Nieuczciwi przedsiębiorcy, aby uniknąć zapłacenia podatków, nie wydają paragonów lub wydają papierki, które jedynie je przypominają. Niekiedy zdarza się również, iż sami sprzedawcy sięgają po paragony zostawione przez klientów, by anulować transakcję i mieć dodatkowy zysk. Przykładem tego jest historia z pizzerii w Kościerzynie, gdzie praktykant oszukał w ten sposób swojego pracodawcę na kwotę około dwóch tysięcy złotych. Właśnie dlatego Ministerstwo Finansów od 2004 roku prowadzi akcję informacyjną "Weź paragon", która ma zapobiegać tego typu oszustwom.
REKLAMA
Zobacz wideo Do jakiego kontenera wrzucić paragon, a gdzie stare ubrania? Wyjaśniamy
Czy klient powinien zabrać paragon? Dochodzi do licznych nadużyć
W 2022 roku Krajowa Administracja Skarbowa przeprowadziła kontrolę, z której wynikało, iż aż co czwarty sprzedający nie wystawiał prawidłowego paragonu. Choć KAS prowadzi stałe działania mające na celu uszczelnianie systemu podatkowego, problem wciąż jest widoczny. Przedsiębiorcy nie wydają paragonów, drukują jedynie tak zwane paragony kelnerskie lub zabierają pozostawione świstki, z których tworzą "podkładki" do pustych faktur i wyłudzania podatku VAT. Skarbówka przypomina zatem, iż zawsze warto zwrócić uwagę na otrzymany dowód zakupu. Wszystko dlatego, iż niekiedy klienci otrzymują jedynie potwierdzenie zapłaty kartą płatniczą, które wcale nie zastępuje paragonu fiskalnego.
Paragon to większe bezpieczeństwo klienta oraz dowód uczciwości ze strony przedsiębiorcy i poszanowania zasad uczciwej konkurencji
- czytamy na stronie KAS. Niewydawanie adekwatnego paragonu może skutkować powiększeniem się tak zwanej szarej strefy, co ma ogromny wpływ na funkcjonowanie gospodarki i budżet państwa.
Nadużycia paragonowe zmniejszają wprost wpływy z podatków do budżetu państwa. To z kolei wpływa na społeczeństwo, które jest odbiorcą usług finansowanych, takich jak edukacja, czy służba zdrowia. Zatem powiększanie 'szarej strefy' i niszczenie uczciwej konkurencji osłabia polską gospodarkę
- napisano w komunikacie.
Tak można zgłosić brak paragonu. To zabezpieczenie dla klienta oraz państwa
Warto również pamiętać, iż paragon jest zabezpieczeniem dla samego klienta. Jest to dowód zakupu, który ułatwia złożenie reklamacji lub zwrot towaru. Obowiązek wystawiania paragonu obejmuje zaś większość podmiotów sprzedających towary i usługi osobom fizycznym. Nie każdy jednak musi przekazać klientowi paragon w wersji papierowej. Od 2020 roku sprzedawca posiadający kasę online może przesłać kupującemu e-paragon w postaci maila lub wiadomości SMS.Zobacz też: Lidl rozdaje bony na zakupy w zamian za zużyte butelki. Tiktoker pokazał, ile udało mu się "zarobić"
W przypadku nieuczciwych praktyk ze strony sprzedawcy klient ma możliwość zgłoszenia takiego incydentu:
w urzędzie skarbowym,
przez całodobowy bezpłatny telefon interwencyjny 800 060 000,
e-mailem na skrzynkę [email protected],
dzięki aplikacji mobilnej e-Paragony.
Ministerstwo Finansów przypomina, iż zgłoszenia można również dokonać w momencie, gdy na paragonie brakuje niezbędnych danych. Są nimi między innymi:
imię i nazwisko lub nazwa podatnika,
NIP podatnika,
numer wydruku,
data i godzina sprzedaży,
oznaczenie "PARAGON FISKALNY",
nazwa towaru lub usługi,
cena jednostkowa towaru lub usługi,
ilość i wartość sumaryczna sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku,
wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują,
wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku,
numer kasy i oznaczenie kasjera.
Dziękuje my, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.