Rząd planuje przyjęcie w I kwartale przyszłego roku projektu nowelizacji ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego, który zakłada, iż likwidacja zakładów górniczych wydobywających węgiel kamienny energetyczny będzie prowadzona przez przedsiębiorców, a nie jak do tej pory przez Spółkę Restrukturyzacji Kopalń, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
„W projekcie założono, iż likwidacja poszczególnych zakładów górniczych wydobywających węgiel kamienny energetyczny będzie prowadzona przez przedsiębiorców górniczych, do których należą te zakłady, a nie jak do tej pory przez Spółkę Restrukturyzacji Kopalń S.A. z siedzibą w Bytomiu, do której w celu przeprowadzenia likwidacji były przekazywane zakłady górnicze lub ich oznaczone części, np. KWK Makoszowy w Zabrzu, czy KWK Centrum w Bytomiu” – podano w wykazie.
W zakresie finansowania robót likwidacyjnych projekt zakłada, iż likwidacja prowadzona będzie ze środków funduszu likwidacji zakładu górniczego i innych środków własnych przedsiębiorcy, a po ich wyczerpaniu z dotacji budżetowej oraz innych źródeł finansowania.
Fundusz likwidacji zakładu górniczego to fundusz tworzony przez poszczególnych przedsiębiorców górniczych na zasadach określonych w ustawie – Prawo geologiczne i górnicze.
Ze środków zgromadzonych na tym funduszu mogą być finansowane wyłącznie roboty likwidacyjne w ruchu zakładu górniczego. Do innych źródeł finansowania zalicza się w szczególności podwyższenie kapitału zakładowego przedsiębiorstwa górniczego objętego systemem wsparcia skarbowymi papierami wartościowymi przez Skarb Państwa.
W części dotyczącej świadczeń dla pracowników likwidowanych zakładów górniczych projekt przewiduje udzielanie, w zależności od rodzaju wykonywanej pracy, urlopów górniczych, urlopów dla pracowników zakładów przeróbki mechanicznej węgla i odprawy pieniężnych. Warunkiem uzyskania tych uprawnień jest zatrudnienie w likwidowanym zakładzie górniczym albo w likwidowanej oznaczonej części zakładu górniczego prowadzącej samodzielnie ruch w dniu wydania przez adekwatny organ nadzoru górniczego decyzji o zatwierdzeniu planu ruchu likwidowanego podziemnego zakładu górniczego albo likwidowanej części podziemnego zakładu górniczego.
W tym zakresie proponowane przepisy są zgodne z umową społeczną, podano także.
Świadczenia na rzecz pracowników będą wypłacane przez poszczególne przedsiębiorstwa górnicze objęte nowym systemem wsparcia z dotacji budżetowej przyznawanej na ten cel.
Ponadto, zaproponowano dodanie regulacji, których celem ma być wyeliminowanie sytuacji, w których środki przekazywane w ramach dopłat do redukcji zdolności produkcyjnych wydatkowane są głównie na bieżące koszty funkcjonowania przedsiębiorstw górniczych, a nie na redukcję zdolności produkcyjnych.
Część proponowanych zmian do ustawy stanowi również efekt uwzględnienia niektórych propozycji zgłoszonych przez przedsiębiorców górniczych. W szczególności dotyczy to przekazywania nieruchomości należących do przedsiębiorstw górniczych na cele publiczne, a także w celu pobudzania aktywności gospodarczej.
Pozostałe zamiany mają charakter porządkujący (usunięcie zbędnych przepisów, w szczególności o charakterze historycznym).
Pomoc publiczna, która będzie przyznawana przedsiębiorcom górniczym na podstawie zmienionych przepisów ustawy, jest objęta złożonym zaktualizowanym wnioskiem notyfikacyjnym. Przepisy przewidujące udzielenie pomocy publicznej, będą mogły wejść w życie po wydaniu decyzji przez Komisję Europejską stwierdzającej, iż pomoc ta jest zgodna z rynkiem wewnętrznym, zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (UE) nr 2015/1589.
Źródło: ISBnews