Pomoc de minimis to najważniejsze zagadnienie, jeżeli chcesz ubiegać się o tzw. wakacje od ZUS. Jakie oświadczenie złożyć, wypełniając wniosek o pomoc? Co zrobić, jeżeli Twój biznes otrzymał już pomoc de minimis? Jak skonstruować sam wniosek i czy można to zrobić online? Odpowiadamy na najczęściej pojawiające się pytania!
Wakacje od ZUS to gorący temat, który dotyczy wszystkich prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną. Przyjmowanie wniosków przez ZUS ruszyło 1 listopada. Jak dowiedział się inFakt, do 6 listopada do godz. 16:00 przedsiębiorcy złożyli 219 164 wniosków. Wakacje od ZUS to możliwość zwolnienia z opłacania składek ZUS za wybrany przez siebie miesiąc. Takie działanie można wykonać raz w roku. O tym kto może skorzystać i jak działa nowe rozwiązanie przeczytasz w osobnym wpisie.
Sprawdź, jak złożyć wniosek o wakacje składkowe w PUE ZUS (eZUS)!
Od początku miesiąca dostaliśmy mnóstwo Waszych pytań – czy to podczas transmisji live, czy też w naszych kanałach w social mediach – odnośnie jednego z kluczowych zagadnień dotyczących wakacji składowych od ZUS, czyli pomocy de minimis.
W dostępnym na naszym YouTube nagraniu znajdziesz wiele odpowiedzi odnośnie najczęściej pojawiających się kwestii, m.in. jak obliczamy 3 lata pomocy de minimis, jak zweryfikować, czy korzystałem z pomocy de minimis czy po jakim kursie przelicza się pomoc de minimis.
Dziś rozwijamy dla Was dalej to zagadnienie.
Pomoc de minimis a wakacje od ZUS
Wypełniając wniosek o tzw. wakacje składkowe online, w serwisie ZUS PUE (eZUS), jedną z najbardziej problematycznych kwestii okazało się pytanie o to, czy wnioskodawca korzystał, czy też nie korzystał z pomocy publicznej de minimis.
W kreatorze wniosku o zwolnienie z obowiązku opłacania składek za wskazany miesiąc (RWS), który wypełniasz online, musisz zaznaczyć jedną z dwóch opcji. Aby to zrobić prawidłowo, warto jest poznać definicję pomocy de minimis.
Czym jest pomoc de minimis?
Pomoc de minimis to rodzaj pomocy publicznej, której danemu przedsiębiorstwu udziela państwo lub instytucje publiczne. Przez przedsiębiorstwo ustawodawca ma na myśli każdą jednostkę, która wykonuje działalność gospodarczą i to niezależnie od tego, w jakiej formie to robi i jaki jest tu sposób finansowania. Takie rozwiązanie jest skierowane w głównej mierze do małych i średnich przedsiębiorców, którzy mogą dzięki temu korzystać z różnych benefitów.
Warto wiedzieć
Istnieją 3 główne źródła pomocy de minimis: fundusze krajowe, fundusze regionalne, fundusze unijne
Zamów rozmowę z Księgowym inFaktu
- 8 znaków lub więcej
- Małe i wielkie litery
- Przynajmniej jedną cyfrę
Na czym polega pomoc de minimis?
Pomoc de minimis to wsparcie publiczne, które przysługuje przedsiębiorcy ze strony państwa. Ten rodzaj dofinansowań polega na relatywnie niewielkim wsparciu i pomocy, która nie zakłóca konkurencyjności, a także nie ma wpływu na wymianę handlową w Unii Europejskiej.
W zakres pomocy de minimis wchodzą m.in.:
- dotacje na inwestycje
- preferencyjne kredyty i pożyczki
- szkolenia
- usługi doradcze
- jednorazowa amortyzacja
- umorzenie zobowiązań publicznych
Jaki jest limit pomocy de minimis?
Z pomocy de minimis nie można korzystać bez limitu. Twórcy tej koncepcji zastrzegli, iż w okresie 3 minionych lat ogólna kwota przyznanej pomocy de minimis konkretnemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 300 tys. euro.
Warto wiedzieć
Jest to kwota łączna dla wszystkich form wybranego wsparcia i niezależna od tego, z jakiego źródła pobierana jest pomoc.
Jak jest liczony 3-letni okres limitu de minimis?
W 2024 roku 3-letni okres limitu w przypadku pomocy de minimis uległ zmianie. Obecnie oblicza się go, biorąc pod uwagę 3 minione lata, nie zaś jak było dotychczas, rok bieżący i dwa ostatnie lata podatkowe.
Przykład
Jeżeli Pan Jan chce skorzystać z pomocy de minimis 15 listopada 2024 roku, to przy jej udzielaniu pod uwagę bierze się 3 minione lata, czyli okres od 15 listopada 2021 roku. jeżeli od tej daty przedsiębiorca ubiegał się o jakąkolwiek pomoc de minimis – pula środków przeznaczonych do wypłaty będzie uszczuplona o te kwoty.
Jednorazowa amortyzacja a de minimis
Pomoc de minimis obejmuje wiele aspektów działania przedsiębiorstwa. Zalicza się do nich także jednorazową amortyzację. Czy wpływa ona na wysokość pomocy de minimis?
Czym jest jednorazowa amortyzacja?
Jednorazowa amortyzacja to jeden z przywilejów w ramach pomocy de minimis. Mogą z niej skorzystać przedsiębiorcy o statusie małego podatnika, a także ci, którzy w danym roku podatkowym rozpoczęli swoją działalność. W ramach tego udogodnienia mogą oni w związku z nabyciem środka trwałego dokonać odpisów amortyzacyjnych do wysokości 50 tys. euro.
Jeśli jako przedsiębiorca dokonujemy jednorazowych amortyzacji, chcąc ubiegać się o wakacje od ZUS, należy zweryfikować, z czego korzystaliśmy w ostatnich latach. o ile nie masz pewności, czy udzielone wsparcie dotyczyło pomocy de minimis, zawsze możesz wystąpić do danego podmiotu i wystosować zapytanie na ten temat.
Nierzadko, korzystając z pomocy tego typu, otrzymasz także zaświadczenie. Ten dokument musisz dołączyć do wniosku o zwolnienie ze składek, o czym piszemy dalej.
Czy amortyzacja jednorazowa z pomocy de minimis też jest wliczana do limitu pomocy?
Tak, wspominany we wcześniejszych akapitach limit pomocy de minimis obejmuje także niektóre środki z tytułu amortyzacji jednorazowej. To oznacza, iż skorzystanie z tego rodzaju amortyzacji w okresie 3 minionych lat może pomniejszać wartość limitu pomocy przewidzianego dla danego przedsiębiorcy. Warto jednak pamiętać, iż nie każda jednorazowa amortyzacja jest pomocą de minimis. Pomocą de minimis nie są np. amortyzacja do 10 tys. zł, jak również limit amortyzacji na nowe środki trwałe do 100 tys. zł.
Od jakiej kwoty jednorazowa amortyzacja stanowi pomoc de minimis?
Przedsiębiorcy skorzystają z prawa do jednorazowej amortyzacji w ramach pomocy de minimis w przypadku środków trwałych o wartości powyżej 10 tys. zł. Oznacza to, iż do wspomnianego wcześniej limitu 50 tys. euro nie wlicza się składników majątku, których wartość nie przekracza progu 10 tys. zł.
Przypominamy, iż taką amortyzację można zastosować do ŚT z grup 3-8, z wyłączeniem samochodów osobowych do wysokości 50 tys. euro w danym roku podatkowym.
Warto wiedzieć
Grupy 3-8 to (3) kotły i maszyny energetyczne, (4) maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania, (5) maszyny, urządzenia i aparaty specjalistyczne, (6) urządzenia techniczne, (7) środki transportu (z wyłączeniem samochodów osobowych), (8) narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie niesklasyfikowane gdzie indziej.
Niektóre środki trwałe o wartości powyżej 10 tys. zł nie podlegają jednorazowej amortyzacji. To m.in. prawa, licencje, oprogramowanie, auta osobowe, grunty, budynki, inwentarz żywy etc.
Jednorazowa amortyzacja – jak ją zgłosić do urzędu?
Jednorazowa amortyzacja jest prawem, a nie obowiązkiem, dlatego jako podatnik samodzielnie wybierasz, czy chcesz z niej skorzystać, czy nie. Jeśli dokonasz jednorazowej amortyzacji, możesz uzyskać zaświadczenie o skorzystaniu z pomocy w ciągu 2 miesięcy od dokonania odpisu. Pobranie zaświadczenia nie jest obowiązkowe, ale takie udokumentowanie faktu korzystania z pomocy de minimis może być potrzebne np. do rozliczenia tej pomocy czy do uzyskania innego wsparcia, jak właśnie wakacje składkowe od ZUS.
Jak zgłosić do urzędu skarbowego jednorazową amortyzację? Musisz złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia, a także dołączyć do niego 5 ważnych dokumentów:
- dokument potwierdzający zakup środka trwałego oraz dowód zapłaty
- ewidencję środków trwałych
- dowód dokonania odpisów amortyzacyjnych (np. kopia KPiR)
- oświadczenie o metodzie amortyzacji, jaka byłaby przyjęta dla środka trwałego, gdyby nie zastosowano jednorazowej amortyzacji
- kopię zaświadczeń o uzyskanej pomocy de minimis w okresie 3 ubiegłych lat albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis lub też oświadczenie o niekorzystaniu z pomocy, a także informacje dotyczące wnioskodawcy (rodzaj działalności, wielkość firmy, przeznaczenie pomocy).
Jednorazowa amortyzacja, a wniosek o wakacje od ZUS
Każdy przedsiębiorca, który składa wniosek o zwolnienie ze składek ZUS, musi załączyć zaświadczenie lub oświadczenie o otrzymanej wcześniej pomocy de minimis. Jednak przy jednorazowej amortyzacji ZUS nie pozostawia wyboru.
W przypadku jednorazowej amortyzacji środków trwałych do 50 tys. euro, ZUS stoi na stanowisku, iż niezbędne jest zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy. Zaświadczenie to złożymy wraz z wnioskiem o wakacje lub samo zaświadczenie będzie podstawą do uzupełnienia oświadczenia – informuje Piotr Juszczyk Główny Doradca Podatkowy inFaktu. Nie złożymy oświadczenia bez zaświadczenia, gdyż nie będziemy mieli wymaganych danych.
Jednocześnie dostajemy od Was informacje, że urzędy odmawiają wystawiania zaświadczeń za odpisy starsze niż 2 miesiące.
Powstaje patowa sytuacja. Osoby które nie mają obowiązku pobierania zaświadczenia o jednorazowej amortyzacji, teraz muszą je przedstawić, by uzyskać zwolnienie ze składek.
Piotr JuszczykGłówny Doradca Podatkowy inFaktu
Można jeszcze przed końcem listopada spróbować wystąpić do US o wydanie takie zaświadczenia. Można próbować też złożyć wniosek z oświadczeniem o pomocy de minimis w formie jednorazowej amortyzacji, ale nie wiemy jak potraktuje to urząd.
W przypadku informowania o pomocy de minimis w drodze oświadczenia należy wskazać:
- organ, który udzielał wsparcia (NIP oraz nazwa)
- datę udzielenia pomocy
- wartość pomocy
Przykłady pomocy de minimis
Dla łatwiejszego zrozumienia istoty pomocy de minimis zebraliśmy najpopularniejsze przykłady tego wsparcia dla przedsiębiorców. Pomocą de minimis będą m.in.:
- dotacje na szkolenia – państwo przyznaje tu pulę środków na szkolenia dla pracowników, które mają na celu podniesienie ich kompetencji,
- gwarancje kredytowe – wszelkie instytucje mogą w ramach de minimis zapewnić niewielkim przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do finansowania,
- zwolnienia podatkowe – liczne udogodnienia w zakresie podatków przewidziane np. dla początkujących przedsiębiorców,
- zwolnienia z danin na rzecz państwa – pomoc de minimis to także zwolnienia podatkowe czy z ubezpieczeń społecznych, np. umorzenie odsetek z ZUS czy wakacje składkowe od ZUS.
Wakacje od ZUS to interesujący program, który pozwoli przedsiębiorcy raz w roku otrzymać zwolnienie z opłacania składek, z wyłączeniem składki zdrowotnej. To dobrowolne zwolnienie obejmuje jeden wybrany miesiąc. Do otrzymania preferencji w tym zakresie wystarczy złożyć odpowiedni wniosek RWS (wakacje składkowe).
Należy jednak mieć na uwadze, iż przedsiębiorcy mają swoje limity, które mogą wykorzystać na pomoc de minimis, w tym na wakacje składkowe od ZUS. Kontroluj zatem, ile środków masz już wykorzystanych i czy przysługuje Ci kolejne wsparcie! Informacje te możesz znaleźć online m.in. w bazie SUDOP Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Warto wiedzieć
Duże zainteresowanie wakacjami od ZUS spowodowało w pierwszych dniach listopada problemy z portalem SUDOP - jego serwery były przeciążone. Może się to okresowo zdarzyć, w takim przypadku należy spróbować ponownie za jakiś czas.
Załóż działalność gospodarczą
Zamów darmową rozmowę z Księgowym, który założy Twoją firmę.
- 8 znaków lub więcej
- Małe i wielkie litery
- Przynajmniej jedną cyfrę
FAQ – Najczęściej zadawane pytania o wakacje składkowe a pomoc de minimis
Nowy przywilej dla przedsiębiorców rodzi szereg pytań. Sprawdź, co jeszcze warto wiedzieć o wakacjach od ZUS i pomocy de minimis!
Czy pomocą de minimis będzie amortyzacja niskocennego składnika majątku, np. komputera wartego 4000 zł, który został wprowadzony do środków trwałych z majątku prywatnego podatnika na dzień założenia działalności?
Nie, należy pamiętać, iż pomocą de minimis jest amortyzacja w danym roku do 50 tys. euro dla małych podatników, ale do owego limitu nie wlicza się amortyzacji jednorazowej środków trwałych do 10 tys. zł. Do limitu nie zalicza się również możliwości jednorazowej amortyzacji nowych środków trwałych do 100 tys. zł.
Czy subwencje z PFR doliczamy do pomocy de minimis? Czy dolicza się tu wszelką pomoc związaną z Covid-19?
Tak, te środki wliczają się do pomocy de minimis, ale należy mieć na uwadze, iż większości nie uwzględniamy w rozliczeniach, ponieważ minął już 3-letni okres od otrzymania wsparcia.
Czy ubiegając się o wakacje od ZUS, należy przedstawić zaświadczenie z urzędu skarbowego o jednorazowej amortyzacji?
Jednorazową amortyzację do 50 tys. euro dla małych podatników możemy zgłosić na dwa sposoby: poprzez załączenie zaświadczenia (jeśli zgłaszaliśmyzgłaszliśmy się do urzęduurzedu skarbowego i mamy takowe dokumenty) lub, jeżeli nie mamy dokumentów, poprzez zwykłe oświadczenie.
Jak we wniosku na styczeń 2025 roku wykazać pomoc de minimis z wakacji składkowych za grudzień 2024 roku?
Składając wniosek, wpisz wartość udzielonej pomocy (czyli umorzone składki) albo poprzez zaświadczenie (jeśli je posiadasz, załącz pismo), albo poprzez oświadczenie.
Czy wypełniając wniosek o wakacje składkowe od ZUS, wystarczy lista pomocy z Systemu udostępniania danych o pomocy publicznej (SUDOP), czy trzeba mieć załączone wszystkie zaświadczenia?
SUDOP nie będzie zawierał amortyzacji, pozostałe elementy, w tym dofinansowania covidowe, powinny się tam znajdować. Warto jednak dodać, iż SUDOP to tylko rodzaj zestawienia, więc o ile nie mamy do owego zestawienia zaświadczeń, wówczas informujemy o pomocy poprzez zwykłe oświadczenie. Zestawienie SUDOP będzie tu tylko dodatkowym dokumentem pomocnym.
Czy jeżeli wnioskujący o zwolnienie ze składek, tzw. wakacje od ZUS, ma refundację PFRON, czyli Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, którą otrzymuje co miesiąc, to ma obowiązek zgłosić każdorazowy fakt otrzymania takiego wsparcia?
Tak, wynika to z faktu, iż tego typu składki są odrębną pomocą. Warto jednak pamiętać, iż PFRON wystawia każdorazowo zaświadczenie, które możemy dołączyć do naszego wniosku.