Tylko w zeszłym roku Polacy stracili przez to 500 mln zł. W tych przypadkach pieniądze zwraca bank

1 dzień temu
Oszustwa internetowe stają się w ostatnich latach coraz większym problemem, a przestępcy stale znajdują nowe metody manipulacji. Nie wszyscy użytkownicy jednak wiedzą, iż bank jest zobowiązany do zwrócenia nam utraconych środków. Regulują to określone przepisy, o czym przypomina UOKiK.
Choć problem cyberprzestępczości jest często nagłaśniany, to do wyłudzeń wciąż dochodzi. Według danych udostępnionych przez Stowarzyszenie Stop Bankowemu Bezprawiu tylko w 2024 roku zgłoszono aż 334 tysiące przypadków nieautoryzowanych transakcji, co przełożyło się na łączne straty klientów w wysokości prawie 500 milionów złotych. Na szczęście prawo jest wówczas często po naszej stronie, choćby jeżeli czasami musimy o to zawalczyć.


REKLAMA


Zobacz wideo Łukasz Nowatkowski: telefona można używać albo wygodnie, albo bezpiecznie


Czy bank zwraca pieniądze za oszustwa? O tych przepisach warto pamiętać
Jak wyjaśnia portal Infor, transakcja jest uznawana za autoryzowaną, gdy płatnik wyraził zgodę na jej wykonywanie w sposób przewidziany w umowie zawartej między płatnikiem a dostawcą usługi finansowej. Pojawiają się tu jednak pewne rozbieżności w interpretacji autoryzacji. Banki uznają bowiem za wystarczające użycie narzędzia weryfikacyjnego. Prawnicy z kolei wskazują, iż autoryzacja wymaga weryfikacji i świadomej zgody klienta, przy czym nie można uznać jej za ważną, jeżeli doszło do manipulacji ze strony przestępców. Rozróżnienie to jest szczególnie ważne w kontekście art. 46 ustawy o usługach płatniczych. Mówi on o tym, iż bank ma obowiązek zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji lub przywrócenia stanu sprzed wystąpienia takiej transakcji do końca następnego dnia roboczego po zgłoszeniu zdarzenia. Wyjątek stanowią sytuacje, gdy zgłoszenie nastąpi po upływie 13 miesięcy od transakcji lub istnieje podejrzenie oszustwa ze strony konsumenta. Niemniej choćby w tym drugim przypadku instytucje finansowe powinny podjąć określone kroki. Zwraca na to uwagę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zobacz też: Oszuści wysyłają do Polaków. Dostałeś taki mail? Natychmiast to zgłoś


Jak odzyskać pieniądze z nieautoryzowanej transakcji? Reklamacja do banku o zwrot pieniędzy
UOKiK podaje na swojej oficjalnej stronie, iż skradziona kwota powinna zostać zwrócona klientowi choćby wtedy, gdy ponosi on w jakimś stopniu za to odpowiedzialność. Dopiero później bank powinien ocenić, w jakim stopniu przyczyniliśmy się do utraty środków i ewentualnie domagać się zwrotu części zwróconych środków. W pełnej wysokości będziemy odpowiadać za te transakcje nieautoryzowane, do których doprowadziliśmy umyślnie lub były one skutkiem "rażącego niedbalstwa" (np. zapisanie numeru PIN na karcie płatniczej). Co ważne, poinformowanie odpowiednich służb w tym przypadku jest obowiązkiem instytucji.


jeżeli bank odmawia zwrotu środków, gdyż podejrzewa, iż konsument padł ofiarą oszustwa, powinien sam informować organy ścigania. Bank nie może odmawiać zwrotu środków i jednocześnie uzależniać tego od zgłoszenia przez konsumenta sprawy na policję


- czytamy na stronie UOKiK. Na koniec warto zaznaczyć, iż im szybciej zgłosimy do banku nieautoryzowaną transakcję, tym lepiej. Należy przy tym korzystać z oficjalnej infolinii firmy. Ponadto wskazana jest zmiana danych logowania, zastrzeżenie karty i powiadomienie policji we własnym zakresie. jeżeli bank mimo wszystko odrzuci naszą reklamację o zwrot pieniędzy, możemy złożyć wniosek do Rzecznika Finansowego lub miejskiego/powiatowego rzecznika konsumentów o pomoc w rozwiązaniu naszej indywidualnej sprawy.


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału