Tych umiejętności oczekują w branży morskiej. Sprawdź, czy się nadajesz

6 godzin temu
Zdjęcie: Tych umiejętności oczekują w branży morskiej. Sprawdź, czy się nadajesz


Jeśli myślisz o karierze w sektorze morskim (porty, logistyka, stocznie, niebieska gospodarka), to warto wiedzieć, iż rynek w regionie oczekuje nie tylko formalnych kwalifikacji, ale głównie umiejętności i nastawienia. Przeanalizowaliśmy najnowszy raport Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie, przygotowany w ramach projektu dotyczącego Inteligentnych Specjalizacji Województwa Zachodniopomorskiego.

Branża morska, to sektor strategiczny, ale też wymagający

Branża morska w województwie zachodniopomorskim należy do obszaru „niebieskiej gospodarki i zielonego transportu”, jednej z inteligentnych specjalizacji regionu. To oznacza, iż rozwój kadr dla tego sektora jest priorytetem regionalnym. Jednocześnie raport WUP w Szczecinie wskazuje na szybkie tempo zmian technologicznych – automatyzację, cyfryzację procesów, międzynarodowe łańcuchy dostaw i dynamiczną logistykę. To wszystko sprawia, iż pracownicy branży morskiej muszą być dobrze przygotowani do pracy w środowisku wymagającym zarówno techniki, jak i komunikacji.

— Raport porusza niezwykle istotny problem, z którym mierzymy się w regionie. Mianowicie, potwierdza, iż zapotrzebowanie na specjalistów w regionie nie jest teoretyczne — jest sprecyzowane, identyfikowane i jest odzwierciedleniem potrzeb biznesu – mówi Aleksandra Turbaczewska, Pełnomocnik Dyrektora Naczelnego PŻM i Przewodnicząca Rady Nadzorczej Związku Pracodawców Pomorza Zachodniego.

Na podstawie raportu najważniejsze są cztery grupy kompetencji:

  1. Kompetencje miękkie – fundament pracy w portach i stoczniach
    – komunikatywność
    – praca w zespole
    – elastyczność
    – odpowiedzialność i rzetelność
    Są to umiejętności niezbędne w pracy przy operacjach portowych, planowaniu zleceń, czy koordynacji zespołów.
  2. Kompetencje techniczne i praktyczne. Wykształcenie formalne jest ważne, ale to za mało. Liczy się praktyka, uprawnienia, kursy i doświadczenie. W branży morskiej ważna jest jest np.:
    – obsługa urządzeń i systemów portowych
    – praca z automatyką i maszynami
    – podstawy logistyki morskiej
    – znajomość procedur portowych i bezpieczeństwa.
  3. Kompetencje cyfrowe i technologiczne. Branża morska jest coraz bardziej zautomatyzowana. Wymagana jest: obsługa systemów informatycznych, gotowość do pracy z danymi, rozumienie nowoczesnych technologii logistycznych.
  4. Kompetencje językowe – sektor morski jest międzynarodowy. Komunikacja w języku angielskim to często standard, a nie bonus.

— Kompetencje miękkie, językowe i technologiczne coraz częściej stają się krytyczne – choćby w zawodach o tradycyjnym charakterze. To oznacza, iż dziś już nie wystarczy „tylko” być wykwalifikowanym technicznie. Liczy się szeroki zestaw umiejętności, które pomagają funkcjonować w dynamicznym środowisku. Co to oznacza? Po pierwsze musimy traktować kształcenie zawodowe jako strategiczne narzędzie dla rozwoju regionu i dla konkurencyjności całej branży morskiej. Po drugie – doradztwo zawodowe, edukacja młodzieży i wsparcie dla szkół branżowych oraz techników są absolutnie najważniejsze – musimy identyfikować, promować i rozwijać zawody, które odpowiadają rzeczywistym potrzebom rynku pracy. Trzecią kwestią którą bym podniosła to kompetencje miękkie i przygotowanie technologiczne powinny być integralną częścią programów kształcenia – a nie dodatkiem. I na koniec – Pracodawcy nie mogą być widzami —konieczna jest ścisła kooperacja pracodawców ze szkołami branżowymi i technikami – podkreśla Aleksandra Turbaczewska.

Największe wyzwania dla nowych pracowników branży morskiej
Raport WUP w Szczecinie wskazuje, iż rynek pracy w regionie przez cały czas walczy z: niedopasowaniem kompetencji absolwentów do realnych potrzeb firm, niewystarczającą liczbą kandydatów z doświadczeniem praktycznym, koniecznością aktualizacji programów edukacji i kursów.

Dla młodych pracowników oznacza to jedno: wygra ten, kto postawi na rozwój praktyczny i technologiczny.

Jak dobrze wystartować w branży morskiej?
Raport podpowiada, iż warto:
– wybierać kursy i szkolenia branżowe (np. logistyka portowa, automatyka, urządzenia okrętowe)
– zdobywać praktyki i staże w portach lub firmach logistycznych
– rozwijać języki obce
– uczyć się obsługi systemów cyfrowych
– budować kompetencje miękkie poprzez projekty, wolontariat i pracę zespołową

Najlepsze efekty daje łączenie uczenia formalnego, nieformalnego i praktyki zawodowej, co w branży morskiej jest szczególnie aktualne.

— W sektorze morskim widzimy to szczególnie mocno. Pracodawcy coraz aktywniej angażują się w edukację, bo bez wspólnego działania nie zbudujemy kadr przyszłości. Kształcenie zawodowe musi stać się priorytetem strategicznym regionu – dla konkurencyjności gospodarki i dla młodych ludzi szukających perspektyw. Zachęcam do dalszego wzmacniania współpracy biznes–edukacja – podsumowuje Turbaczewska.

Projekt realizowany przez Województwo Zachodniopomorskie/Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie w ramach naboru pt. Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych.
Inwestycja A3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie.

fot: envato.elements

Idź do oryginalnego materiału