Roczne zeznanie PIT. Z czym może pomóc infolinia KIS?
Choć termin składania rocznych deklaracji podatkowych mija 30 kwietnia 2025 r., to wiele osób do ostatniej chwili ma wątpliwości, jak poprawnie wypełnić deklarację. Często nie wiemy z jakiej ulgi możemy skorzystać, jak rozliczyć darowiznę czy jak rozliczyć się z małżonkiem. W razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących rocznego zeznania PIT możemy jednak skorzystać z infolinii Krajowej Informacji Skarbowej.
KIS prowadzi bowiem ogólnopolską infolinię, w ramach której udziela bezpłatnych informacji podatkowych oraz celnych. Od 1 października 2024 r. infolinia KIS umożliwia także uzyskanie danych dotyczących indywidualnych spraw podatnika objętych tajemnicą skarbową, ale dopiero po potwierdzeniu naszej tożsamości dzięki kodu telePIN.
Podatnicy dzwoniący na bezpłatną infolinię KIS-u mogą otrzymać informacje o m.in. rozliczeniach swoich nadpłat i zwrotów z zeznań oraz deklaracji podatkowych.Reklama
Infolinia KIS. Jak skorzystać z darmowej porady podatkowej?
Z Krajową Informacją Skarbową można skontaktować się na kilka sposobów: telefonicznie, online lub mailowo. Udzielane informacje podatkowo-celne są bezpłatne. W przypadku infolinii płaci się wyłącznie za połączenie, a koszt operatora liczony jest jak połączenie lokalne lub zgodnie ze stawką operatora.
Infolinia KIS działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-18:00 pod poniższymi numerami:
● 22 330 03 30 - dla połączeń z telefonów komórkowych,
● 801 055 055 - dla połączeń z telefonów stacjonarnych,
● +48 22 330 03 30 - dla połączeń z zagranicy.
Na infolinię wystarczy zadzwonić i zadać pytanie. Nie ma wówczas obowiązku podawania naszych danych, chyba iż chcemy uzyskać informacje na temat naszej indywidualnej sprawy. Wtedy konieczne będzie podanie kodu telePIN, który potwierdzi naszą tożsamość.
Z pomocy konsultantów KIS można również skorzystać przez internet:
● poprzez formularz elektroniczny dostępny na stronie podatki.gov.pl - w zakładce “Skontaktuj się z nami" wystarczy kliknąć opcję “Napisz do nas", podać swoje dane kontaktowe oraz wpisać zapytanie,
● poprzez czat z konsultantem lub Kaspro (wirtualnym konsultantem KAS) - dostępny na stronie podatki.gov.pl. Czat działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00.
Kiedy lepiej złożyć wniosek o interpretację podatkową?
Mimo tego, iż konsultanci infolinii Krajowej Informacji Skarbowej udzielają bezpłatnego wsparcia w temacie przepisów podatkowych i celnych, to warto wiedzieć, iż udzielane porady mają jedynie charakter informacyjny. Rozmowa z konsultantem pomaga więc zrozumieć przepisy i wskazać kierunek działania, ale nie daje nam ochrony prawnej w razie ewentualnych nieprawidłowości.
o ile więc nasze pytanie jest skomplikowane i/lub konsultant KIS-u nie będzie umiał jednoznacznie na nie odpowiedzieć, a my chcemy mieć pewność, iż działamy zgodnie z prawem, konieczne może okazać się złożenie wniosku o wydanie podatkowej interpretacji indywidualnej. Taką interpretację wydaje dyrektor KIS i jest ona prawnie wiążąca, zarówno dla podatnika, jak i dla urzędu. W odróżnieniu od informacji udzielonej na infolinii KIS, na interpretację indywidualną trzeba jednak poczekać około 3 miesiące.
WB