dzięki Bogu na razie działa jeden związek ochotniczych straży pożarnych, który reprezentuje te OSP na zewnątrz. I co bardzo istotne – nie wszyscy posłowie mają chyba tego świadomość – ten związek jest wybierany oddolnie przez strażaków. Członkiem zarządu głównego nie będzie nikt, kto nie zostanie wybrany od samego dołu. I ważne jest to, co dzisiaj tu padło: dla mnie ważna jest piękna kooperacja pomiędzy KGPSP, która reprezentuje wszystkie państwowe straże pożarne, i związkiem ochotniczych straży pożarnych, bo w ostatnim czasie było trochę walki. Oczywiście ochotnicze straże miały duże wsparcie – z całym szacunkiem to mówię – ale miałem poczucie, iż walczy się ze związkiem ochotniczych straży pożarnych, który te straże ma reprezentować. To tak jakby zlikwidować komendę główną straży pożarnej, żeby współpracować ze wszystkimi powiatowymi. Chciałbym, żeby w Polsce wróciła normalność i jest to mój głos jako przedstawiciela interesu państwa, a nie poszczególnych partii politycznych.Dziękuję też za to, iż wreszcie w ustawie o ochronie ludności – o czym mówił pan minister Leśniakiewicz – jest zapis, który wynosi trochę do góry związek ochotniczych straży pożarnych. Tak powinno być w normalnym państwie, bo ochotnicze straże pożarne podejmują konkretne akcje, ale szkolenie, prewencja, sport – to wszystko ktoś musi koordynować. Mam nadzieję, iż będzie większe zrozumienie pań i panów posłów w tym zakresie i dziękuję, iż dzisiaj na tej sali zwróciliśmy na to uwagę. Nie będzie dobrego rozwoju straży, kiedy będzie kłótnia między związkiem straży a PSP, nie będzie nigdy dobrze. Dlatego też mam nadzieję, iż wrócimy do czasów… i nigdy nie wiadomo, kto będzie prezesem zarządu głównego, jaki będzie skład zarządu głównego, kto będzie komendantem głównym itd., ale iż nastąpi ta dobra kooperacja i racjonalne myślenie. Dobrze, iż dzisiaj o tym rozmawiamy w kontekście zmiany ustawy o OSP, bo ja zawsze uważam, iż w zakresie wielkich zakupów sprzętu przeciwpożarowego powinna decydować KGPSP. Ale sprawy prewencji, zawodów, turniejów, tego wszystkiego, co dotyczy całej otoczki, a co jest bardzo ważne dla skuteczności działań, musi to robić związek ochotniczych straży, sami strażacy. I wtedy środki są najlepiej wykorzystywane, bo drodzy państwo, cóż z tego, iż będziemy mieli wspaniały sprzęt, a nie będziemy mieli kierowców, strażaków przeszkolonych w zakresie pierwszej pomocy medycznej, nie będziemy mieli choćby aktywistów gospodarczych. Bo drodzy państwo, proszę zwrócić uwagę – ja mówię to jako strażak – dzisiaj strażacy to ci, którzy mają podstawowe szkolenie i otrzymują ekwiwalent za wyjazd do akcji ratowniczych, ale mamy całą rzeszę strażaków pracujących nad utrzymaniem tego wszystkiego i oni nie dostają nic, ale są. I cieszy mnie to, co pan minister Leśniakiewicz mówił, iż coraz większą uwagę zwracamy w zakresie ochrony ludności na jednostki spoza krajowego systemu. Ja zawsze wszystkim mówię, iż krajowy system to elita polskiego pożarnictwa, ale to głębokie zaplecze tkwi właśnie w małych OSP, które nie odgrywają takiej ważnej roli w sytuacjach dnia codziennego, ale odgrywają ogromną rolę w sytuacjach kryzysowych. A dzisiaj, mówiąc o ochronie ludności, mówimy o tym, co może się zdarzyć w sytuacji wielkiego kryzysu. Dziękuję za to wzajemne coraz większe zrozumienie i mam nadzieję, iż wśród nas polityków także to większe zrozumienie będzie. Bo nie może być tak, drodzy państwo, iż związek ochotniczych straży pożarnych był totalnie sekowany, a ktoś mnie przekonuje, iż było tak świetnie. Znam dziesiątki przykładów, gdzie samochody były dzielone politycznie, gdzie jednostka, która wyjeżdżała trzy razy w roku do akcji, dostawała nowy, piękny średni samochód ratowniczo-gaśniczy. Nie o to chodzi. Ja mówię dzisiaj jako strażak, a dla mnie w strażach pożarnych polityka na bok, bo najważniejsze jest dobro obywatela i dobro Rzeczypospolitej w tym wypadku. Ja chcę podziękować za zmianę myślenia i podejścia do rzeczywistości.
Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu, zamykam dyskusję w tym punkcie. W związku z tym, iż panowie ministrowie mają inne obowiązki, ogłaszam 30 sekund przerwy organizacyjnej, o ile ktoś chce opuścić salę. Punkt drugi dzisiejszego porządku obrad to rozpatrzenie projektu planu pracy. Posłów, członków Komisji proszę o pozostanie na sali.Dziękuję bardzo, przechodzimy do realizacji punktu drugiego: rozpatrzenie projektu planu pracy podkomisji na drugie półrocze 2024 r. W związku z tym, iż nie wpłynęły ze strony państwa posłów żadne tematy, zaproponowałem następujące punkty. Punkt pierwszy, dzisiaj realizowany, to informacja na temat wsparcia dla ochotniczych straży pożarnych w ramach działań w zakresie obrony cywilnej i ochrony ludności oraz działalności Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego. Na październik: Dyskusja na temat poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochotniczych strażach pożarnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 603). Kolejny punkt: Dyskusja na temat uznawalności kwalifikacji uzyskanych w ramach pracy zawodowej przez strażaka ochotnika w trakcie działań ratowniczych. I ostatnie posiedzenie: Informacja ministra zdrowia w zakresie możliwości odbywania kursów kwalifikowanej pierwszej pomocy przez strażaków ochotników ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia.
Krótkie uzasadnienie: ponieważ mamy takie sytuacje, iż na przykład pielęgniarka musi ukończyć kurs, żeby móc w OSP funkcjonować. Drugi przykład – kierowca zawodowy, który pracuje, ma wszystkie kategorie prawa jazdy, musi zdobyć dodatkowe kwalifikacje, żeby funkcjonować jako kierowca w OSP. Chodzi o to, żeby to na tyle ułatwić, aby można było swoje prywatne kwalifikacje zawodowe wykorzystywać w działalności OSP bez dodatkowych kursów. Skrajny przypadek to strażacy, funkcjonariusze PSP, którzy też muszą zrobić kurs podstawowy w OSP, aby wyjeżdżać do akcji. To byłby jeden z punktów do dyskusji w drugiej połowie roku i przygotowania ewentualnie zmian ustawowych. I punkt w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy też w kontekście tego, co mówił pan minister Leśniakiewicz o ustawie o ochronie ludności.
Otwieram dyskusję. Pan poseł Tadeusz Tomaszewski, bardzo proszę.
Poseł Tadeusz Tomaszewski (Lewica):
Panie przewodniczący, szanowni państwo, na jednym ze spotkań mówiliśmy o tym, iż w ostatnich latach dramatycznie spadła kwota środków finansowych z budżetu państwa przekazywanych dla OSP będących w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym, zwłaszcza na bieżącą działalność. Stąd chciałbym prosić o informację ministra spraw wewnętrznych i administracji o projekcie budżetu na rok 2025 przewidzianym na działania prowadzone przez związek i ochotnicze straże pożarne, zwłaszcza włączone do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Dziękuję bardzo. Bardzo bym prosił, żeby pan poseł przesłał ten punkt po posiedzeniu w formie mailowej do sekretariatu Komisji. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.Poseł Zbigniew Sosnowski (PSL-TD):
Dziękuję koledze za ten temat, bo rzeczywiście to jest zagadnienie, które trochę denerwuje ostatnio strażaków, bo od paru lat ta kwota nie dość, iż się nie zwiększa, to często się zmniejsza za te wyjazdy. Dlatego warto, żebyśmy o tym porozmawiali i pomyśleli, czy tak powinno być. Mam też prośbę do pana przewodniczącego. jeżeli ma się odbyć w październiku dyskusja na temat poselskiego projektu ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, to żeby to zrobić adekwatnie choćby nie wiem, czy nie we wrześniu, dlatego iż w tym tygodniu jest pierwsze czytanie, więc sugeruję, żebyśmy może we wrześniu zrobili to spotkanie, na następnym posiedzeniu, bo później może być już za późno.Przewodniczący poseł Bartosz Romowicz (Polska2050-TD):
Właśnie do tego zmierzam. Jestem po rozmowie z przewodniczącą Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych panią poseł Małgorzatą Janyską i ponieważ jest to bardzo prosta, krótka ustawa, to pani przewodnicząca nie planowała kierować jej do podkomisji. Ja bym jednak zaproponował takie rozwiązanie, iż we wrześniu, w trakcie kolejnego posiedzenia Sejmu zwołalibyśmy posiedzenie podkomisji niezależnie od tego, ale nie do rozpatrzenia projektu, tylko do dyskusji, a w październiku byśmy wprowadzili ten punkt, o którym mówił pan poseł Tomaszewski.Czy są jakieś inne głosy? Nie widzę zgłoszeń. W związku z tym stwierdzam, iż plan pracy na drugie półrocze 2024 r. został przyjęty bez głosów sprzeciwu.
Dziękuję wszystkim za udział, zamykam posiedzenie podkomisji stałej do spraw rozwoju i promocji ochotniczych straży pożarnych. Dziękuję bardzo.
« Powrótdo poprzedniej strony