Polski Akt o Dostępności – co to znaczy zapewnić dostępność

traple.pl 1 tydzień temu

Z dniem 28 czerwca wiele podmiotów, prowadzących działalność w Internecie, będzie musiało spełniać wymogi dostępności. Z kolei wyznaczone organy nadzorcze będą mogły nałożyć sankcje za niewdrożenie lub niestosowanie przepisów ustawy o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. W poprzednim artykule (dostępnym tu) wskazywaliśmy zakres podmiotowy nowej ustawy oraz wyłączenia. Teraz należy dokładnie wyjaśnić, jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcach w zakresie zapewnienia dostępności oferowanych produktów i usług.

Zgodnie z ustawową definicją dostępność to „właściwość produktu albo usługi umożliwiająca korzystanie z nich zgodnie z ich przeznaczeniem przez osoby ze szczególnymi potrzebami na zasadzie równości z innymi użytkownikami, która jest osiągana przez zastosowanie projektowania uniwersalnego, a w przypadku braku takiej możliwości – przez zastosowanie racjonalnych usprawnień, o których mowa w art. 2 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.”. Do kluczowych rozwiązań w zakresie dostępności należy przede wszystkim dostarczanie informacji w sposób, który umożliwia osobom z niepełnosprawnościami lub w podeszłym wieku ich odebranie i zrozumienie.

W przypadku produktów oznacza to m.in. adekwatne zaprojektowanie instrukcji, etykiet i ostrzeżeń dołączanych do towarów tak, aby treści w nich zawarte były przedstawione w sposób czytelny (odpowiedni krój czcionki) oraz zrozumiały, a także udostępnione dzięki więcej niż jednego kanału sensorycznego.

Usługodawcy, oferujący objęte ustawą usługi, będą podlegać:

  • ogólnym obowiązkom wskazanym w Ustawie oraz
  • szczególnym obowiązkom, dotyczącym konkretnego rodzaju usług.

Do ogólnych wymagań dostępności usług należy udzielanie, w regulaminie świadczenia usług lub innym równoważnym dokumencie w postaci papierowej lub elektronicznej, pisemnych informacji o oferowanych i świadczonych usługach oraz informacji, które są niezbędne do korzystania z usług. Usługodawca musi także wyjaśnić, w jaki sposób usługa spełnia wymagania dostępności. Ponadto, musi przekazać też informacje o związku produktów z usługą, funkcjach i adekwatnościach zapewniających spełnianie wymagań dostępności oraz ich interoperacyjności z narzędziami wspomagającymi – w przypadku produktów wykorzystywanych w ramach oferowania lub świadczenia usług.

Podobnie, jak w przypadku produktów, informacje te powinny być udzielane w sposób, zapewniający ich dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami. Przede wszystkim usługodawca musi zagwarantować jednolitość stron internetowych i aplikacji mobilnych przez zapewnienie ich postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i kompatybilności (wymogi te spełniają strony zgodne ze standardem WCAG). Do obowiązków usługodawców będzie też należeć audyt zgodności z regulacjami dot. dostępności oraz spełnienie wymagań określonych w ustawie dla wszystkich rodzaju usług.

Rolę nadzorczą nad spełnianiem wymagań dostępności będzie pełnił Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), a także organy nadzoru wyznaczone dla niektórych rodzajów usług (np. w stosunku do usług bankowości detalicznej rolę nadzorczą będzie pełnił Rzecznik Finansowy). Organy nadzorcze otrzymają uprawnienia kontrolne, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości będą mogły nałożyć sankcje finansowe. W ustawie przewidziano, iż wysokość kary finansowej może stanowić choćby dziesięciokrotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający, przy czym maks. wymiar kary nie może przekroczyć 10% obrotu osiągniętego w poprzednim roku obrotowym przez podmiot.

__________________

Przepisy ustawy o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze rodzą szereg wątpliwości co do zakresu podmiotowego. W tym celu przygotowaliśmy specjalny formularz samooceny. Pomoże on dokonać weryfikacji, czy Twoja organizacja musi rozpocząć proces wdrażania nowych przepisów, by uniknąć sankcji.

Idź do oryginalnego materiału