Polskie Linie Oceaniczne planują budowę nowych coasterów. Znamy szczegóły

2 dni temu
Zdjęcie: Polskie Linie Oceaniczne planują budowę nowych coasterów. Znamy szczegóły


Podczas targów BALTEXPO 2025 w Gdańsku Polskie Linie Oceaniczne podpisały list intencyjny z Grupą Przemysłową Baltic i Remontowa Shipbuilding S.A. dotyczący budowy serii nowoczesnych coasterów, czyli statków przeznaczonych do żeglugi bliskiego zasięgu. Polska Morska poznała szczegóły porozumienia, które otwiera drogę do odbudowy floty PLO i wzmocnienia krajowego przemysłu okrętowego.

Zgodnie z porozumieniem, podpisanym 8 października, strony zadeklarowały chęć zintensyfikowania wspólnych działań i sformalizowania przyszłej współpracy. Projekt obejmuje przygotowanie pełnej dokumentacji technicznej, wymianę wiedzy oraz stworzenie wspólnej oferty wykonawczej. Po stronie PLO leży opracowanie szczegółowych wymagań techniczno-operacyjnych statków i organizacja finansowania, które pozwoli na podpisanie kontraktu na budowę dwóch jednostek z opcją rozszerzenia o kolejne dwie.

— Inauguracja projektu budowy coasterów dla PLO, to nie tylko szansa dla polskiego przemysłu okrętowego, ale przede wszystkim wizja powiększenia floty możliwość odbudowy kompetencji PLO w zakresie akwizycji i pozyskiwania gestii ładunkowej. w tej chwili flota PLO aktywna jest jedynie na rynku czarterów. Z kolei coastery mają być jednostkami operującymi w europejskiej żegludze bliskiego zasięgu, stwarzając również potencjał do obsługi polskich portów, w tym tych mniejszych, takich jak: Kołobrzeg, Darłowo, czy Elbląg. Nasza inicjatywa wpisuje się zatem w szereg warstw i kontekstów morskiej polityki Polski oraz Unii Europejskiej – powiedział Radosław Marciniak, prezes PLO.

— kooperacja polskich firm przy realizacji tego typu projektów to istotny krok w kierunku odbudowy i rozwoju krajowego przemysłu okrętowego. Cieszymy się, iż możemy być częścią tego procesu, wykorzystując swoje doświadczenie i potencjał produkcyjny dla wzmocnienia polskiej floty i gospodarki morskiej – dodał Remigiusz Paszkiewicz, prezes GPB.

Nowe coastery mają wzmocnić obecność PLO na europejskim rynku żeglugowym oraz stworzyć impuls do rozwoju mniejszych portów i transportu morskiego bliskiego zasięgu.

zdjęcia: Polskie Linie Oceaniczne

Idź do oryginalnego materiału