Moda jest formą sztuki, zwłaszcza kiedy mówimy tutaj o high fashion, tworzonej przez topowych projektantów. Ceny ich ubrań są zwykle bardzo wysokie i nieosiągalne dla większości konsumentów. Za markę trzeba przecież zapłacić. Ale pojawiają się producenci z sektora fast fashion, którzy produkują podróbki lub zamienniki na masową skalę, za dużo niższą kwotę. Jak zatem projektanci mogą chronić faktycznie swoją twórczość? O tym opowiedzieli adw. Paulina Polanowska i apl. adw. Szymon Doliwa z Działu Prawa Mediów i IP w artykule „Prawo szyte na miarę. Jak chronić twórczość w świecie fast fashion”, który ukazał się w „Wprost”.
Nasi eksperci wyjaśnili czym jest znak towarowy oraz opowiedzieli o najpopularniejszych, nietuzinkowych znakach towarowych. Przykładowo „swój” kolor ma zarejestrowany Christian Louboutin (słynna czerwona podeszwa), Hermès (charakterystyczny pomarańcz na opakowaniach) czy Tiffany & Co (lazurowy turkus na futerałach). Nie tylko kolor, ale deseń ma znaczenie. Burberry ma swoją kratę, a Adidas trzy paski. Na przykładach znanych marek, powiedzieli co tak naprawdę daje rejestracja znaku towarowego i w jaki sposób można go zarejestrować.
Autorzy zwrócili też uwagę, iż prawo nie zawsze nadąża za dynamicznym światem mody i e-commerce. W USA przyjęto ustawę INFORM ułatwiającą walkę z podróbkami w Internecie, a w Europie podobne zadania ma spełniać Digital Services Act, choć w Polsce wciąż czeka on na wdrożenie.
Choć przepisy rozwijają się wolniej niż trendy, formalna rejestracja kluczowych elementów marki pozostaje najskuteczniejszym narzędziem ochrony twórczości.
A co ma wspólnego nasza kancelaria z modą? W tym roku zostaliśmy oficjalnym doradcą prawnym Warsaw Fashion Week SS’26, który odbędzie się w Warszawie w dniach 4-6 września 2025 r.
Zapraszamy do udziału! – https://www.w-fw.com/
Artykuł dostępny tutaj – https://www.wprost.pl/light/12110332/prawo-szyte-na-miare-jak-chronic-tworczosc-w-swiecie-fast-fashion.html