Komisarz ds. Handlu UE Maros Sefcovic przedstawił w Parlamencie Europejskim 16 stycznia br. szczegółowe założenia umowy o wolnym handlu z krajami Mercosur.
Ważnym elementem umowy jest lista 349 produktów chronionych unijnym oznaczeniem geograficznym. W krajach Mercosur nie będzie można sprzedawać podróbek tych produktów ani używać określeń sugerujących podobieństwo do tych produktów, z użyciem wyrażeń „w stylu” lub „w rodzaju”.
2 polskie produkty na liście chronionych
Na liście chronionych produktów uwzględniono dwie polskie wódki – „polska wódka” i „wódka ziołowa z Niziny Północnopodlaskiej aromatyzowana ekstraktem z trawy żubrowej” – poinformował serwis WEI Globalnie na podstawie wiadomości z portalu Money.pl.
W ramach unijnego systemu praw własności intelektualnej nazwy produktów zarejestrowane jako „oznaczenia geograficzne” są chronione przed podrabianiem i nadużywaniem na terytorium UE i w krajach spoza UE, z którymi podpisano specjalną umowę o ochronie. Unijna polityka jakości ma na celu ochronę nazw konkretnych produktów, aby promować ich unikalne cechy, związane z ich pochodzeniem geograficznym oraz tradycyjną wiedzą specjalistyczną. Nazwom produktów można przyznać konkretne „oznaczenie geograficzne”, o ile mają one szczególny związek z miejscem, w którym są wytwarzane. Dzięki oznaczeniom geograficznym konsumenci mają zaufanie do produktów wysokiej jakości i mogą je łatwo rozpoznać na rynku, a producentom łatwiej jest prowadzić sprzedaż swoich produktów. Oznaczenia geograficzne stanowią własność intelektualną i dlatego odgrywają coraz większą rolę w trakcie negocjacji handlowych między UE i innymi państwami.
W 2021 r. eksport polskich alkoholi do Meksyku i Chile był większy niż do sąsiedniej Słowacji
Tymczasem eksport polskiej wódki do państw Ameryki Łacińskiej odnotowuje stopniowy wzrost, choć przez cały czas stanowi tylko niewielki segment w porównaniu z innymi rynkami. W 2021 r. eksport polskich alkoholi do Meksyku i Chile był większy niż do sąsiedniej Słowacji. Polskie trunki trafiały również do Brazylii, Urugwaju, Kolumbii, Argentyny czy Peru.
Warto zauważyć, iż w krajach Ameryki Łacińskiej istnieje rozwinięta kultura spożywania alkoholu, a konsumenci chętnie sięgają po dobrej jakości trunki. Polska wódka cieszy się tam pozytywnymi konotacjami, co stwarza szanse na dalsze zwiększenie obecności na tych rynkach. Umowa o wolnym handlu między UE a krajami Mercosur może otworzyć nowe możliwości dla polskich producentów wódki, ułatwiając dostęp do rynków Ameryki Łacińskiej i poprawiając warunki eksportów.