Senat wprowadził poprawki do noweli o rachunkowości dot. sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju

2 tygodni temu

Senat wprowadził kilkadziesiąt poprawek do ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, dot. obowiązków sprawozdawczych w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz podniesienia o 25% wysokości przychodów netto ze sprzedaży, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Za przyjęciem nowelizacji głosowało 59 senatorów, przeciw było 33.

Jedna z senackich poprawek umożliwia kandydatom na biegłych rewidentów, spełniającym warunki ustawowe, jednoczesne wystąpienie z wnioskiem o wpis do rejestru biegłych rewidentów, jak i z wnioskiem o wpisanie do tego rejestru informacji o uprawnieniu do atestacji sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.

Kolejna doprecyzowuje, iż adresatem przepisów o sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju są nie tylko zakłady, które prowadzą zarówno działalność ubezpieczeniową, jak i reasekuracyjną, ale także takie, które prowadzą działalność wyłącznie w jednym z tych obszarów.

Ponadto poprawka eliminuje z katalogu adresatów przepisów o sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju oddziały banku zagranicznego i oddziały instytucji kredytowej. Pozostałe zmiany mają charakter legislacyjny, porządkujący, eliminujący wątpliwości interpretacyjne.

Nowelizacja o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym wdraża do krajowego porządku prawnego m.in. dyrektywę 2022/2464 w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Celem dyrektywy 2022/2464 jest zapewnienie, aby większa grupa przedsiębiorstw raportowała istotne, porównywalne i wiarygodne informacje nt. zrównoważonego rozwoju – w większym stopniu użyteczne dla inwestorów i innych interesariuszy. Jest to m.in. niezbędne do realizacji celu, jakim jest zmiana przepływu kapitałów w kierunku finansowania przedsiębiorstw rozwijających się w sposób zrównoważony lub dążących do takiej transformacji

Zgodnie z tą regulacją, rozszerzony zakres jednostek zobowiązanych do raportowania – obejmie:

  • wszystkie duże jednostki,
  • jednostki będące jednostką dominującą dużej grupy kapitałowej,
  • małe i średnie jednostki dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym (z wyłączeniem notowanych mikroprzedsiębiorstw) oraz
  • spełniające określone warunki i kryteria wielkości jednostki zależne i oddziały z siedzibą w państwie członkowskim UE, których odpowiednio jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna podlega przepisom prawa państwa trzeciego, a jej przychód netto ze sprzedaży wygenerowany w UE przekracza 150 mln euro;

Jednocześnie nowelizacja zakłada:

  • podniesienie o 25% wysokości przychodów netto ze sprzedaży, których przekroczenie powoduje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych i stosowania ustawy o rachunkowości,
  • podniesienie o 25% wysokości kryteriów przychodów netto ze sprzedaży oraz sumy aktywów bilansu, których spełnienie umożliwia jednostkom stosowanie następujących uproszczeń:
  • klasyfikowanie umów leasingu finansowego według kryteriów określonych przepisami prawa podatkowego, a nie ustawy o rachunkowości,
  • zaniechanie tworzenia rezerw i aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
  • stosowanie do wyceny instrumentów finansowych wyłącznie przepisów ustawy o rachunkowości zamiast przepisów odpowiedniego rozporządzenia ministra finansów,
  • stosowanie uproszczonego sposobu obliczania kosztu wytworzenia produktu.

W nowelizacji zapisano, iż jednostki mikro i małe nie są objęte obowiązkiem sporządzania zestawienia zmian w kapitale oraz rachunku przepływów pieniężnych (w miejsce dotychczasowego obowiązku sporządzania tych dokumentów z jednoczesną możliwością zwolnienia z ich sporządzania).

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału