Spis treści
Czytasz teraz:
SERP – co to jest?
- SERP – co to i jak rozwinąć ten skrót?
- Z czego składa się SERP? Ważne elementy stron wyników wyszukiwania
- Algorytm a Google SERP
- W jaki sposób Google SERP wpływa na rozwój firmy?
Zamknij
SERP to termin, który powinna znać każda osoba pracująca w marketingu. Najprościej można go wytłumaczyć jako stronę, na którą trafia użytkownik po wpisaniu w wyszukiwarkę internetową jakiegoś poszukiwanego hasła. Choć może się to wydawać mało znaczące, SERP opiera się na solidnej konstrukcji, która odgrywa znaczącą rolę w przypadku biznesów, użytkowników oraz stron internetowych. Warto więc wiedzieć, jak korzystać z SERP, jakie elementy go wyróżniają, a także jak zrozumieć algorytm wyszukiwarek i efektywniej z nich korzystać.
SERP – co to i jak rozwinąć ten skrót?
SERP, czyli Search Engine Results Page to strona wyników wyszukiwania, która pojawia się po wpisaniu zapytania w wyszukiwarce internetowej takiej jak Google, Bing czy Yahoo. To bardzo istotny element związany z aktywnością poszczególnego użytkownika w sieci, zawierający zarówno organiczne wyniki wyszukiwania, jak i płatne reklamy, a także elementy rozszerzone, takie jak mapy, fragmenty wyróżnione, obrazy czy wideo. Analiza SERP jest niezbędna dla strategii SEO i marketingu online, gdyż decyduje o widoczności treści w internecie. Tym samym zrozumienie SERP-u może się przełożyć na lepsze wyniki uzyskiwane przez biznesy. W takim razie jeżeli chcesz działać w sieci, koniecznie wykorzystaj na swoją korzyść właśnie SERP. Co to dokładnie jest i jakie elementy wchodzą w jego skład? Przybliżymy Ci to nieco dalej.
Z czego składa się SERP? Ważne elementy stron wyników wyszukiwania
Strona wyników wyszukiwania ma złożoną strukturę, która integruje różne elementy dostosowane do zapytań użytkowników. Jej zadaniem jest dostarczenie najtrafniejszych informacji w możliwie najkrótszym czasie. Aby zrozumieć to jeszcze lepiej, należy się dowiedzieć, czym są główne składowe SERP.
- Organiczne wyniki wyszukiwania – zdecydowanie stanowią one fundament każdej strony wyników wyszukiwania. Organiczne wyniki są generowane na podstawie algorytmów wyszukiwarki, które analizują jakość i trafność treści względem zapytania użytkownika. Pozycja w organicznych wynikach zależy od czynników SEO takich jak słowa kluczowe, jakość linków zwrotnych czy optymalizacja techniczna strony. Użytkownicy cenią sobie te wyniki, ponieważ nie wyświetlają się im dlatego, iż zostały opłacone przez reklamodawcę.
- Płatne wyniki wyszukiwania, czyli reklamy – takie treści są oznaczane jako „sponsorowane” lub „reklama” i zajmują najwyższe pozycje w SERP Google lub pojawiają się na dole strony. To efekty kampanii reklamowych w systemach takich jak Google Ads. Reklamodawcy płacą za każde kliknięcie, co pozwala na szybkie dotarcie do klientów, jednak wymaga precyzyjnej strategii, aby inwestycja była opłacalna. Źle przeprowadzona kampania może jedynie narazić na koszty, zamiast przynieść widoczne pozytywne zmiany.
- Google Featured Snippets – wyróżnione w ten sposób fragmenty to specjalne bloki tekstu wyświetlane nad wynikami organicznymi. Zawierają one skrócone odpowiedzi na pytania użytkowników, czyli na przykład definicje, porady czy podsumowania artykułów. Taki element Google SARP przyciąga uwagę użytkownika i zwiększa szansę na kliknięcie. Użytkownik ma poczucie, iż faktycznie znajdzie tam to, czego aktualnie szukał, i nie będzie musiał czytać całych bloków tekstu.
- Mapy lokalne – przy zapytaniach lokalnych, takich jak „restauracja w pobliżu” czy „mechanik Warszawa”, SERP wyświetla sekcję z mapą i listą firm w okolicy. To tak zwany „local pack”, który jest oparty na danych z Google My Business i zawiera oceny, godziny otwarcia oraz wskazówki dotyczące dojazdu. To narzędzie wspomaga rozwój firm działających lokalnie, a przy okazji ułatwia życie także klientom korzystającym z wyszukiwarki.
- Treści audiowizualne – wyszukiwarki coraz częściej proponują użytkownikom wyniki wizualne – miniatury obrazów i filmów. Pojawiają się one w odpowiedzi na zapytania związane z produktami, poradnikami czy wydarzeniami. Materiały wideo, zwłaszcza te pochodzące z YouTube’a lub TikToka, zajmują wysokie miejsce wśród wyników, co czyni te platformy istotnymi elementami strategii marketingowej. w tej chwili dużo osób uważa je za bardziej angażujące rozwiązanie.
- Wyszukiwanie w czasie rzeczywistym – w przypadku tematów aktualnych, takich jak wydarzenia, trendy czy wiadomości, SERP Google prezentuje wyniki w czasie rzeczywistym. Mogą to być wpisy z platformy X, newsy lub aktualizacje z blogów. Ta funkcja pomaga użytkownikom na bieżąco śledzić najnowsze informacje, szczególnie te, które pojawiły się w mediach społecznościowych.
Google SERP to dynamiczna przestrzeń, która ewoluuje, aby jak najlepiej odpowiadać na rosnące i zmieniające się potrzeby użytkowników internetu. Zrozumienie tej struktury jest podstawą dla skutecznej obecności online – zarówno w kontekście działań SEO, jak i prowadzenia kampanii reklamowych.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Algorytm a Google SERP
Algorytmy wyszukiwarek to złożone systemy, które analizują miliardy stron internetowych dziennie tylko po to, aby dostarczyć użytkownikowi najtrafniejsze wyniki dla jego zapytania. Ich działanie jest istotne zarówno dla określenia kolejności wyświetlanych stron, jak i zawartości SERP. Przede wszystkim algorytm analizuje zapytania pod względem intencji, na przykład informacji, transakcji czy nawigacji. Oprócz tego ocenia jakość zaproponowanych treści, personalizuje te wyniki pod konkretnych użytkowników, a także regularnie przeprowadza aktualizacje po to, aby SERP Google działało jeszcze lepiej i spotykało się z pozytywnym odbiorem.
W jaki sposób Google SERP wpływa na rozwój firmy?
Google SERP odgrywa istotną rolę w strategii obecności online każdej firmy, niezależnie od tego, czy jest ona prowadzona lokalnie, czy globalnie. Najważniejszych korzyści to:
- większa widoczność,
- zwiększony ruch na stronie,
- większa liczba konwersji,
- lokalna widoczność,
- mniejsze nakłady na reklamę.
Wyższa widoczność w wynikach wyszukiwania zwiększa ruch na stronie, co przekłada się na więcej konwersji, takich jak sprzedaż czy zapytania ofertowe. Lokalne wyniki, w tym mapy, pomagają firmom dotrzeć do klientów z okolicy, wspierając działalność lokalną. Oprócz tego optymalizacja strony pod kątem SEO i SERP to sposób na obniżenie kosztów reklam przy jednoczesnym budowaniu długoterminowej widoczności online.