Rzeczniczka Praw Dziecka pyta MEN o edukację domową

1 dzień temu
Zdjęcie: Na zdjęciu stół, na którym stoją: tablet, pojemnik z kredkami, jabłko, książki i mały drewniany domek.


Rodzice dzieci spełniających obowiązek szkolny i nauki poza szkołą są zaniepokojeni konsekwencjami, jakie może wywołać zmiana zasad finansowania tej formy edukacji. RPD zwróciła się do MEN o stanowisko w sprawie.

Liczne apele od rodziców

Do RPD wpłynęły liczne sygnały od rodziców dzieci spełniających obowiązek szkolny i nauki poza szkołą. Są zaniepokojeni skutkami zmian przedstawionymi w projekcie rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2026 – napisała Monika Horna-Cieślak w piśmie z 1 września 2025 r. do Minister Edukacji.

Do Ministerstwa Edukacji Narodowej, wystąpienie generalne w sprawie edukacji domowej

W listach zgłaszający akcentują poważny w ich odczuciu problem wiążący się z zaproponowanym obniżeniem subwencji w zakresie finansowania uczniów w edukacji domowej. Przekonują, iż wprowadzenie tego rozwiązania może prowadzić do poważnych trudności finansowych szkół, a w konsekwencji do ograniczenia dostępności edukacji domowej dla dzieci, których rodzice nie będą w stanie ponosić dodatkowych kosztów.

Dzieci i młodzież w edukacji domowej

Rodzice podkreślają, iż ich dzieci trafiły do edukacji domowej z powodu trudnych doświadczeń w szkołach stacjonarnych. Piszą m.in. o przemocy rówieśniczej, braku zrozumienia dla indywidualnych potrzeb edukacyjnych i emocjonalnych. Wskazują, iż w edukacji domowej ich dzieci odzyskały poczucie bezpieczeństwa, stabilności oraz motywację do nauki.

Wśród zgłoszeń są i te od opiekunów dzieci z niepełnosprawnością. Autorzy tych pism zaznaczają, iż w edukacji domowej młode osoby nie tylko rozwijają się edukacyjnie. Mają także zapewnione, odpowiednio do potrzeb, wsparcia psychologiczne.

Głos w sprawie zabierają także nauczyciele opisujący codzienną pracę z dziećmi uczącymi się w edukacji domowej. Z ich relacji wynika, iż szkoła, w której pracują nie ogranicza się wyłącznie do przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych, ale oferuje codzienne zajęcia, wsparcie emocjonalne, kontakt z nauczycielami i przestrzeń opartą na relacji oraz zaufaniu.

Stanowisko MEN

Mając na uwadze wszystkie powyższe głosy, Monika Horna-Cieślak zwróciła się do Minister Edukacji Barbary Nowackiej z prośbą o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie.

Idź do oryginalnego materiału