Od 18 sierpnia 2025 roku na producentów i importerów baterii wchodzących na rynek Unii Europejskiej nałożone zostaną nowe wymagania wynikające z Rozporządzenia (UE) 2023/1542. Nowe przepisy obejmują cały cykl życia baterii — od projektu i produkcji, poprzez użytkowanie, aż po recykling i odzysk surowców.
Regulacje te zastępują obowiązującą wcześniej Dyrektywę 2006/66/WE i wprowadzają wiele szczegółowych wymogów, których celem jest ograniczenie wpływu baterii na środowisko i zwiększenie efektywności odzyskiwania materiałów.
Jakie produkty obejmuje rozporządzenie?
Rozporządzenie (UE) 2023/1542 dotyczy praktycznie wszystkich baterii i akumulatorów wprowadzanych na rynek Unii Europejskiej. Obejmuje m.in.:
- baterie przenośne,
- baterie przemysłowe,
- akumulatory do pojazdów elektrycznych (EV),
- baterie do lekkich środków transportu (LMT), takich jak rowery elektryczne czy hulajnogi,
- baterie stosowane w maszynach, urządzeniach oraz sprzęcie elektronicznym.
Dla wielu producentów elektroniki użytkowej największe znaczenie będą miały wymagania dotyczące baterii przenośnych i przenośnych ogólnego stosowania.
Podstawowe definicje
Bateria przenośna — szczelnie zamknięta bateria lub akumulator o wadze do 5 kg, przenośna w ręku, nieprzeznaczona do zastosowań przemysłowych, pojazdów elektrycznych ani samochodowych.
Bateria przenośna ogólnego stosowania — standardowe formaty baterii, takie jak AA, AAA, C, D, 9V, 4,5V (3R12), A23 i ogniwa guzikowe.
Co zmieni się 18 sierpnia 2025 roku?
Najważniejsze nowe wymagania, które będą obowiązywać od 18.08.2025 r., dotyczą oznakowania baterii:
- Obowiązkowe będzie oznaczanie baterii symbolem selektywnej zbiórki (przekreślony kosz na odpady).

- Rozmiar symbolu zależy od wielkości i rodzaju baterii:
- baterie płaskie — co najmniej 3% powierzchni bocznej, maksymalnie 5 × 5 cm,
- baterie cylindryczne — co najmniej 1,5% powierzchni bocznej, maksymalnie 5 × 5 cm,
- bardzo małe baterie — gdy oznaczenie byłoby mniejsze niż 0,47 × 0,47 cm, symbol umieszcza się na opakowaniu (minimum 1 × 1 cm).
W praktyce wielu producentów będzie musiało dostosować oznaczenia na obudowach swoich produktów oraz na ich opakowaniach.
Wymogi zbiórki zużytych baterii
Nowe przepisy określają konkretne poziomy, jakie producenci muszą osiągnąć w zakresie zbiórki zużytych baterii:
Rodzaj baterii | Poziom zbiórki do 2027 | Poziom zbiórki do 2030/2031 |
Baterie przenośne | 63% | 73% (2030) |
Baterie LMT (lekkie środki transportu) | 51% (2028) | 61% (2031) |
Odzysk surowców i poziomy recyklingu
Rozporządzenie określa również wymagania dotyczące odzysku wartościowych materiałów:
- lit: 50% do 2027 r., 80% do 2031 r.,
- kobalt: minimum 16% udziału materiałów z recyklingu,
- ołów: minimum 85% udziału materiałów z recyklingu,
- nikiel: minimum 6% udziału materiałów z recyklingu.
Nowe obowiązki informacyjne
Nowe przepisy zwiększają także zakres informacji, jakie muszą być dostępne dla konsumentów oraz organów kontrolnych:
- Cyfrowy paszport baterii – zawierający dane m.in. o producencie, składzie, miejscu produkcji oraz możliwościach recyklingu.
- Kody QR na etykietach baterii – umożliwiające szybki dostęp do szczegółowych informacji o produkcie.
Co oznacza to dla producentów?
Producent, który wprowadza na rynek produkty zawierające baterie, powinien:
- sprawdzić, czy jego produkty są objęte nowymi przepisami,
- dostosować oznakowanie i etykiety do wymagań,
- uzupełnić i zaktualizować dokumentację techniczną,
- wdrożyć odpowiednie procesy zbiórki i recyklingu,
- spełnić wymagania dotyczące zawartości materiałów pochodzących z recyklingu.
Jak RCC wspiera producentów?
W RCC Sp. z o.o. na bieżąco monitorujemy zmiany w przepisach i pomagamy firmom w dostosowaniu ich produktów do nowych regulacji. Oferujemy:
- audyt oznakowania i etykiet,
- przygotowanie dokumentacji technicznej,
- konsultacje w zakresie nowych obowiązków prawnych,
- badania zgodności dla urządzeń elektrycznych i elektronicznych.
Masz pytania? Chętnie pomożemy w analizie obowiązków i przygotowaniu produktów do spełnienia wymagań Rozporządzenia (UE) 2023/1542.