Porty Szczecin i Świnoujście jako HUB sieci TEN-T

3 tygodni temu
Zdjęcie: Porty Szczecin i Świnoujście jako HUB sieci TEN-T


Port Szczecin obsługuje już statki klasy Panamax dzięki pogłębieniu toru do 12,5 m. niedługo ruszą nowe inwestycje – terminal intermodalny w Szczecinie, kontenerowy w Świnoujściu oraz modernizacja Nadodrzanki. Porty rozwijają też zaplecze dla offshore i planują terminal w Czerwieńsku.

— Po zmianie standardu zanurzenia z 10 na 12,5 zmieniło się u nas tak naprawdę wszystko. Były dni, iż w Szczecinie stało jednocześnie pięć dużych statków. Dzięki temu mamy już ponad 2,5 mln ton ładunków, które nigdy wcześniej by tu nie trafiły – mówił Rafał Zahorski, Pełnomocnik ds. Rozwoju Portów w ZMPSiŚ.

Rekordy zawinięć pokazują skalę zmian: statek Tukugawa przywiózł prawie 50 tys. ton soi, bijąc wcześniejsze wyniki portu.

W 2026 roku zostanie uruchomiony publiczny terminal intermodalny. Będzie miał cztery tory o długości 800 metrów, dwa załadunkowe i dwa zdawczo-odbiorcze, w pełni zelektryfikowane. Obiekt znajdzie się w bezpośrednim zapleczu terminala kontenerowego i stanie się kluczowym punktem dla obsługi transportu kolejowego. „To będzie terminal zaplecza kontenerowego. Cztery tory, pełna elektryfikacja, nowoczesne wyposażenie. Oddamy go do użytku w przyszłym roku.”

Równolegle w Świnoujściu ruszają pierwsze prace pod budowę terminalu kontenerowego. „Wszystkie decyzje środowiskowe są już odblokowane. W styczniu zaczniemy pierwsze prace inwestycyjne. To będzie najnowocześniejszy terminal na Bałtyku.”

Aby nowe terminale mogły w pełni działać, porty inwestują w połączenia kolejowe. Najważniejszy projekt to modernizacja Nadodrzanki. „Do końca 2027 roku pociągi na Nadodrzance pojadą 100 km/h, a długość składów wzrośnie do 740 metrów. To warunek konieczny, by konkurować z Trójmiastem.” Pierwsze środki już zostały przyznane: 620 mln zł przeznaczono na modernizację wybranych odcinków. Docelowo koszty całej inwestycji szacowane są na 15–20 mld zł.

Porty Szczecin i Świnoujście stają się także centrum obsługi morskiej energetyki wiatrowej. Działa już terminal instalacyjny w Świnoujściu, a w planach jest budowa największego obiektu tego typu na Bałtyku. „Tworzymy największy terminal instalacyjny na Bałtyku. Współpracujemy z partnerami offshore, dzięki czemu region staje się doliną produkcyjną dla tej branży.” Rozwija się też zaplecze produkcyjne, m.in. w rejonie Skolwina, gdzie powstają nowe nabrzeża i hale do obsługi elementów turbin.

Porty patrzą też na rozwój zaplecza lądowego. Trwa planowanie terminalu w Czerwieńsku, który ma wzmocnić dostępność dla zachodniej Polski. „Chcemy obniżyć punkt zbierania ładunków o 100 km dalej na południe. To pozwoli nam skuteczniej konkurować i utrzymać ładunki w naszym systemie.”

W planach jest także północna obwodnica kolejowa Szczecina oraz tzw. „Droga Niebieska”, która bezpośrednio połączy port z trasą S3 i obwodnicą miasta.

fot: Polska Morska

Idź do oryginalnego materiału