Polska branża elektroniczna bije na alarm: „podatek od telefona” uderzy przede wszystkim w krajowy biznes, a nie w zagranicznych gigantów technologicznych

4 godzin temu

Polska branża elektroniczna bije na alarm. Polscy przedsiębiorcy w otwartym liście zaapelowali do przedstawicieli rządu o wstrzymanie prac nad projektem nowelizacji rozporządzenia w sprawie opłat reprograficznych, który w praktyce wprowadza tzw. „podatek od telefona”. Zdaniem krajowych firm nowe przepisy nie uderzą w zagraniczne koncerny, ale w rodzime przedsiębiorstwa technologiczne – w tym największych dystrybutorów i dostawców rozwiązań e‑commerce w Polsce.

Pod opublikowanym w poniedziałek (18 sierpnia) apelem do premiera Donalda Tuska, ministra finansów i gospodarki Andrzeja Domańskiego w tej sprawie podpisało się 56 polskich przedsiębiorców. To reakcja na projekt rozporządzania minister kultury i dziedzictwa narodowego rozszerzającego wprowadzenie opłaty reprograficznej na nowoczesne urządzenia elektroniczne takie jak telefony, tablety, komputery, laptopy, telewizory czy dekodery.

Zdaniem sygnatariuszy listu projekt ten zaszkodzi rozwojowi polskich firm, zaszkodzi gospodarce i pogłębi problem nierównej konkurencji pomiędzy rodzimymi przedsiębiorcami a azjatyckimi platformami sprzedaży.

Wbrew narracji pojawiającej się w debacie publicznej, to nie globalne korporacje poniosą główny ciężar tego podatku, ale polskie przedsiębiorstwa, które są filarem naszego rynku i odpowiadają za niemal 2 proc. PKB – podkreśla Andrzej Przybyło, prezes zarządu AB S.A., który podpisał się pod apelem. – To cios w lokalny biznes, a jednocześnie prezent dla azjatyckich platform sprzedażowych, które i tak omijają wiele obowiązków podatkowych i regulacyjnych – dodaje.

Według polskich przedsiębiorców, nowa opłata może zwiększyć ceny telefonów, tabletów, komputerów czy telewizorów. Powód jest prosty – marże dystrybutorów w Polsce wynoszą średnio około 1 proc., a dodatkowy podatek w podobnej wysokości sprawi, iż utrzymanie rentowności będzie możliwe tylko poprzez podniesienie cen dla konsumentów.

Mówi się, iż wpływ tego podatku na ceny będzie marginalny. To nieprawda. jeżeli nasza marża to 1 proc., a nakłada się na nas opłatę o tej samej wartości, to matematyka jest bezlitosna – zaznacza Andrzej Przybyło. – Taka zmiana uderzy w konsumentów i zahamuje rozwój polskich firm, które inwestują, płacą podatki i tworzą miejsca pracy w kraju – przewiduje przedsiębiorca.

Sygnatariusze listu podkreślają także, iż obecny system opłat reprograficznych jest przestarzały, nieprzystosowany do realiów cyfrowej konsumpcji treści, a środki trafiające do organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi nie zawsze skutecznie docierają do twórców. Przedsiębiorcy wskazują na przykłady z Finlandii i innych krajów, gdzie udało się wdrożyć przejrzyste i sprawiedliwe modele finansowania artystów. W apelu zadeklarowali, iż są gotowi do rozmowy o nowoczesnym, skutecznym systemie wspierania twórców. Jednak w ich ocenie narzucanie dodatkowych obciążeń polskim firmom w obecnej formie jest szkodliwe i krótkowzroczne.

Polskie firmy z branży elektronicznej oczekują od rządu wstrzymania prac nad projektem w obecnym kształcie i rozpoczęcia konsultacji, które uwzględnią zarówno potrzeby artystów, jak i realia funkcjonowania polskiej gospodarki.

Pod listem do premiera Donalda Tuska oraz Ministra Gospodarki i Finansów Andrzeja Domańskiego podpisali się przedstawiciele 56 firm – zarówno ogólnokrajowi giganci, jak i firmy zajmujące się obrotem sprzętem elektronicznym na lokalną skalę.

Związek Cyfrowa Polska

Branżowa organizacja pracodawców o charakterze non-profit, zrzeszająca największe firm z branży sektora cyfrowego i nowych technologii – producentów, dystrybutorów i importerów działających na polskim rynku.

Członkami Związku Cyfrowa Polska są: AB S.A., Acer Sp. z o.o., Action. S.A., Advanced Micro Devices Sp. z o.o., Amazon Development Center Poland Sp. z o.o., Amazon Web Services EMEA SARL Sp. z o.o. Oddział w Polsce, Asseco Poland S.A., Canon Polska Sp. z o.o., Cisco Systems Poland Sp. z o.o., Dell Technologies Polska, Ericsson Sp. z o.o., Euvic Solutions S.A., Google Commerce ltd., Hewlett Packard Enterprise (HPE), HP Inc. Polska Sp. z o.o., Intaris Sp. z o.o., Iron Mountain Polska, IS-Wireless, Komputronik S.A., Lenovo Technology B.V. Sp. z o.o., Lexmark International Polska Sp. z o.o., LG Electronics Polska Sp. z o.o, MDP Polska ITS Sp. z o.o., Meta, NTT System S.A., Nokia Solutions and Networks Sp. z o.o., Panasonic Marketing Europe GmbH Oddział w Polsce Sp. z o.o., Samsung Electronics Polska Sp. z o.o., Sony Europe B.V. (Sp. z o.o.), Sto2 Sp. z o.o., TD SYNNEX Poland Sp. z o.o., TP Vision Europe B.V. Sp. z o.o. Oddział w Polsce, Zalando SE.

Idź do oryginalnego materiału