To koniec marki Nokia – tym razem definitywny. Który to już raz?

6 godzin temu

Za mojego 37-letniego życia przeżyłem już kilka końców świata i tyleż samo upadków marki Nokia. Teraz Nokia upada po raz kolejny. Definitywny koniec marki Nokia ma wyznaczyć rok 2026, kiedy to licencjobiorca marki – HMD Global – straci do niej wyłączne prawa.

To koniec marki Nokia – tym razem na serio?

Umowa licencyjna między fińską firmą Nokia a HMD Global, dotycząca wykorzystania marki Nokia na telefonach, obowiązuje do 2026 roku. Na mocy tej umowy HMD Global od 2016 roku produkowało i sprzedawało telefony pod szyldem legendarnej marki. Korzystano zarówno z nazwy, jak i rozpoznawalnego wzornictwa. Wraz z wygaśnięciem licencji planowanym na 2026 rok, HMD Global stopniowo przestawia się na promowanie własnej marki – HMD. Widać już to na przykładzie nowych modeli urządzeń. To oznacza koniec marki Nokia, która według doniesień nie szuka kolejnego partnera licencyjnego.

Po tym, jak Microsoft zrzekł się praw do marki Nokia w 2016 roku, firma HMD Global uzyskała licencję na jej wykorzystywanie w telefonach. Przedsiębiorstwo, założone przez byłych pracowników Nokii, przyciągnęło uwagę modelami zaprezentowanymi w latach 2017 i 2018. Chodzi m.in. o nową edycję Nokii 3310 oraz legendarną „bananową” 8110. Pod marką Nokia producent oferuje również telefony z systemem Android, które pozycjonowane są w segmencie budżetowym i średniopółkowym. To było jednak zbyt mało, aby urządzenia Nokia osiągnęły sukces.

Jako takim zainteresowaniem cieszyły się jedynie telefony marki Nokia. telefony Nokia wypuszczone spod skrzydeł HMD Global były po prostu… słabe. Nie pomogła potęga marki, która musiała uznać wyższość lepszej konkurencji. Koniec marki Nokia to konsekwencja kumulacji błędów i zaniedbań.

Nowi partnerzy nie będą poszukiwani

Dla Nokii, pełniącej rolę licencjodawcy i dostawcy infrastruktury sieciowej, sprawa wydaje się w dużej mierze przesądzona: marzec 2026 roku to koniec współpracy. Zapytana o szczegóły przedstawiciele firmy odwołali się do zapisów umowy licencyjnej opublikowanej w raporcie rocznym, w którym czytamy:

„W 2016 roku Nokia zawarła strategiczną umowę z HMD Global Oy (HMD), przyznając HMD wyłączną, ogólnoświatową licencję na produkcję telefonów komórkowych i tabletów marki Nokia na okres 10 lat. Na mocy tej umowy Nokia otrzymuje od HMD tantiemy ze sprzedaży urządzeń marki Nokia, obejmujące zarówno licencję na markę, jak i na patenty. W sierpniu 2023 roku Nokia i HMD zmodyfikowały umowę licencyjną, ustalając, iż wyłączna licencja HMD na produkcję urządzeń marki Nokia wygasa w marcu 2026 roku” – czytamy.

Wygląda na to, iż tym razem pożegnamy markę Nokia na dobre. Czy koniec marki Nokia to jakaś wielka tragedia z punktu widzenia konsumentów? Nie. Po prostu konsekwencja zbyt późnego wkroczenia na rynek telefonów i późniejszych błędnych decyzji.

Nowy rodzaj kradzieży. Ukryty terminal wyzeruje Twoje konto
HMDNokiasmartfony
Idź do oryginalnego materiału