Resort infrastruktury pracuje nad specustawą, która ma pozwolić szybciej wybudować Drogę Czerwoną, kluczową inwestycję mającą połączyć port w Gdyni z trójmiejską obwodnicą – przekazał PAP wiceminister Stanisław Bukowiec. MI chce też skuteczniej karać kierowców, których złapie fotoradar.
Wiceminister podkreślił, iż ze względu na strategiczne znaczenie tego odcinka powinien on zostać objęty specjalnym trybem legislacyjnym.
– Droga Czerwona prowadzi do infrastruktury krytycznej – portu handlowego i wojennego w Gdyni. Po weryfikacji szacowany koszt tej inwestycji wzrósł z 2 mld zł do ok. 4,5 mld zł – poinformował Bukowiec.
Wśród korzyści z przyjęcia specustawy Bukowiec wymienił także uproszczenie procesu inwestycyjnego, w tym szybsze uzyskanie decyzji środowiskowej.
W rozmowie z PAP wiceminister odniósł się również do innych kluczowych projektów infrastrukturalnych realizowanych w ramach rządowych programów budowy dróg krajowych i obwodnic. Jak zaznaczył, resort kontynuuje inwestycje rozpoczęte w poprzednich latach, ale też uruchamia nowe zadania.
Wśród nich wymienił m.in. Beskidzką Drogę Integracyjną (koszt szacowany na 8 mld zł), która ma odciążyć DK52 i poprawić bezpieczeństwo oraz komunikację między Małopolską a Podbeskidziem. – To inwestycja, która może realnie pobudzić rozwój turystyczny i gospodarczy regionu – powiedział Bukowiec.
Innym strategicznym przedsięwzięciem, na które zwrócił uwagę wiceminister, jest Zachodnia Obwodnica Szczecina, określana roboczo jako „Zośka”. Szacowany koszt tej inwestycji to 7 mld zł. W jej ramach powstać ma najdłuższy tunel drogowy w Polsce – 5-kilometrowy odcinek pod Odrą.
– To inwestycja nie tylko poprawiająca komunikację w regionie, ale też bezpieczeństwo. Mamy choćby zakłady chemiczne, dojazd do których prowadzi w tej chwili przez miasto. Ponadto chcemy poprawić komunikację dla wszystkich turystów, którzy jadą nad polskie morze – zauważył wiceminister.
Bukowiec powiedział też, iż resort planuje również budowę odcinka domykającego małą obwodnicę Warszawy (tzw. Wschodnią Obwodnicę Warszawy w ciągu S17), uwzględniającego budowę kluczowego tunelu w Wesołej. Przyznał jednocześnie, iż projekt obwodnicy w tej okolicy przez lata budził duże kontrowersje społeczne. – Chcemy znaleźć rozwiązanie akceptowalne społecznie, choćby jeżeli wiąże się to z większymi kosztami – podkreślił.
Dodał, iż Ministerstwo Infrastruktury pracuje też nad koncepcją dużej obwodnicy Warszawy oraz nad budową trzecich dodatkowych pasów na autostradach A2 (Łódź–Warszawa) i A4 (odcinek Balice – Zakopianka).
Bukowiec wskazał, iż wyzwaniem dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jest również modernizacja najstarszych odcinków autostrad i dróg ekspresowych. – Musimy zabezpieczyć odpowiedni budżet na ten cel i poszukiwać finansowania z różnych źródeł – zaznaczył.
Jednym z nich ma być rozszerzenie systemu poboru opłat za przejazd ciężarówek i autokarów po płatnych odcinkach dróg krajowych. Nowe odcinki mają być dodawane do systemu raz w roku jesienią.
Wiceminister poinformował też, iż Polska pozyskała z KPO 320 mln zł na dopłaty do wymiany tachografów na nowocześniejsze. – Jeszcze w tym roku pierwsi przewoźnicy otrzymają dofinansowanie – zapowiedział.
Bukowiec przekazał, iż w resorcie realizowane są prace nad kilkunastoma projektami zmian ustawowych. Jednym z nich ma być uszczelnienie systemu kar za przekroczenie prędkości wykrywane przez fotoradary.
Zmiana polegać ma na tym, iż to właściciel pojazdu ponosiłby odpowiedzialność za niewskazanie kierującego. – Dziś ok. 40–45 proc. spraw kończy się bez mandatu. Po zmianach ten mechanizm stanie się skuteczniejszy – przekonywał Bukowiec.
źródło: PAP / fot: Centralny Port Komunikacyjny