Projekt zmian w przepisach dotyczących norm emisji CO2 dla branży automotive

6 dni temu

Komisja Europejska zaproponowała zmianę przepisów[1] dotyczących zapewnienia zgodności z normami emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych (tzw. LCV – np. aut dostawczych). W latach 2025-2027 producenci będą mogli uśredniać wyniki emisji w trzyletnim okresie zamiast rozliczania ich co rok.

Obowiązujące normy emisji CO2 dla samochodów

Zgodnie z w tej chwili obowiązującymi regulacjami[2] producenci muszą zapewnić, aby ich średni indywidualny poziom emisji CO2 nie przekraczał docelowych indywidualnych poziomów emisji ustalanych dla danego roku.

Aby spełnić ten obowiązek producenci, którym nie zostało przyznane odstępstwo, mogą tworzyć grupy. W takim przypadku jej członków traktuje się jako jednego producenta.

W razie przekroczenia wskazanych poziomów producenci muszą zapłacić 95 euro za g/km dla wszystkich nowo zarejestrowanego pojazdu.

Projektowane zmiany

Projekt KE zakłada trzyletni okres uśrednienia poziomów emisji CO2. W odniesieniu do okresu 2025-2027 producenci mają zapewnić, aby ich średni indywidualny poziom emisji CO2 nie przekraczał docelowych indywidualnych poziomów emisji w tym okresie. Przy czym:

  • średni indywidualny poziom emisji CO2 oblicza się jako trzyletnią średnią rocznych średnich indywidualnych poziomów emisji CO2, ważoną na podstawie liczby nowo zarejestrowanych pojazdów danego producenta w każdym roku kalendarzowym;
  • docelowy indywidualny poziom oblicza się jako trzyletnią średnią rocznych docelowych indywidualnych poziomów emisji.

Dla każdego roku kalendarzowego, w którym producent został włączony do grupy producentów, roczny średni indywidualny poziom emisji CO2 i roczny docelowy indywidualny poziom, które mają być stosowane do tych obliczeń, są wartościami dla tej grupy.

W odniesieniu do lat kalendarzowych 2025–2027, Komisja zakłada nałożenie opłaty z tytułu przekroczenia poziomu emisji w odniesieniu do powyższych danych uśrednionych w tym okresie.

Powyższe ma zapewnić większą elastyczność w obliczeniach emisji CO2, co oznacza, iż producenci wskazanych pojazdów będą mieli możliwość lepszego dostosowania swoich działań do zmieniających się warunków rynkowych i technologicznych. Dzięki temu będą mogli skuteczniej zarządzać emisjami w odniesieniu do pojazdów, które wprowadzają na rynek oraz przesunąć część działań dotyczących dostosowania produkcji do nowych norm.

To oczywiście dopiero propozycja Komisji w następstwie ogłoszonego wcześniej planu dla przemysłu motoryzacyjnego[3], którą muszą jeszcze uchwalić Rada oraz Parlament Europejski

W razie jakichkolwiek pytań związanych z projektowanymi zmianami lub unijnymi przepisami środowiskowymi, zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami.


[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A52025PC0136

[2] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32019R0631

[3] https://poland.representation.ec.europa.eu/news/komisja-zwieksza-globalna-konkurencyjnosc-europejskiego-przemyslu-motoryzacyjnego-2025-03-05_pl?prefLang=en

Idź do oryginalnego materiału