Szczyt dla edukacji. Wyzwania dla oświaty

3 dni temu

O najtrudniejszych problemach polskiej oświaty i wspólnym poszukiwaniu rozwiązań rozmawiali uczestnicy VI Szczytu dla Edukacji w Warszawie organizowanego przez SOS dla Edukacji.

W gronie ekspertów

Wydarzenie 3 grudnia 2025 r. zgromadziło decydentów, w tym ścisłe kierownictwo Ministerstwa Edukacji Narodowej na czele z Minister Barbarą Nowacką, Sekretarz stanu Katarzyną Lubnauer oraz Pauliną Piechną-Więckiewicz – Podsekretarz stanu, ekspertów, samorządowców, nauczycieli, uczniów i przedstawicieli organizacji pozarządowych.

Rzeczniczkę Praw Dziecka reprezentowała Paulina Nowosielska z Biura RPD.

Koalicja na rzecz szkoły

Szczyt dla Edukacji jest corocznym wydarzeniem organizowanym przez Sieć Organizacji Społecznych (SOS). To koalicja podmiotów, które działają na rzecz mądrzejszej i lepszej szkoły. Promuje i upowszechnia dobre praktyki w nauczaniu, monitoruje stan edukacji, przygotowuje propozycje zmian. Czerpie z wiedzy i doświadczenia wyniesionych ze współpracy m.in. ze szkołami, przedszkolami, nauczycielami, dyrektorami.

Szczyt co roku gromadzi osoby tworzące system oświaty. Jego celem jest debata nad przyszłością polskiej szkoły, wypracowywanie rekomendacji oraz dialog między władzą a środowiskami edukacyjnymi.

Inwestycja w dzieci

Minister edukacji przypomniała, iż do 18 grudnia 2025 r. realizowane są konsultację dotyczące nowej podstawy programowej i zachęcała nauczycieli do udziału w nich i wyrażenia swojej opinii. Podkreślała, iż szkoła to nie wydatek – to inwestycja. Inwestycja w dzieci, nauczycieli i całą społeczność lokalną. To zasada, którą wszyscy powinniśmy się kierować.

Program spotkania objął m.in. debatę plenarną „Kompas jutra. Sukcesy, wyzwania i ryzyka” oraz panele dyskusyjne na temat strategii rozwoju oświaty lokalnej, problemów polskiej szkoły, praktyk nauczycielskich i mentoringu.

Uczestnicy spotkania dyskutowali m.in. o zmianach w podstawach, wyzwaniach demograficznych, kształceniu nauczycieli, klimacie szkolnym, edukacji obywatelskiej oraz roli szkoły w bezpieczeństwie lokalnym. Mocno wybrzmiała kwestia powołania samorządu nauczycielskiego jako tworu, który mógłby się ukonstytuować, stworzyć kodeks etyki dla tej grupy zawodowej i być realnym partnerem w dialogu z przedstawicielami władzy.

Idź do oryginalnego materiału