Komisja Etyki Reklamy uwzględniła w listopadzie trzy skargi Rzeczniczki Praw Dziecka. Dotyczyły działań promocyjnych zagrażających psychicznemu rozwojowi i prawom dzieci.
Monika Horna-Cielak we wszystkich trzech skargach do Rady Reklamy wnioskowała o zajęcie stanowiska w sprawie oraz stwierdzenie naruszenia przepisów prawa, w tym Kodeksu Etyki Reklamy (KER) i Karty Ochrony Dzieci w Reklamie, zagrażających prawom i rozwojowi psychicznemu dzieci.
Skarga na Wydawnictwo NieZwykłe
W skardze na Wydawnictwo NieZwykłe RPD wnioskowała o stwierdzenie naruszeń art. 5 KER (promowanie przemocy i samobójstwa), art. 6 KER (wykorzystywanie szoku i lęku), art. 25 KER (zagrożenie dla rozwoju dzieci) oraz art. 5 Karty (sceny przemocy i negatywnych wzorców).
Wydawnictwo NieZwykłe promując książkę z początkiem lipca 2025 r. na swojej stronie zamieściło relację tzw. story ukazujące bardzo młodą dziewczynę z pętlą na szyj doczepioną drugim końcem liny do ruszającego z dużą prędkością samochodu. Lina rozwija się i szarpie za pętlę umieszczoną na szyi dziewczyny. Dodatkowo ukazał się napis – „Kup bilet, żeby Nika nie musiała więcej ryzykować swoim życiem”.
– Potężny kryzys zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży jest faktem. Dlatego też reklamy, wszelkiego rodzaju promocje, które w taki sposób jak wydawnictwo NieZwykłe zdecydowało się opublikować jest niedopuszczalne. Promocja książki wydawnictwa NieZwykłe bez wątpienia pozbawiona jest zasad etyki oraz pozostaje w sprzeczności z obowiązującym Kodeksem Etyki Reklamy i zagraża młodym czytelnikom – podkreślała w skardze Rzeczniczka Praw Dziecka.
Skarga na Festival Hevelka
W skardze dotyczącej Festiwalu Hevelka Rzeczniczka Praw Dziecka wnioskowała o uznanie naruszeń art. 13 ustawy o wychowaniu w trzeźwości (reklama alkoholu skierowana do nieletnich), a także art. 2, 5, 6, 7 Karty (wykorzystywanie wizerunku dzieci w kontekście alkoholu i niebezpiecznych sytuacji).
– FESTIWAL HEVELKA Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku na portalu społecznościowym Facebook utworzył relację przedstawiającą dwoje małoletnich dzieci stojących na obracającej się platformie z napisem – „Dzieci do 13 lat wchodzą za darmo!”, w górnym prawym rogu widnieje logo Hevelka festiwal alkoholi, a w tle widnieje ścianka z napisem – Amber Browar związane z 10-leciem festiwalu Hevelka – wskazała w skardze RPD.
Jak podkreśliła Monika Horna-Cieślak, szczególne zaniepokojenie budzi uczestnictwo dzieci w wydarzeniach promujących alkohol. Szkody wyrządzone przez alkohol to także koszty ponoszone przez społeczeństwo w wyniku przestępczości, przemocy, zmniejszonej umiejętności pracy lub krzywd wyrządzonych dzieciom i rodzinom.
Skarga na promocję Media Expert
Media Expert, zdaniem Rzeczniczki Praw Dziecka, naruszył art. 4 KER (dyskryminacja i godność), art. 25 KER (zagrożenie rozwojem psychicznym) oraz art. 5 pkt 9 Karty (treści dyskryminujące).
Akcja promocyjna „Piątka za piątkę”, choć pozornie przyjazna dzieciom i rodzinom, w praktyce narusza nie tylko szeroko rozumiane prawa konsumenta, ale też nie sprzyja realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka oraz Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.
Rzeczniczka wskazała, iż każda młoda osoba jest wyjątkowa i wartościowa bez względu na osiągane wyniki w nauce. Każde dziecko posiada unikatowe talenty, umiejętności, uzdolnienia i cechy charakteru, które często nie znajdują odzwierciedlenia w ocenach szkolnych. Tymczasem koncentrowanie się na ocenach jako kryterium nagradzania może prowadzić do niepotrzebnej presji.
Monika Horna-Cieślak wielokrotnie apelowała o rozważenie odstąpienia od tego typu praktyk handlowych bądź podjęcie działań promujących równość w taki sposób, aby na zakończenie roku szkolnego docenić każdą młodą.
Postanowienia Rady Reklamy są nieprawomocne. Po otrzymaniu uchwały strona ma 10 dni na ewentualne złożenie odwołania.

4 godzin temu