W Szczecinie zakończono inwestycję w Terminalu Gazu Płynnego; pojemność magazynowa zwiększona dwukrotnie

18 godzin temu

Zakończyła się inwestycja spółki Orlen Paliwa w Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie. Po rozbudowie obiekt dwukrotnie zwiększył pojemność magazynową, a możliwości przeładunkowe o blisko 65 proc. Koszt inwestycji wyniósł ponad 150 mln zł.

Zrealizowana w Szczecinie inwestycja ma wzmocnić bezpieczeństwo łańcucha dostaw LPG do klientów i sieci Orlen. Po rozbudowie obiekt dwukrotnie zwiększył pojemność magazynową, a możliwości przeładunkowe o blisko 65 proc. (400 tysięcy ton LPG rocznie).

Kluczowym elementem nowej infrastruktury są dwa, wyprodukowane w gdyńskiej stoczni 75-metrowe zbiorniki LPG. Każdy nich ma pojemność 2100 metrów sześciennych i waży 400 ton. Dzięki temu potencjał magazynowania terminalu w Szczecinie wzrósł do 8,7 tysięcy metrów sześciennych.

„To oznacza przede wszystkim, iż jesteśmy w stanie zagwarantować dużo większe bezpieczeństwo dostępności LPG w Polsce, który jest istotnym nośnikiem energii dla większości posiadaczy samochodów, użytkowników do celów grzewczych. To nam po prostu daje gwarancję i pewność tego, iż jesteśmy zabezpieczeni o ile chodzi o dostawy dziś i w przyszłości” – powiedział w czwartek prezes zarządu Orlen Paliwa Marcin Zawisza.

Zwrócił on uwagę, iż dzięki inwestycji „istotnie zwiększamy możliwości przeładunkowe i możliwości magazynowe”. „W obecnej sytuacji rynkowej możliwość wyboru dostawców, kierunków importu, ta elastyczność, którą daje nam obecna struktura terminala, fundamentalnie podnosi nasze bezpieczeństwo, nie tylko jako spółki, ale też bezpieczeństwo energetyczne państwa. Jesteśmy w stanie lepiej odpowiadać na nagłe sytuacje rynkowe, kryzysowe” – dodał Zawisza.

Jak przekazał Orlen, w tej chwili do Polski ponad 35 proc. gazu płynnego dostarczane jest do terminali morskich, a podstawową formą pozostaje transport kolejowy. Dlatego rozbudowano też infrastrukturę kolejową na terenie terminalu, m.in. powstały trzy dodatkowe tory na bocznicy, nowe stanowisko przeładunkowe cystern kolejowych oraz nowa pompownia LPG.

„Na bocznicy mieści się ponad sto wagonów. To jest około 4 tys. ton gazu, który jednorazowo, fizycznie można byłoby na tej bocznicy składować. To jest bardzo ważna część modernizacji, czy inwestycji w tę infrastrukturę. Zbiorniki są bardzo ważne, ale móc przyjąć produkt to jest jedna rzecz, a móc go skutecznie wyekspediować do klientów to jest zupełnie coś innego” – podkreślił Zawisza.

Sama inwestycja pozwoli na zwiększenie możliwości importowych propanu zarówno do celów grzewczych jak i wytwarzania autogazu. Jak informuje Orlen, LPG do celów transportowych stanowiło niemal 75 proc. całkowitej konsumpcji tego produktu w Polsce w 2024 roku. Pozostała część sprzedaży przeznaczona była m.in. na cele grzewcze (sektor komunalny, przemysłowy, rolnictwo).

Orlen Paliwa odpowiada za ponad 30 proc. krajowego rynku LPG. Od 2022 roku spółka nie importuje gazu z Rosji, a zdecydowana większość LPG sprzedawanego przez koncern pochodzi z produkcji własnej w rafineriach w Polsce i na Litwie oraz importu z państw Europy Zachodniej i Północnej.

Inwestycja w Terminalu Gazu Płynnego rozpoczęła się w 2022 roku, a sama rozbudowa trwała dwa lata. Za jej realizację odpowiadało konsorcjum polskich firm, z generalnym wykonawcą, firmą AGAT S.A. Koszt inwestycji wyniósł ponad 150 mln zł.

źródło: PAP / fot: Orlen Paliwa

Idź do oryginalnego materiału