Utworzenie nowego polskiego stowarzyszenia mediów cyfrowych

humanmag.pl 2 miesięcy temu

Niektóre z wiodących polskich grup medialnych, w tym WP, Ringier Axel Springer Polska, Agora i Interia, połączyły siły, tworząc nowe stowarzyszenie branżowe pod nazwą Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych (ZPWC).

Pod przewodnictwem Macieja Kossowskiego głównym zadaniem jest wspólna praca nad rozwojem mediów internetowych oraz reprezentowanie wydawców w tworzeniu regulacji prawnych.
Członkami ZPWC są także ZPR Media Group i TVN Warner Bros. Discovery. Interia planuje oficjalne przystąpienie do stowarzyszenia po jego rejestracji w krajowym rejestrze sądowym.
Zaraz po powstaniu ZPWC przystąpiło do Konfederacji Lewiatan.

Celem stowarzyszenia jest reprezentowanie interesów swoich członków, przede wszystkim poprzez wpływanie na kształtowanie się polskiego i europejskiego porządku prawnego. Ramy prawne i regulacje powinny zapewniać krajowym wydawcom równe i sprawiedliwe warunki rozwoju i konkurowania na europejskim rynku cyfrowym, szczególnie w relacjach z globalnymi firmami technologicznymi. W planach stowarzyszenia są także działania z zakresu zbiorowego zarządzania prawami pokrewnymi. Będzie to możliwe po przyjęciu ustawy wdrażającej unijną Dyrektywę o prawie autorskim i prawach pokrewnych na Jednolitym Rynku Cyfrowym z 2019 roku oraz po spełnieniu odpowiednich wymagań odpowiednich przepisów.

Komentując założenie stowarzyszenia Maciej Kossowski powiedział: „To bardzo istotny moment w historii polskiego rynku medialnego. Organizacji zrzeszających media jest wiele, jednak nie ma instytucji skupiającej się wyłącznie na działalności wydawniczej w formie cyfrowej, mimo iż stanowią one już większość tego rynku. Czeka nas wiele ważnych tematów. Polska w dalszym ciągu nie dokonała transpozycji Dyrektywy o prawie autorskim i prawach pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym, przez cały czas musimy pracować nad dostosowaniem do unijnego rozporządzenia DSA, a w najbliższej przyszłości zostaną wprowadzone regulacje dotyczące sztucznej inteligencji. Jestem również przekonany, iż dalszy rozwój prawnej ochrony prywatności użytkowników i jego konsekwencje biznesowe, takie jak: B. Wycofanie plików cookies podmiotów zewnętrznych będzie wymagało dalszych regulacji. W tej dyskusji należy wyraźnie usłyszeć zbiorowy głos wydawców cyfrowych”.

Powiązany

Idź do oryginalnego materiału