Kto będzie mógł się ubiegać o certyfikat?
Procedowana ustawa przewiduje zastąpienie szeregu dokumentów z Urzędu Skarbowego lub ZUS czy KRK itp. wymaganych na etapie weryfikacji wykonawców biorących udział w przetargach publicznych jednym certyfikatem. O certyfikat będą mogły ubiegać się wyłącznie podmioty z państw zapewniających taki sam dostęp do rynku wykonawcom z UE.Zdobycie certyfikatu nie będzie obowiązkiem. Wykonawca sam zdecyduje, czy i w jakim zakresie w procedurze przetargowej będzie korzystał z certyfikatu, czy też złoży dokumenty w tradycyjnej formule. Wykonawca – jak wskazano w projekcie – będzie się mógł ubiegać o dwa rodzaje certyfikatów: potwierdzający brak podstaw do wykluczenia go z postępowania o udzielenie zamówienia oraz potwierdzający zdolność do należytego wykonania zamówienia publicznego (np. doświadczenie, zasoby techniczne i organizacyjne).
Certyfikacja będzie wszczynana na wniosek przedsiębiorcy. Dokumenty będą ważne od roku do trzech lat. O ich okresie ważności również zdecyduje wykonawca.
Jeden certyfikat dla wielu postępowań
Ten sam certyfikat będzie można składać w wielu postępowaniach o udzielenie zamówienia. Wykluczy to konieczność gromadzenia i składania za każdym razem dokumentów wymaganych przez zamawiającego i przechodzenia szczegółowej weryfikacji.
Uczestniczący w posiedzeniu Komisji wiceminister rozwoju i technologii Michał Jarosz wskazał, iż celem projektu jest, by ulżyć małym firmom startującym w przetargach. – Firmy, które będą miały certyfikat, nie będą musiały za każdym razem startując w przetargu kompletować niezbędnych dokumentów, co przyśpieszy i uprościć procedurę – wyjaśnił. Dodał, iż posiadanie certyfikatu nie będzie obowiązkiem.
W połowie czerwca rząd przyjął autopoprawki do przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii i znajdującego się już w Sejmie projektu.
Pierwsza wprowadza możliwość ubiegania się o udzielenie certyfikacji wyłącznie wykonawcom z państw członkowskich Unii Europejskiej oraz z państw trzecich będących stronami Porozumienia Światowej Organizacji Handlu w sprawie zamówień rządowych lub innych umów międzynarodowych gwarantujących na zasadzie wzajemności i równości dostęp do rynku zamówień publicznych, których stroną jest Unia Europejska.
Druga zaproponowana przez MRiT zmiana przewiduje powierzenie prowadzenia Bazy Danych o Certyfikacji Wykonawców Zamówień Publicznych Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych.
Z kolei trzecia poprawka zakłada, iż minister adekwatny do spraw gospodarki – w tej chwili jest nim MRiT – dokona oceny skutków funkcjonowania przepisów o certyfikacji po upływie 4 lat od dnia wejścia w życie ustawy.