Jakość paliwa ma ogromne znaczenie dla silnika pojazdu. Z tego względu kwestia ta jest dokładnie monitorowana, co regulują odpowiednie przepisy. Dzięki temu kierowcy wiedzą, które stacje lepiej omijać podczas tankowania. Części z nich opublikowane wyniki kontroli mogą przy okazji pomóc w zidentyfikowaniu źródła ich problemów z samochodem.
REKLAMA
Zobacz wideo Wysokie ceny paliw zmorą kierowców. Tusk podał termin zmian
Kto kontroluje jakość paliw? W Polsce jest to regulowane konkretnymi przepisami
Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarządzającym systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw jest Prezes UOKiK, a same kontrole z tym związane prowadzi Inspekcja Handlowa. Kontrole obejmują paliwa ciekłe (benzyny i olej napędowy), biopaliwa ciekłe oraz gaz skroplony (LPG). Ich celem jest przeciwdziałanie transportowaniu, magazynowaniu, wprowadzaniu do obrotu, a także gromadzeniu w stacjach zakładowych paliw niespełniających wymagań jakościowych, co ostatecznie oznacza ochronę konsumentów. Paliwo o złych parametrach może bowiem prowadzić m.in. do uszkodzeń silnika lub układu paliwowego.
Zobacz też: W tym kraju benzyna jest tańsza niż woda. W Polsce nie kupisz za tę cenę choćby bułki
Portal Forsal.pl podkreśla, iż wykrycie nieprawidłowości wiąże się z konsekwencjami prawnymi. Osobom i firmom dopuszczającym do obrotu wadliwe paliwa grozi zwykle kara od 50 tys. do 500 tys. zł lub do trzech lat więzienia. Czyny o mniejszej wadze są karane mandatem w wysokości 10-25 tys. zł, a za działania nieumyślne będziemy musieli zapłacić 25-250 tys. zł. Niemniej w przypadku paliwa o większej wartości grzywna znacznie wzrośnie i może wynieść od 100 tys. do choćby 1 mln zł, a do tego dochodzi od trzech miesięcy do pięciu lat pozbawienia wolności. Mimo to nieprawidłowości w tym zakresie wciąż się zdarzają. Gdzie dokładnie w tym roku?
Mapa paliw UOKiK. Na tych stacjach paliw w Polsce wykryto nieprawidłowości
Najnowsze kontrole jakości paliw w Polsce objęły w sumie 1178 próbek, które pobrano na stacjach w całym kraju w okresie od 13 stycznia do 30 września 2025 roku. Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w przypadku oleju napędowego. Dotyczyło to ośmiu punktów, głównie w województwie mazowieckim:
Trytoma, Batorego 81, Zielona Góra (woj. lubuskie);
Circle K, Sportowa 3, Gorlice (woj. małopolskie);
Tank-Gaz, Pułtuska 18, Zatory (woj. mazowieckie);
TANK-OL, Brzeska 102F, Siedlce (woj. mazowieckie);
Gopal, Przemysłowa 3, Korczew (woj. mazowieckie);
AUTO-GAZ, Bohaterów 1920-go Roku 1, Borkowo (woj. mazowieckie);
Malinowscy/Langowska, Świątki 38 (woj. warmińsko-mazurskie);
Nobilat, ul. Jasna 25A, Kołobrzeg (woj. zachodniopomorskie).
Jakość benzyny 95 odbiegała od normy w trzech miejscach w kraju:
KOM-ROL, Kobylinki 8, Kobylinki (woj. kujawsko-pomorskie);
MPK Radom, Wjazdowa 4, Radom (woj. mazowieckie);
Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego, Pstrowskiego 28B, Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie).
jeżeli chodzi zaś o gaz LPG, wadliwe paliwo sprzedawano tylko na jednej stacji: AGRO-MASZ w Brzeźniku, w województwie dolnośląskim. Szczegółową listę wyników kontroli dla wszystkich stacji znajdziemy na oficjalnej stronie UOKiK. Znajdziemy tam także wyniki z 2023 i 2024 roku.
Źródło: uokik.gov.pl, forsal.pl
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

1 dzień temu



