Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję, która zezwala na budowę obwodnicy Stargardu – w ciągu DK20. Trasa ma odciążyć centrum miasta i skrócić czas przejazdu. Pierwsze prace mają ruszyć jeszcze w tym roku, zakończenie inwestycji planowane jest na drugą połowę 2027 roku.
Zielone światło
Decyzja Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej – ZRID – została wydana przez Wojewodę Zachodniopomorskiego, Adama Rudawskiego. To oznacza, iż przygotowania projektowe dobiegły końca, a inwestycja przechodzi do fazy prac w terenie. Umowę na budowę obwodnicy Stargardu – wartą 76 mln zł – podpisano 31 lipca 2024 r. z firmą Strabag.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, procedura uzyskania decyzji wraz z ponowną oceną oddziaływania na środowisko przebiegła sprawnie i zakończyła się w niecałe sześć miesięcy.
W grudniu 2025 roku plac budowy zostanie przekazany wykonawcy, a zasadnicze prace rozpoczną się wiosną przyszłego roku.
Szybszy przejazd przez miasto
Droga DK20 prowadzi przez centrum Stargardu, mija przy tym miedzy innymi Święte i Strachocin. Na trasie znajduje się wiele skrzyżowań i przejść dla pieszych, co spowalnia ruch. Zadaniem obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowy poza miasto. Ma to pomóc w zmniejszeniu hałasu i poprawić bezpieczeństwo mieszkańców.
Obecna długość DK20 w mieście to 7,4 km. Nowa obwodnica skróci trasę o około 3 km, a czas przejazdu może zmniejszyć się choćby czterokrotnie – to przez brak przystanków i ograniczeń prędkości w ścisłym centrum.
Plan orientacyjny obwodnicy Stargardu Trasa i charakter inwestycji
Obwodnica Stargardu będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Zacznie się od węzła Stargard Wschód na S10 i poprowadzi w kierunku północnym.
Na początkowym fragmencie powstanie zatoka kontrolna dla Inspekcji Transportu Drogowego, a drogę będą przecinały trzy ważne obiekty – most nad doliną rzeki Krąpiel, wiadukt nad drogą powiatową Strachocin-Sułkowo oraz przejazd nad linią kolejową Stargard-Gdańsk.
Wiaduktem przeprowadzona zostanie też droga gminna, a most nad rzeką będzie zintegrowany z przejściem dla średnich zwierząt.
Mapa z lokalizacją obwodnicy Stargardu Odszkodowania dla właścicieli nieruchomości
Wraz z wydaniem decyzji ZRID rozpoczęła się również procedura odszkodowawcza. Rzeczoznawcy przygotują wyceny przejętych nieruchomości, a po wydaniu decyzji odszkodowawczej przez Wojewodę Zachodniopomorskiego, środki trafią do właścicieli za pośrednictwem GDDKiA.
100 obwodnic
Budowa obwodnicy Stargardu to część rządowego programu budowy 100 obwodnic. Na Pomorzu Zachodnim gotowe są już obwodnice Gryfina (DK31) i Szczecinka (DK20). W trakcie budowy są w tej chwili obwodnice Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Kołbaskowa, a obwodnica Złocieńca jest w przygotowaniu.
To inwestycje, które zmieniają komfort podróżowania w regionie. Odciążają centra miast i poprawiają bezpieczeństwo na drogach. W planach są też kolejne modernizacje, w tym aktualizacja dokumentacji dla obwodnicy Człopy.
Budowa obwodnicy Stargardu oznacza koniec tranzytu przez centrum miasta. To krok w kierunku szybszych i bardziej bezpiecznych podróży po regionie. Kierowcy nie będą już musieli tracić czasu w korkach, a mieszkańcy będą mógł odpocząć od hałasu i smogu.
Fot. gov.pl

7 godzin temu



![Baltic Economic Congress na zdjęciach [GALERIA]](https://polskamorska.pl/wp-content/uploads/2025/11/IMG_1481.jpg)



