AI generuje coraz bardziej realistyczne obrazy, a my coraz sprawniej posługujemy się narzędziami, które pozwalają je tworzyć. Dzięki temu w mgnieniu oka powstają grafiki produktowe, reklamowe i lifestyle’owe idealnie dopasowane do potrzeb naszych sklepów internetowych. Z jakich jednak narzędzi AI skorzystać, aby wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji jako narzędzie ułatwiające projektowanie grafik dla e-commerce?
Typy grafik wykorzystywanych w e-commerce
W e-commerce wykorzystuje się wiele różnych typów grafik, jednak trzy kategorie wyróżniają się na tle innych:
- Grafiki produktowe – służą do przedstawienia produktu w atrakcyjny sposób. Mogą to być packshoty, czyli zdjęcia produktów z bliska, zwykle przedstawiane na białym tle; lub zdjęcia wizerunkowe, czyli zdjęcia produktów w kontekście użytkowania. Przykładowo, DALL-E 3 w ChatGPT Plus umożliwia generowanie realistycznych wizualizacji produktów na podstawie opisu słownego. Można potem pracować nad nimi dodając kolejne wskazówki, aby uzyskać optymalne rezultaty,
- Grafiki reklamowe – banner reklamowy, post sponsorowany czy grafika w mediach społecznościowych e-commerce? Programy takie jak Canva AI Image Generator albo ideogram.ai pozwalają w kilka chwil wygenerować kreatywną reklamę dopasowaną do komunikatu reklamowego.
- Zdjęcia i wizualizacje lifestyle’owe – przedstawiają produkt w kontekście, pokazując potencjalną interakcję między produktem a użytkownikiem. Narzędzia AI takie jak Midjourney pozwalają stworzyć realistyczne, szalenie efektowne sceny z udziałem produktu.
Wszystkim, którzy już planują zwolnienie grafika i zastąpienie go sztuczną inteligencją musimy w tym momencie powiedzieć STOP. Narzędzia, które opisujemy dają świetne rezultaty. Jednak często zdarza się, iż detale, które decydują o spójności naszej marki trzeba poprawić manualnie. Albo konieczne jest dostosowanie rozdzielczości, czy odpowiednie skadrowanie obrazu. Z którego jednak narzędzia skorzystać, aby gwałtownie tworzyć grafiki e-commerce wymagające minimalnej obróbki i jak najlepiej dopasowane do naszych potrzeb?
Projektowanie grafik e-commerce – najprostsze narzędzia AI
Nie trzeba być ekspertem od AI, aby zacząć korzystać z jej potencjału w projektowaniu grafik. Oto przegląd najprostszych narzędzi, z których może skorzystać każdy:
- ChatGPT Plus z DALL·E 3 (https://chat.openai.com) – to najnowsze narzędzie jest banalnie proste w użytkowaniu. Nie trzeba bowiem w jednym prompcie opisać wszystkiego, można doskonalić rezultaty tłumacząc czatowi, co powinien poprawić. Genialnie sprawdza się, gdy grafika ma zawierać elementy tekstowe: bannery, branding, memy, komiksy. Wystarczy opisać ChatGPT, jaką grafikę chcemy otrzymać i jaki powinna zawierać tekst, by wygenerować ją w DALL-E 3.
- Canva AI Image Generator (https://www.canva.com/ai-image-generator) – pozwala w prosty sposób zamienić tekst w gotową grafikę reklamową, np. banner lub post sponsorowany w mediach społecznościowych. Wystarczy wybrać szablon i wpisać tekst reklamowy.
Bing Image Creator (https://www.bing.com/create)- to darmowe narzędzie również wykorzystuje DALL·E 3 od OpenAI. Jest doskonały do tworzenia realistycznych wizualizacji produktów dla e-commerce. Ma jeszcze jedną zaletę – rozbudowaną galerię, w której po najechaniu na obraz wyświetla się prompt, który pozwolił go wygenerować. Dzięki temu możemy zainspirować się konkretnymi tekstowymi wskazówkami i dopasować je do własnych potrzeb.
Do korzystania z Bing Image Creatora zachęca też możliwość stworzenia z wygenerowanego obrazu gotowej do publikacji grafiki, na przykład posta na Instagram. Można to zrobić jednym kliknięciem, bezpośrednio w przeglądarce, korzystając z narzędzia Microsoft Designer (https://designer.microsoft.com/).
- Dokładnie określ, jaki typ grafiki chcesz stworzyć – czy ma to być zdjęcie stockowe, a może odręczny rysunek? To pomoże Ci wybrać odpowiednie narzędzie i parametry.
- Wykorzystaj szablony i elementy graficzne, które są dostępne w narzędziu. To ułatwi Ci rozpoczęcie pracy i zaoszczędzi czas.
- Nie bój się eksperymentować. AI jest w stanie generować bardzo różnorodne grafiki, być może w Twoim sklepie zagoszczą grafiki sezonowe, albo czeka Cię zmiana stylu prezentacji produktów?
Źródło: ChatGPT Plus z DALL·E 3 (https://chat.openai.com/), prompt: Marta M. Kania
Źródło: Canva AI Image Generator (https://www.canva.com/ai-image-generator/)
Źródło: Bing Image Creator (https://www.bing.com/create)
Jak jednak najlepiej wykorzystać potencjał tych najprostszcyh narzędzi AI do projektowania grafik dla e-commerce? Oto kilka porad:
Zaawansowane narzędzia do projektowania grafik dla e-commerce
Jeśli oswoiłeś się już z korzystaniem z narzędzi do tworzenia materiałów wizualnych i potrzebujesz czegoś więcej, czas na bardziej zaawansowane rozwiązania z dziedziny sztucznej inteligencji.
- Adobe Firefly Image 2 (Beta) (https://firefly.adobe.com)- to najnowsze narzędzie od Adobe można przetestować za darmo, a do jego wypróbowania zachęca najwyższy poziom zaufania spośród narzędzi AI. Idealne do projektowania kluczowych grafik e-commerce, np. zdjęć produktowych. Adobe Firefly wykorzystuje modele AI przeszkolone na obrazach z Adobe Stock, czyli na treściach objętych otwartymi licencjami oraz domenie publicznej. Pozwala to tworzyć obrazy, których na pewno możemy bezpiecznie użyć do celu komercyjnego. Z Firefly można korzystać w wielu językach, co ułatwia pracę, jeżeli nie posługujesz się biegle angielskim. Co ważne, jest zintegrowane z aplikacjami Adobe, takimi jak Photoshop czy Illustrator, co ułatwia pracę i przyspiesza workflow.
- Dream Studio (https://beta.dreamstudio.ai/dream) – narzędzie oparte na Stable Diffusion, daje użytkownikowi pełną kontrolę nad parametrami generowania obrazu AI. Można precyzyjnie określić pożądany styl, kompozycję, a choćby liczbę iteracji w celu uzyskania najlepszego rezultatu. W przypadku Dream Studio ważna jest nie tylko umiejętność opisania, co powinno znaleźć się na grafice, ale również dodawanie “negatywnych promptów”, czyli niechcianych elementów. Warto także przyjrzeć się możliwości wgrania obrazu, który będzie inspiracją dla projektowanej grafiki. W przypadku zdjęć reklamowych, może to być packshot, do którego słowami dopiszemy odpowiedni kontekst prezentacji.
- Midjourney (https://www.midjourney.com) – na liście zaawansowanych narzędzi AI do tworzenia grafik e-commerce nie mogło zabraknąć Midjourney. Choć nieco gorzej sprawdza się do zdjęć produktowych, świetnie nadaje się do generowania kreatywnych zdjęć lifestyle’owych, prezentujących produkt w atrakcyjny sposób.
- Praktykuj, aby nauczyć się, jak najlepiej wykorzystać możliwości narzędzia – praktykuj, ale również powtarzaj – często bowiem zdarza się, iż ten sam prompt wpisany po raz drugi daje o wiele lepsze rezultaty,
- Nie bój się współpracować z grafikiem, który pomoże Ci wykorzystać potencjał narzędzia – tak samo jak w przypadku prostych narzędzi, również te zaawansowane dają czasem rezultaty, które zyskają na dotyku ludzkiej ręki.
Źródło: Adobe Firefly (https://firefly.adobe.com/)
Źródło: Dream Studio (https://beta.dreamstudio.ai/dream)
Źródło: Midjourney (https://www.midjourney.com)
Jak wykorzystać w pełni potencjał tych zaawansowanych narzędzi AI do stworzenia grafik dla e-commerce? jeżeli chcesz posługiwać się nimi w pełni sprawnie:
-
Zainwestuj w kurs lub tutorial, który nauczy Cię, jak korzystać z narzędzia – warto skorzystać z wiedzy bardziej doświadczonych grafików posługujących się sztuczną inteligencją, a także podglądać, jakich używają promptów, aby uzyskać najlepsze rezultaty,
Podsumowanie
Programy wykorzystujące AI pozwalają błyskawicznie generować grafiki – od prostych ikonek po wyszukane ilustracje oraz realistyczne zdjęcia. Wystarczy kilka słów, by algorytm stworzył projekt gotowy do wykorzystania w social mediach, na stronie lub opakowaniu produktu. To ogromna zmiana dla wszystkich zajmujących się projektowaniem graficznym. Wybór między prostszymi a zaawansowanymi narzędziami zależy od konkretnych potrzeb Twojego biznesu. Te łatwiejsze w użytkowaniu platformy oferują szybkość i przyjazne interfejsy, ale jeżeli zależy Ci na pełnej kontroli i wyrafinowanej jakości, warto zainwestować w zaawansowane narzędzia. W każdym przypadku, potencjał AI w projektowaniu graficznym dla e-commerce jest olbrzymi, a adekwatne narzędzia mogą znacznie uprościć ten proces, pozwalając na skoncentrowanie się na innych aspektach prowadzenia biznesu online.
Marta Matylda Kania,
Założycielka Superpowered by AI.
Opracowuje dla biznesu procesy tworzenia treści przez generatywną sztuczną inteligencję. Interesuje się przyszłością AI w biznesie, pisze zaawansowane prompty i prowadzi szkolenia z ChataGPT dla firm.