Trendy, inspiracje i aktualności ze świata HR, czyli kilka refleksji po UNLEASH WORLD 2023

1 rok temu

Co roku w połowie października Paryż staje się europejską stolicą HR, gromadząc w jednym miejscu liderów i innowatorów branży – dyskutujących o tematach i trendach kształtujących przyszłość rynku pracy. O czym głośno było podczas tegorocznej edycji konferencji UNLEASH WORLD?

W ostatnich trzech latach HRowcy mierzyli się i w wielu miejscach przez cały czas mierzą z wieloma wyzwaniami. Skutki pandemii (a w tym m.in. powrót do biur i wzrost popularności pracy zdalnej), niepewność ekonomiczna, rosnąca inflacja czy zjawiska quiet quitting i loud laboring – to główne, jednak zdecydowanie nie wszystkie istotne kwestie.

Jednocześnie do HR-owych brzegów docierają nowe fale:

  • sztuczna inteligencja,
  • niedobory kadrowe spowodowane demografią (tzw. fala emerytalna),
  • skills meritocracy (koncepcja, zgodnie z którą organizacje powinny być oparte na umiejętnościach i kompetencjach),
  • zielona rewolucja.

Targi firm technologicznych z branży HR, towarzyszące konferencji UNLEASH WORLD, oraz wystąpienia prelegentów – liderów HR z wielu międzynarodowych firm – udowodniły, iż AI w tej dziedzinie to nie bliższa czy dalsza przyszłość. Sztuczna inteligencja już dziś przyspiesza i usprawnia mnóstwo procesów i – co ważniejsze – demokratyzuje wiele decyzji. Widać to szczególnie w obszarach: organization/job design, pozyskiwania talentów, rozwoju kariery, sukcesji, awansów, performance management, przewidywania zaangażowania i satysfakcji pracowników.

W dobie demograficznych braków kadrowych niewystarczające będzie poszukiwanie adekwatnych talentów. Zwinność uczenia się (w tym gorący temat: microlearning), upskilling i reskilling to klucze do pozyskiwania kompetencji potrzebnych firmom do mierzenia się z ciągłą zmianą.

Co więcej, przyszłością są organizacje oparte na umiejętnościach. Zatrudnianie, rozwój i przydzielanie zadań w oparciu o zdolności i umiejętności (skills-based), a nie doświadczenie, staż czy nazwę stanowiska – to szansa dla organizacji na zarządzenie retencją, satysfakcją oraz oczekiwaniami pracowników. W tym kontekście mówi się choćby o końcu CV – szczególnie, gdy AI wesprze w szybkiej i dokładnej weryfikacji umiejętności oraz potrzeb kandydatów i pracowników.

Najczęściej powtarzane podczas konferencji frazy „AI-enabled”, “becoming skills-based”, „reskilling and upskilling” dotyczyły jednak nie tylko organizacji i procesów, ale w równym stopniu samych HRowców.

Musimy nauczyć się pracować z AI dla rozwoju naszych osobistych umiejętności i wiedzieć, jak korzystać ze sztucznej inteligencji, by budować różnorodny i gotowy na wyzwania przyszłości potencjał ludzki w firmach oraz tworzyć doświadczenia pracownicze à la carte.

Idź do oryginalnego materiału