Dobra informacja dla podatników – 24 grudnia 2024 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną, która wyjaśnia wątpliwości dotyczące leasingu operacyjnego na gruncie przepisów o schematach podatkowych. To pierwsza interpretacja ogólna w obszarze MDR i drugie oficjalne wytyczne ze strony Ministerstwa Finansów od 2019 r.
To nie wszystko – MF zapowiada także ograniczenie obowiązków raportowych w zakresie schematów krajowych choćby o 70%.
Leasing operacyjny a schemat podatkowy – co wyjaśnia nowa interpretacja ogólna?
Dotychczas kwestia leasingu operacyjnego na gruncie przepisów o schematach podatkowych budziła dużo wątpliwości po stronie podatników. Wielu z nich, zwłaszcza leasingodawcy, raportowali do KAS zawarcie takich umów z ostrożności.
W odpowiedzi na te wątpliwości Minister Finansów opublikował interpretację ogólną. Wyjaśnił w niej, iż jakkolwiek umowa leasingu może spełniać jedną z ogólnych cech rozpoznawczych (w ramach uzgodnienia, czynności opierają się na znacznie ujednoliconej dokumentacji albo przyjmują znacznie ujednoliconą formę), to nie zawsze będzie spełnione kryterium głównej korzyści.
Co szczególnie istotne dla leasingodawców – przepisy nie wymagają od podmiotów staranności wykraczającej poza granice staranności generalnie przyjmowanej w danych stosunkach biznesowych (np. na rynku leasingowym). Zarówno promotor, jak i wspomagający, nie są zobowiązani do aktywnego poszukiwania informacji w zakresie danego uzgodnienia i ustalenia, czy z perspektywy klienta kryterium głównej korzyści zostało spełnione.
Kiedy leasingodawca musi raportować, a kiedy nie?
MF wskazuje, iż niezasadne jest raportowanie schematów podatkowych przez leasingodawców, w przypadku gdy:
- kryterium głównej korzyści nie jest spełnione;
- leasingodawca nie wie (i nie musi aktywnie poszukiwać), czy kryterium głównej korzyści jest spełnione, ale zawarcie takiej umowy może potencjalnie oddziaływać na obowiązki podatkowe leasingobiorcy.
Z drugiej strony podkreślono elementy, które mogą świadczyć o spełnieniu kryterium głównej korzyści. Dotyczą one sytuacji, gdy leasingodawca:
- zaoferował klientowi inny model, niż pierwotnie planowany, ale z uwagi na przedstawione korzyści podatkowe, klient zdecydował się jednak na leasing operacyjny;
- posiada informację o zawarciu umowy głównie z uwagi na korzyści podatkowe (chodzi o sytuacje, kiedy np. klient złoży takie oświadczenie lub leasingodawca jest podmiotem powiązanym z korzystającym);
- zdaje sobie sprawę lub powinien zdawać sobie sprawę, iż klient żąda ustalenia takich postanowień umownych, które jednoznacznie wskazują na korzyść podatkową (chodzi np. o ustalenie szczególnie wysokiej opłaty wstępnej, której nie oczekiwałby działający racjonalnie przedsiębiorca).
Większość standardowych umów leasingu operacyjnego nie powinna podlegać obowiązkowi raportowania MDR. Natomiast interpretacja nie wyłącza całkowicie umów leasingu operacyjnego z przepisów o schematach podatkowych.
Zmiany w raportowaniu MDR – uproszczenie systemu
Ministerstwo Finansów zapowiedziało, iż zmiany mają skutkować ograniczeniem obowiązków dla przedsiębiorców w obszarze schematów krajowych. To istotne, bo przecież raportowanie schematów krajowych nie wynika z dyrektywy, a jest dodatkowym obowiązkiem nałożonym przez polskiego ustawodawcę. Z drugiej strony MF obserwuje także, iż raportowane schematy nie odpowiadają celom przepisów.
Projekt w tym zakresie ma się pojawić jeszcze w I kwartale 2025 r.
Jeśli mają Państwo pytania dotyczące obowiązków związanych z raportowaniem MDR – zapraszamy do kontaktu.