- Przepisy JakośćOpZdrU stanowią podstawę wprowadzenia systemu jakości opieki zdrowotnej obejmującego autoryzację, akredytację oraz rejestry medyczne.
- Podmioty wykonujące działalność leczniczą są obowiązane do utworzenia wewnętrznego systemu do 30.6.2024 r.
Zakres przedmiotowy ustawy
JakośćOpZdrU określa zasady funkcjonowania systemu jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta.
Jak wynika z art. 3 JakośćOpZdrU, na system jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta składają się autoryzacja, wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem, akredytacja oraz rejestry medyczne w rozumieniu odrębnych przepisów.
Kryterium jakości w opiece zdrowotnej
Zgodnie z art. 4 JakośćOpZdrU, jakość w opiece zdrowotnej jest mierzona z wykorzystaniem wskaźników jakości opieki zdrowotnej mieszczących się w zakresie obszarów:
- klinicznego – rozumianego jako zestaw wskaźników odnoszących się do poziomu i efektów realizowanych świadczeń opieki zdrowotnej, opisywanych przez określone parametry;
- konsumenckiego – rozumianego jako wyniki badań opinii pacjentów o organizacji procesu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej;
- zarządczego – rozumianego jako zestaw wskaźników odnoszących się do efektywności wykorzystania zasobów oraz wdrożenia systemów zarządzania, opisywanych przez określone parametry.
Wewnętrzny system
Obowiązek posiadania wewnętrznego systemu spoczywa na podmiocie wykonującym działalność leczniczą w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia (art. 18 ust. 1 JakośćOpZdrU) na zasadach określonych w ustawie z 27.8.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 146; dalej: ŚOZŚrPubU).
Wewnętrzny system składa się z zasad, procedur, metod oraz opisów stanowisk pracy, w celu zapobieżenia wystąpieniu zdarzeń niepożądanych.
Zgodnie z art. 18 ust. 2 JakośćOpZdrU, prowadzenie wewnętrznego systemu przez podmiot wykonujący działalność leczniczą polega na wdrożeniu, utrzymaniu i usprawnianiu tego systemu na podstawie oceny jego skuteczności oraz wyników badań opinii i doświadczeń pacjentów.
Przepisy JakośćOpZdrU wskazują, iż podmiot wykonujący działalność leczniczą w ramach wewnętrznego systemu:
- wdraża rozwiązania służące identyfikacji ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych i zarządzaniu tym ryzykiem w ramach udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;
- identyfikuje obszary priorytetowe dla poprawy jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;
- określa kryteria i metody potrzebne do zapewnienia skutecznego nadzoru nad jakością i bezpieczeństwem udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;
- okresowo monitoruje i ocenia jakość i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;
- monitoruje zdarzenia niepożądane;
- zapewnia dostęp do szkolenia służącego uzyskaniu i podnoszeniu kompetencji personelu w zakresie jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń;
- prowadzi badania opinii i doświadczeń pacjentów na podstawie ankiety.
Osoba odpowiedzialna za prowadzenie wewnętrznego systemu
Art. 19 ust. 1 JakośćOpZdrU określa, iż osobą odpowiedzialną za prowadzenie wewnętrznego systemu jest kierownik podmiotu wykonującego działalność leczniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 2 ustawy z 15.4.2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 799; dalej: DziałLeczU). Chodzi więc o działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne, jak i działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne.
Wśród zadań osoby odpowiedzialnej wyróżnia się:
- przeprowadzanie analizy przyczyn źródłowych zdarzenia niepożądanego;
- zapewnianie zasobów i informacji niezbędnych do adekwatnego monitorowania jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;
- opracowywanie dokumentów określających zasady, procedury, metody oraz opisy stanowisk pracy.
Utworzenie wewnętrznego systemu
Zgodnie z art. 61 JakośćOpZdrU, podmiot wykonujący działalność leczniczą, o którym mowa w art. 18 JakośćOpZdrU, jest obowiązany do utworzenia wewnętrznego systemu do 30.6.2024 r.
JakośćOpZdrU nie określa sankcji za niewdrożenie wewnętrznego systemu w terminie. Wskazuje jedynie, iż odpowiedzialnym za jego prowadzenie jest kierownik podmiotu wykonującego działalność leczniczą, nie precyzuje jednak, z czym wiąże się ta odpowiedzialność.
Etap legislacyjny
Przepisy JakośćOpZdrU obowiązują w większości od 8.9.2023 r.