Resort infrastruktury liczy na dalszy wzrost liczby kontenerów w polskich portach w 2025

18 godzin temu

Ministerstwo Infrastruktury oczekuje w tym roku dalszego wzrostu liczby kontenerów przeładowywanych w polskich portach i optymistycznie patrzy na wpływy podatkowe z tego tytułu, poinformował wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Resort realizuje działania na rzecz zwiększenia potencjału przeładunkowego polskich portów kontenerowych trzykrotnie do 2030 r.

„Już teraz mamy największy terminal kontenerowy na Bałtyku, do którego bezpośrednio przypływają statki z Dalekiego Wschodu. Niedawno uruchomione dwa połączenia – Albartos i Britannia – świadczą o tym, iż port ma wielki potencjał i będzie ten potencjał jeszcze zwiększał. Myślę, iż ostatni rok pokazał jasno, jak duży jest ten potencjał, bo liczba przeładowanych kontenerów była absolutnie rekordowa w historii Polski: 3,3 mln TEU we wszystkich polskich portach i Baltic Hub odegrał w tym wzroście kluczowa rolę” – powiedział Marchewka dziennikarzom po uroczystości inaugurującej działanie terminala T3 Baltic Hub w Gdańsku.

„Liczymy mocno na wzrost, dlatego iż zwiększenie możliwości przeładunkowych o 50% największego terminala pokazuje jasno, iż tutaj będzie jeszcze mogło być więcej kontenerów przeładowanych. […] Jestem przekonany, iż po rekordowym roku 2024 te liczby będą jeszcze większe” – dodał wiceminister, pytany czy w tym roku należy spodziewać się dalszego wzrostu przeładunków kontenerowych w Polsce.

Marchewka zwrócił uwagę, iż kontenery przeładowywane w Baltic Hub w Gdańsku trafiają nie tylko do Polski, ale też dalej, m.in. do Czech i na Słowację.

„Polska na tym po prostu zarabia, bo wartość tych podatków, które są naliczane w polskich portach jest absolutnie bardzo wysoka – 56 mld zł [w 2024 r.] To było ponad 1 mld więcej niż w 2023 i z wielkim optymizmem patrzymy też na 2025” – powiedział także.

„Stawiamy na rozwój gospodarki morskiej i rozwój portów jest fundamentem tego rozwoju. Oprócz rozbudowy portu w Gdańsku realizujemy też inwestycje, które dotyczą budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu, mamy już decyzję środowiskową dla tej inwestycji. Prowadzimy proces związany z przygotowaniem do rozbudowy terminala kontenerowego w Gdyni, więc chcemy, aby do 2030 r. potencjał przeładunkowy naszych portów kontenerowych wzrósł trzykrotnie” – kontynuował wiceminister.

Baltic Hub oficjalnie zainaugurował dziś działalność nowego terminala T3 w Gdańsku. Terminal, zlokalizowany na 36-hektarowej powierzchni, ma osiągnąć pełną operacyjność do końca 2025 r.

Dzięki uruchomieniu T3 roczna zdolność przeładunkowa Baltic Hub wzrośnie z 3 do 4,5 mln TEU, co uplasuje gdański port wśród największych terminali kontenerowych w Europie. Kluczowa infrastruktura obejmuje nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra, umożliwiające obsługę największych kontenerowców na świecie.

Wykonawcą T3 jest konsorcjum firm Budimex i DEME Dredging.

W 2024 roku polskie porty obsłużyły rekordowe 3,3 mln TEU, co stanowi wzrost o 10% r/r. Baltic Hub odpowiadał za ponad 2,2 mln TEU tego wyniku.

Terminal jest własnością PSA International (40%), PFR (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund (30%).

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału