Projekt społeczny "Pamiętaj o umowie"

1 rok temu

HR na szpilkach® jest partnerem medialnym projektu społecznego “Pamiętaj o umowie”

Uczniowie i studenci wchodzą na rynek pracy często nieprzygotowani. Nie wiedzą, jaki rodzaj umowy będzie dla nich najbardziej korzystny, co się stanie z ich wynagrodzeniem w przypadku choroby czy w jaki sposób mogą w ogóle zrezygnować z podejmowanej pracy. Aktualny program edukacji nie sprzyja zdobywaniu przez nich podstawowej wiedzy z zakresu prawa pracy czy prawa cywilnego, przez co niejednokrotnie muszą szukać informacji na własną rękę lub prosić o pomoc starszych, doświadczonych rówieśników.

Niestety poziom wiedzy młodych ludzi na temat zatrudnienia nie jest na wysokim poziomie. Blisko 60 proc. Polaków ma słabą wiedzę lub nie wie nic na temat systemu ubezpieczeń społecznych – wynika z badania ZUS „Przegląd badań dotyczących wiedzy i postaw Polaków wobec ubezpieczeń społecznych” z 2018 roku. Nieznajomość niektórych zagadnień może wiązać się z mniejszym komfortem i bezpieczeństwem wykonywania obowiązków oraz ryzykiem oszustwa ze strony nieuczciwych pracodawców lub zleceniodawców.

Z rozmów z wieloma uczniami i studentami oraz wpisów na grupach czy forach młodzieżowych wynika, iż problem nadużyć względem młodych pracowników faktycznie istnieje. Jednocześnie młodzi, wykształceni ludzie są otwarci i ciekawi świata, chcą nieustannie rozwijać swoje kompetencje, a ich praca marzeń musi być zgodna z wyznawanymi przez nich wartościami. Pokolenie „Z” chce być pewne swojej pozycji w pracy, rozumieć prawa i obowiązki oraz dostrzegać kroki nieuczciwych przełożonych, jednak nie zawsze wie, gdzie szukać rzetelnych informacji. Tutaj z pomocą przychodzi

to projekt społeczny organizowany w ramach olimpiady „Zwolnieni z Teorii” – corocznej inicjatywy zrzeszającej młodych ludzi z całej Polski, którzy chcieliby zmienić coś na lepsze w swoim otoczeniu. Projekt jest skierowany do uczniów i studentów, którzy dopiero planują postawić swoje pierwsze kroki na rynku pracy lub czują, iż ich wiedza na temat teraźniejszego zatrudnienia jest niewystarczająca. Za jego organizacją stoi pięć studentek z Akademii Leona Koźmińskiego oraz Uniwersytetu Warszawskiego, które zainspirowane przeżyciami rówieśników, znajomych, a choćby własnymi postanowiły podnieść poziom świadomości młodych pracowników.

Aktywnie obserwuję wiele grup w mediach społecznościowych i zauważyłam, iż pytania dotyczące obowiązku płacenia składek, wysokości minimalnego wynagrodzenia czy różnic pomiędzy umową o pracę a zlecenie pojawiają się prawie codziennie. Jedną z częstszych rozterek młodych ludzi jest też słynne „brutto = netto” oraz okres wypowiedzenia przy umowie zlecenie. Zadawane pytania nie są oczywiście niczym złym, jednak problemem okazują się często odpowiedzi innych użytkowników, które bywają po prostu niepoprawne – zawierają mylne pojęcia, pochodzą z doświadczenia znajomych, a nie przepisów czy cytują pierwsze wyniki z wyszukiwarki, które niestety również bywają błędne. I tu narodził się pomysł stworzenia projektu, który zgromadzi wszystkie potrzebne informacje w jednym miejscu tak, aby młodzi ludzie mogli mieć zasób rzetelnej wiedzy zawsze pod ręką.

Karolina Rutkowska, pomysłodawczyni i kierowniczka projektu „Pamiętaj o umowie”
  • Głównym celem inicjatywy jest budowanie pewności siebie na podstawie wiedzy o przysługujących prawach oraz uzyskanie umiejętności rozumienia kluczowych pojęć i zagadnień, które mogą pojawić się na ścieżce kariery zawodowej młodych ludzi. Zespół projektu chce udowodnić, iż przepisy dotyczące urlopów, składek czy podatków może rozumieć każdy, nie tylko prawnicy czy księgowi.
  • Głównymi kanałami komunikacji są Instagram, TikTok oraz Facebook, czyli miejsca, gdzie młodzi ludzie spędzają większą część swojego dnia.
  • Materiały edukacyjne są zwięzłe, pisane prostym językiem i jednocześnie przyjemne wizualnie – grafiki przedstawiają same najważniejsze informacje.
  • Na profilu będą pojawić się też quizy utrwalające zdobytą do tej pory wiedzę, zadania dodatkowe oraz ankiety na temat dotychczasowych doświadczeń odbiorców, aby jeszcze lepiej poznać ich problemy i wytłumaczyć im najbardziej potrzebne zagadnienia.

Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia konta @pamietajoumowie na Instagramie, aby sprawdzić, jak idzie dziewczynom realizacja projektu. Pasja, kreatywność i zaangażowanie to wartości, których zdecydowanie nie da się odmówić całemu zespołowi. Ich inicjatywa jest naprawdę wartościowa – warto, aby trafiła do jak największej grupy odbiorców.

Idź do oryginalnego materiału