UOKiK uderzył pięścią w stół, a efektem tego są kary dla dwóch firm, które pałały się tworzeniem i publikowaniem fałszywych opinii w najpopularniejszych usługach w sieci.
UOKiK dość mocno zaznaczył swoją ostatnią decyzje w komunikacie prasowym, informując o tym, iż nie tylko publikowanie nieuczciwych opinii, ale także ich kupowanie lub zlecanie, jest także łamaniem prawa. W wyniku ostatniej decyzji UOKiK dwie firmy, trudniące się tworzeniem takich opinii, zostały ukarane łączną kwotą na 85 tys. zł.
Na czym polega proceder? Otóż fałszywa pochlebna opinia, która została wystawiona np. w Google, daje nieuczciwą przewagę wobec konkurencji, która gra fair. UOKiK wziął pod lupę firmy, które oficjalnie w palecie swoich usług chwalą się, iż wykonują takie świadczenia: „Zachowujemy zasadę obiektywności, czyli kreujemy maksymalnie neutralne wrażenie treści, aby przekaz informacyjny nie wydał się reklamą” – takim hasłem firma SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa – Łukasz Wudyka w Krakowie reklamowała swoje usługi. Z kolei firma Best-Review Krzysztof Michalski w Lesznie informowała: „Pamiętaj, iż nie musisz czekać na to, aby użytkownicy docenili Twoją pracę poprzez zamieszczenie pozytywnych ocen. Możesz mieć je od zaraz. Wystarczy, iż skorzystasz z naszego wsparcia (…). Zakres publikowanych fałszywych usług miał wychodzić poza obszar opinii w Google i dotyczyć miał takich serwisów jak: Tripadvisor, Dobry Mechanik, Ceneo, ZnanyLekarz czy Wakacje.pl. – Recenzje publikowane przez ukaranych przedsiębiorców pozorowały opinie rzeczywistych klientów. Wprowadzały w błąd, ponieważ sztucznie podwyższały renomę sprzedawcy czy jakość produktu lub usługi. Tymczasem, renoma i prestiż przedsiębiorców powinny opierać się na prawdziwych informacjach i kształtować w ramach uczciwej gry rynkowej. Na procederze publikowania fałszywych opinii tracą zarówno konsumenci, jak i uczciwi przedsiębiorcy, którzy w sposób zgodny z prawem zbierają komentarze o swoich produktach – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Obie firmy zostały ukarane łączną karą wysokości 85 tys. zł, która rozbita została na 50 168 PLN dla agencji SeoSem24 i 35 000 dla agencji Best-Review. Decyzja Prezesa UOKiK ma również zostać opublikowana na stronach obu agencji, a także na ich profilach w serwisie Facebook. Wyrok jest nieprawomocny, a więc przedstawiciele obu agencji mogą od tej decyzji się odwołać. Co interesujące, to nie pierwsza decyzja, która zapadła ze strony UOKiK dotyczące niewłaściwych praktyk związanych z wystawianiem opinii w sieci. Ponadto toczą się także postępowania wobec innych brandów, które mogą otrzymać karę do wysokości 10% rocznych obrotów. Postępowanie dotyczy dwóch agencji: Mastermarketing A&K LTD oraz Tomasz Ciuła Project Management. UOKiK również zwrócił uwagę w kierunku przedsiębiorców, którzy opinie publikują, zaznaczając, iż i na nich spoczywa odpowiedzialność:- musisz weryfikować, czy pochodzą od osób, które kupiły twój produkt lub korzystały z twoich usług;
- niedozwolone jest sztuczne zawyżanie ocen i rankingów przez wystawianie zamawianych opinii;
- publikuj zarówno opinie pozytywne, jak i negatywne. Nie usuwaj komentarzy niepochlebnych dla ciebie, jeżeli ktoś rzeczywiście nie był zadowolony z produktu/usługi.