RP-7 to proste zaświadczenie, które jest jednym z najczęściej wystawianych dokumentów przez pracodawców. Dowiedz się, dlaczego ZUS, który ustala wysokość renty lub emerytury, wymaga uzupełnienia takiego formularza.
Wszelkiego rodzaju informacje o zatrudnieniu oraz o wynagrodzeniach zostały ujęte bezpośrednio w druku RP-7. Każdy płatnik składek ZUS jest zobowiązany do jego wystawienia na mocy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Przepisy zobowiązują pracodawców na specjalną prośbę organów państwowych do wystawienia takiego dokumentu. Dzięki temu ZUS analizuje okresy składkowe pracowników i oblicza podstawę do wypłaty rent za okres niezdolności do pracy lub późniejszej emerytury. Zwróć też uwagę na to, iż dokument ten także zawiera informacje o szczególnych okresach pracy. Sprawdź, co jeszcze się w nim znajduje i dowiedz się, jak należy go wypełnić!
RP-7 (ERP-7) – co to takiego?
Zaświadczenie RP-7 obowiązuje od 2018 roku pod nazwą ZUS ERP-7. Jest formularzem, który składa się z kilku części. Ten dokument stanowi dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych podstawę do analizy wysokości wypłacanego świadczenia w postaci renty lub emerytury. Po złożeniu przez pracodawcę dokumentu RP-7 ZUS otrzymuje wszelkie informacje na temat okresów składkowych zatrudnienia oraz o ewentualnych świadczeniach chorobowych, które były wypłacane w czasie trwania konkretnych umów z pracodawcą.
RP-7 – wzór
Wzór zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu RP-7, czyli ZUS ERP-7, składa się z czterech podstawowych części. Są to:
- Dane pracodawcy, czyli płatnika składek. W tym przypadku jako pracodawca musisz podać swój numer NIP, REGON lub PESEL oraz serię i numer dowodu osobistego.
- Dane dotyczące pracownika. Tutaj zaświadczenie powinno przyjąć odpowiednią formę. Tutaj konieczne jest uzupełnienie danych pracownika (imię, nazwisko, numer PESEL oraz zajmowane stanowisko wraz z wymiarem czasu pracy). W kolumnie dotyczącej danych o zatrudnieniu jako pracodawca musisz uwzględnić okresy, kiedy pracownik pobierał pełne wynagrodzenie, a także świadczenia za okres niezdolności do pracy, zasiłki opiekuńcze oraz świadczenia rehabilitacyjne i chorobowe.
- Wynagrodzenie pracownika – tutaj pracodawca musi uwzględnić dochód konkretnej osoby z uwzględnieniem odpowiedniego roku kalendarzowego, składników stałych i zmiennych wynagrodzenia oraz innych dodatków płacowych.
Dane, które musisz uzupełnić na samym końcu dokumentu, to:
- informacje o załącznikach do formularza zgłoszeniowego;
- deklaracja, gdzie są odprowadzane składki ZUS (do którego oddziału i w jakiej miejscowości).
Na końcu wystarczy wpisać miejscowość oraz datę sporządzenia dokumentu, a także umieścić pieczątkę służbową i podpisy osób upoważnionych do jego wydania.
RP-7 – kto wystawia ten dokument i czy to konieczne?
W kwestii tego, kto wystawia dokument RP-7, przepisy są jasne. Zaświadczenie tego typu wystawia obecny pracodawca, ale są do tego uprawnieni także:
- następca prawny pracodawcy;
- syndyk upadłościowy lub likwidator;
- podmioty upoważnione;
- KOWR (Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa), ale tylko dla osób z sektora zlikwidowanych przedsiębiorstw gospodarki rolnej.
Uwaga! Wystawienie zaświadczenia RP-7, czyli w tej chwili ZUS ERP-7, to obowiązek każdego pracodawcy odnoszący się do obecnych i byłych pracowników. Poprawne wystawienie takiego zaświadczenia jest kluczowe, ponieważ wpływa na wysokość przyznawanych przez ZUS świadczeń emerytalno-rentowych.