O warunkach zastosowania ulgi szerzej pisaliśmy <tutaj>. Dziś sprawdźmy, jakie pułapki mogą czekać na podatników!
1. Brak pełnej kontroli nad procesem produkcji
Jednym z kluczowych warunków skorzystania z ulgi jest prowadzenie działalności produkcyjnej. Oznacza to, iż podatnik musi samodzielnie wytwarzać produkt, który następnie podlega ekspansji.
W interpretacji 0114-KDIP3-2.4011.835.2024.3.MT organ podatkowy odmówił przyznania ulgi autorowi książki, ponieważ proces drukowania odbywał się w zewnętrznej drukarni. Fakt, iż książka została stworzona przez wnioskodawcę, nie wystarczył, by uznać ją za produkt podlegający pod ulgę!
2. Wydatki niekwalifikujące się do ulgi
Nie wszystkie koszty związane z ekspansją można odliczyć. Przekonał się o tym przedsiębiorca, który wystąpił z pytaniem dot. kosztów wynagrodzeń pracowników, którzy wykonują pracę marketingowe, polegających m.in. na: fotografowaniu wyrobów, obróbce zdjęć, projektowaniu katalogów i broszur, zwiększeniu „widoczności” wyrobów (w sieci), optymalizowaniu opisów produktów, tworzeniu strony internetowej. W interpretacji 0115-KDIT3.4011.683.2024.2.AWO organ skarbowy uznał, iż koszty te nie podlegają pod ulgę, ponieważ nie są wprost wymienione w katalogu kosztów objętych preferencją – wskazując, iż nie taki był zamiar ustawodawcy.
3. Koszty certyfikatów – tylko te wymagane
Wielu przedsiębiorców inwestuje w certyfikaty, aby zwiększyć atrakcyjność swojego produktu na rynku. Ustawodawca w ustawie wskazał wprost w katalogu kosztów kwalifikowanych na certyfikację towarów:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.
Jednak w interpretacji 0111-KDIB1-3.4010.504.2024.2.MBD organ podatkowy uznał, iż jeśli certyfikat nie jest wymagany prawem do sprzedaży, to nie można go odliczyć w ramach ulgi na ekspansję.
4. Zwiększenie przychodów lub osiągnięcie określonych przychodów
Aby skorzystać z ulgi, firma musi w określonym terminie:
- zwiększyć przychody ze sprzedaży produktów lub
- osiągnąć przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub
- osiągnąć przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
W interpretacji 0111-KDIB1-3.4010.324.2024.1.JG organ uznał, iż firma nie może odliczyć kosztów związanych z ekspansją, jeżeli nowe produkty nie różnią się istotnie od tych dotychczas oferowanych (np. zmienia się tylko smak, konsystencja, technologia wytwarzania lub opakowanie). Według organu wszelkie zmiany: ilość składników, sposób ich łączenia, sposób ich obróbki, temperaturę przygotowywania i/lub rozlewania produktu nie skutkują powstaniem nowego rodzaju produktu.
Podsumowanie
Ulga na ekspansję może przynieść duże korzyści, ale trzeba uważnie analizować przepisy i dostępne interpretacje. jeżeli planujesz skorzystać z ulgi na ekspansję, należy dokładnie przeanalizować sytuację firmy.