Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej o wysłuchanie głosu uczniów przy okazji zmian przepisów oświatowych dotyczących prac domowych.
Monika Horna-Cieślak w piśmie z 24 września 2025 r. do Ministerstwa Edukacji Narodowej zwróciła uwagę na aspekt obciążenia dzieci i młodzieży obowiązkami szkolnymi oraz na trwające w Instytucie Badań Edukacyjnych analizy dotyczące problematyki zadawania dzieciom i młodzieży prac domowych. Analizy są najważniejsze dla dalszych decyzji i działań resortu oświaty w tej sprawie i mogą rzutować na dalszy kierunek prac nad zmianami w przepisach prawa oświatowego.
Ważny głos uczniów
– Wyrażam głęboką wdzięczność za pracę osób skupionych nad tym przedsięwzięciem i wierzę, iż przyjęte rozwiązania będą konstruktywnie wpływały na realizację prawa dzieci do bezpiecznych (również emocjonalnie) i przyjaznych warunków do nauki. Aby było to jednak możliwe i aby przeprowadzane analizy w pełny sposób odzwierciedlały obecną rzeczywistość szkolną uczniów, niezbędne będzie umożliwienie zabrania głosu w tej sprawie samym uczniom – napisała Rzeczniczka Praw Dziecka.
Monika Horna-Cieślak podkreśliła, iż uczniowie jako osoby zdolne do kształtowania swoich poglądów mają prawo do swobodnego wyrażania ich we wszystkich sprawach ich dotyczących. To też gwarantuje art. 12 ust. 1 Konwencji o prawach dziecka. Ten sam przepis nakłada na dorosłych obowiązek przyjmowania tych opinii z należytą wagą, stosownie do wieku oraz dojrzałości dziecka.